Mystisk sjukdom, 2 år nu, får inte bukt med det

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m.algoe
    • March 2009
    • 23

    #16
    Jahapp, hur får jag ner nitriten?
    Här kommer en ganska suddig bild tyvärr: http://picasaweb.google.com/lh/photo...eat=directlink

    Men jag antar att det var "layouten" och växtligheten i akvariet du var ute efter.

    Kommentar

    • m.algoe
      • March 2009
      • 23

      #17
      Hoppsan! Ser nu att jag blandat ihop nitrat och nitrit på stickan! Nitrat var 25-50, men nitrit (NO2) var 0!

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Ursprungligen postat av m.algoe
        Jahapp, hur får jag ner nitriten?
        Här kommer en ganska suddig bild tyvärr: http://picasaweb.google.com/lh/photo...eat=directlink

        Men jag antar att det var "layouten" och växtligheten i akvariet du var ute efter.
        Jag vet att jag är en tjatig gubbe men….
        Om du skaffar mer växter kommer dina fiskar att må bättre!
        Det behöver inte se ut som ”Mitt Svenska” (det är min dottersons) men det skadar inte.

        Bifogar bild.
        Klicka på bilden för större version

Namn: PC081126-2.jpg
Visningar: 2
Storlek: 50,7 KB
ID: 2129872
        Det hela blir mer lättsjött och självreglerande. Bara att ränsa när det blir för tjockt med växter och byta vatten.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Ursprungligen postat av m.algoe
          Hoppsan! Ser nu att jag blandat ihop nitrat och nitrit på stickan! Nitrat var 25-50, men nitrit (NO2) var 0!
          Hur ser kranvattnet ut? Skulle tro du får liknande resultat!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • m.algoe
            • March 2009
            • 23

            #20
            Det stämmer bra. Kranvattnet är likadant, fast med mindre eller inget nitrat.

            Växtligheten, ja den kan jag ju öka på lite, men frågan är om det hjälper mig just nu? Lägger inte gärna en massa pengar på växter om jag ändå ska starta om akvariet.
            En bekants man visade sig odla akvariefisk, fick ett tips om en dunderkur på octozin och aquafloxin. Funkar inte det så är det omstart som gäller.
            Senast redigerad av m.algoe; 10 December 2010, 11:06.

            Kommentar

            • fremar
              • August 2003
              • 1287

              #21
              Fiskarna har ingenstans att gömma sig? Ser ut som att akvariet har insyn runt om eller? Blir de inte stressade av det så sjukdomar lättare bryter ut?

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #22
                Ursprungligen postat av m.algoe
                Det stämmer bra. Kranvattnet är likadant, fast med mindre eller inget nitrat.

                Växtligheten, ja den kan jag ju öka på lite, men frågan är om det hjälper mig just nu? Lägger inte gärna en massa pengar på växter om jag ändå ska starta om akvariet.
                En bekants man visade sig odla akvariefisk, fick ett tips om en dunderkur på octozin och aquafloxin. Funkar inte det så är det omstart som gäller.
                Tja, dunderkurer kanske är bra men min spontana tanke är, vill du ha ett akvarium med friska fiskar eller ett fisksjukhus?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • m.algoe
                  • March 2009
                  • 23

                  #23
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Tja, dunderkurer kanske är bra men min spontana tanke är, vill du ha ett akvarium med friska fiskar eller ett fisksjukhus?
                  Klart att jag vill ha friska fiskar. Jag förstår hur du menar, skulle de bli bättre så lovar jag att investera i mer växter, men om jag blir tvungen att starta om så är jag tveksam till investeringar innan. I vilket fall, om det ska vara fisk i fortsättningen så blir det mer växter.
                  Gällande placeringen så ja, just nu står de bara mot väggen med ena kortsidan, det är en temporär lösning sedan en vecka ungefär pga att vi håller på att måla om där akvariet står i vanliga fall.

                  Kommentar

                  • m.algoe
                    • March 2009
                    • 23

                    #24
                    Äntligen tror jag mig ha hittat problemet. Metallförgiftning!
                    En vän gissade för några månader sedan på just metallförgiftning, något som jag inte fäste någon större vikt vid då. Jag har ju inget av metall i mitt kar?
                    När jag gjorde rent rutorna på akvariet häromveckan med en såndär borste som är två magnetiska klossar så råkade jag tappa den inre klossen som landade i bottenstenen. När jag fiskade upp den noterade jag att flera av stenarna fastnat på borsten. Stenen fick jag med karet och den tidigare ägaren hade större fiskar som förmodligen inte var lika känsliga. En sökning på metallförgiftning senare så är jag ganska säker på att det är därför mina snäckor försvann också.

                    Bottenstenen är utbytt, så nu får vi se...

                    Kommentar

                    • Anki L
                      • August 2011
                      • 606

                      #25
                      Ursprungligen postat av m.algoe
                      Äntligen tror jag mig ha hittat problemet. Metallförgiftning!
                      En vän gissade för några månader sedan på just metallförgiftning, något som jag inte fäste någon större vikt vid då. Jag har ju inget av metall i mitt kar?
                      När jag gjorde rent rutorna på akvariet häromveckan med en såndär borste som är två magnetiska klossar så råkade jag tappa den inre klossen som landade i bottenstenen. När jag fiskade upp den noterade jag att flera av stenarna fastnat på borsten. Stenen fick jag med karet och den tidigare ägaren hade större fiskar som förmodligen inte var lika känsliga. En sökning på metallförgiftning senare så är jag ganska säker på att det är därför mina snäckor försvann också.

                      Bottenstenen är utbytt, så nu får vi se...
                      Wow! Hoppas nu det ordnar sig då! Vilken tur att algskrapan lossnade och föll i gruset!
                      350 l

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #26
                        Det du beskriver (utslag, avmagring, buksot, skelettskador, långdraget förlopp, fisk som sjuknar in med långa mellanrum) låter väldigt mycket som fisktuberkulos. Vanligen får de får blek färg också, och om du öppnar en död fisk hittar du antagligen millimeterstora cystor på inälvorna. Erythromycin och kanamycin har haft effekt på fisktuberkulos, men i praktiken, för en hobbyakvarist, saknas bot. Smittade fiskar kan vara helt utan symptom i månader och sjukdomen bryter ut vid stress (t.ex. efter lek). Det är mycket smittsamt, och smittan sprids framförallt genom att fiskar äter på döda eller döende fiskar.

                        När jag senast hade fisktuberkulos i ett akvarium blev jag av med det (taiträ!) genom att omedelbart avlägsna och avliva alla fiskar som började uppvisa symptom och inte köpa in några nya fiskar förrän ingen fisk blivit sjuk på flera månader.

                        Vad gäller desinficering av utrustning: Fisktuberkulosbakterien kan överleva i ett fisktomt akvarium i upp till två år, överlever frysning och är svårdödad med klorin eller kokning, men kan dödas med lysol eller alkohol.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #27
                          Vattenberedningsmedel skall ta hand om metaller i vattnet, annars.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • Bobby
                            • March 2002
                            • 351

                            #28
                            Ursprungligen postat av m.algoe
                            Äntligen tror jag mig ha hittat problemet. Metallförgiftning!
                            En vän gissade för några månader sedan på just metallförgiftning, något som jag inte fäste någon större vikt vid då. Jag har ju inget av metall i mitt kar?
                            När jag gjorde rent rutorna på akvariet häromveckan med en såndär borste som är två magnetiska klossar så råkade jag tappa den inre klossen som landade i bottenstenen. När jag fiskade upp den noterade jag att flera av stenarna fastnat på borsten. Stenen fick jag med karet och den tidigare ägaren hade större fiskar som förmodligen inte var lika känsliga. En sökning på metallförgiftning senare så är jag ganska säker på att det är därför mina snäckor försvann också.

                            Bottenstenen är utbytt, så nu får vi se...
                            Det är nog inte helt solklart - om stenarna fastnade på magneten rör det sig nästan helt säkert om järnoxid.
                            Det skulle krävas enormt mycket järn för att du ska få negativa effekter av det.
                            Har du lite växter i karet så kommer de helt säkert a tt förbruka en hel del av järnet med.
                            Tungmetaller hittar du sällan i järnhaltiga stenar.
                            Jag skulle nog sätta mina pengar på någon form av infektion.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              • June 2002
                              • 1081

                              #29
                              Den här artikeln om kopparförgiftning kan vara bra att läsa http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...00802&lopnr=13
                              Fisktuberkulos är som sagt otrevligt då människor kan smittas. Här finns en artikel om detta http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200403&lopnr=4
                              Mvh. Ola
                              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                              Kommentar

                              • m.algoe
                                • March 2009
                                • 23

                                #30
                                Lite uppdatering: 2 månader efter bytet av grusen så har inga nya sjuka fiskar dykt upp.
                                Som Bobby skrev så krävs det möjligen stora mängder metall för att fiskarna skulle dö av det, men min teori är att det var tillräckligt för att försvaga dem och sedan drabbades de av en massa andra sjukdomar. Den förra ägaren till akvariet (och grusen) hade större fiskar som kanske inte var lika känsliga. Det är min teori iaf...

                                Jag införskaffade en zebrasnäcka för en vecka sedan som trivs hur bra som helst så idag vågade vi skaffa några nya malar. Otroligt vad mycket roligare det är med akvariet när man inte har dåligt samvete över sjuka fiskar!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...