Malawis som "kliar" sig!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Johansson
    • May 2005
    • 73

    Malawis som "kliar" sig!

    Hej.
    En liten fråga. Mina fiskar (Malawi) har börjat "klia" sig mot gruset och inredningen. Började med en fisk för ca 1 månad sen och nu är det fler som gör det. Igår upptäckte jag att en av dom mindre fiskarna har fått som en skada mitt på huvudet, ingen sårskada direkt...ser mer ut som att fjället är bortnött precis som att han skulle ha gnidit huvudet mycket mot grus/inredning.

    Lite fakta om karet:
    375 liter. Vattenbyte gör jag 1gång/vecka med ca 30%.
    Tempen ligger på 27 grader, eller strax under.
    Kör med ett ytterfilter, Rena xP3.
    Några vattenvärden vet jag inte eftersom jag aldrig har ägt ett vattentest(jag vet...ska få fingrarna ur och köpa) :P
    Inredningen består av grus, lavasten och någon liten rot.
    Har ca 30 fiskar i karet samtliga i yngelstadiet. Kanske 3-4 st är lite större. Karet är nystartat för ca 3 månader sedan.

    Hörde att fiskarna kan ha en parasit och att man kan åtgärda det med salt i akvariet?! UVC-lampa ska tydligen ta bort parasiter från karet, om det nu är det dom har men det är inte aktuellt att köpa en sådan just nu. Måste väl gå att medicinera..eller?

    Tacksam för svar!
    Michael Johansson
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hur länge har karet varit igång? låter lite som nitrit. åk o köp vattentester för nitrit o pH.

    är det nitrit så gör 50% vattenbyte varje dag i en vecka.

    roten är inte så himla bra o ha i malawikar då den sänker pH. Malawi vill ha högt pH.

    Kommentar

    • Micke Johansson
      • May 2005
      • 73

      #3
      Som jag skrev så är karet nystartat sen 3 månader tillbaka=)
      Angående roten så är det ingen stor rot...en liten bit bara som ligger där och ser snygg ut Men visst, kan det innebära problem med den så får jag ta bort den!
      Måste bara tillägga att fiskarna i övrigt ser friska ut. Pigga och äter bra. Förutom att dom slänger sig mot gruset...som att dom kliar sig.
      Michael Johansson

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        hur mycket fisk startade du med? kolla värdena för utröna om det är nitrit eller nån annan sjukdom. kliar de sig ofta. för det är normalt att de gör det ibland.

        Kommentar

        • Micke Johansson
          • May 2005
          • 73

          #5
          Jag skyndade ganska långsamt.
          Nu är dom ju inte och kliar sig konstant, kanske bara jag som överreagerar. Har bara sett att dom gjort det mer och mer på sista tiden!
          Men jag ska följa ditt råd, ska inhandla testerna där...bättre sent än aldrig=) Då är frågan, vilka test är bäst att köpa. Många spyr galla över stickorna har jag fått för mig. Är det dropptest som gäller?
          Tack för dina snabba svar!
          Senast redigerad av Micke Johansson; 10 December 2010, 10:49.
          Michael Johansson

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Dropptester yes. Nitrit och kh skulle jag köpa. Viktigare med ett stabilt ph. Men visst vet du att ni har mjukt vatten så kanske även ph test.
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • Micke Johansson
              • May 2005
              • 73

              #7
              Ärligt talat så har jag ingen aning vad vi har för vatten här uppe. Få nog köpa tester för allt.
              Har alltid tyckt att tester är överflödiga=) Har haft malawis i omgångar och aldrig haft några stora problem med plötslig död eller något i akvariet. Har räckt med att titta på fiskarna..har dom ätit bra och sett pigga ut har jag tagit för givet att allt varit ok
              Kan tänka mig att många svär åt mig nu...men ta´t lugnt. Jag SKA köpa testerna nu =)
              Michael Johansson

              Kommentar

              • tulle89
                • March 2006
                • 1183

                #8
                Haha jag är av samma inställning Har inte ett enda test hemma och så länge allt fungerar bra så klarar man ju sig ut, men det är sen när problemen kommer som det kan bli lite jobbigt

                Jag SKA också skaffa mig tester, men när det blir är en annan femma haha. Men jag kommer skaffa dessa då; nitrit, kH och pH
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                Kommentar

                Arbetssätt...