Vit hinna över ögonen på öronål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moll-Tass
    • December 2010
    • 11

    Vit hinna över ögonen på öronål

    Jag tog hand om en öronål som någon fått i födelsedagspresent och inte ville ha. Den kom till mig för en vecka sedan och har inte ätit något vad jag har kunnat se. Försökt med allt möjligt, både levande, fryst och torrfoder av olika slag. Tror att detta beror på stress och att bara men ger den mer tid så borde den börja äta snart, men det verkar vara svårt...

    MEN igår upptäckte jag att han fått en vitaktig hinna över båda ögonen. Är det någon som har en aning om vad det kan vara och hur man ska behandla detta? Hinnan finns enbart på ögonen, ingen annanstans på kroppen.
  • ImPulse
    • August 2009
    • 203

    #2
    Har själv tre fullvuxna öronålar och de visade samma symptom vad gäller maten i början. Provade också med levande, fryst och torrfoder. Allt ifrån maskar som jag hittade ute (som jag givetvis sköljde av innan jag la ner i akvariet), till skalade räkor och vanligt flingfoder, ingenting dög. Men efter ungefär en vecka så började de äta lite smått och efter det har dom varit väldigt snabba på att hugga in på räkorna så fort de bryter vattenytan, så jag skulle tro att öronålen du har kommer att börja äta inom kort. Har du inte provat att ge dom skalade räkor (tinade) så prova det, mina öronålar älskar det.

    Vad gäller hinnan över ögonen så kan jag inte riktigt besvara det, hur länge har hinnan varit där? Hur ser alla värden ut i karet? Det kan vara en parasit men hade det varit det så borde ögonen i sig ha svullnat upp lite. Det kan även vara så att hinnan är en typ av försvarsmekanism, något som dyker upp om öronålen upptäcker att det finns mycket vassa föremål i karet, då hinnan fungerar som "skydd" för ögonen. I de flesta fall (vad jag hört/läst) så finns det inte mycket man kan göra åt den typen av "sjukdom" du beskriver. Förhoppningsvis finns det någon här som är mer kunnig ang. sådana här sjukdomar än vad jag är, och vet vad det är för någonting öronålen drabbats av och ev. metoder för att avhjälpa besväret.
    65 liter
    220 liter

    Kommentar

    • Moll-Tass
      • December 2010
      • 11

      #3
      Hej!
      Tack för ditt snabba svar! Det känns alltid bra att få lite tips och råd från någon som har eller har haft öronålar, och känner till hur de brukar bete sig!

      Hinnan över ögonen har varit där i drygt 1 dygn. Vattenvärdena ser bra ut, mätt med multisticka samt nitrittest med droppar. Idag går ålen i ett 54 liters akvarium (karantän), tillsammans med 2 siamensis på uppväxt. Anledningen till det lilla akvariumet är att jag inte vill stoppa ner honom till mina övriga fiskar som går i endera 350 L eller 720 L, förrän jag vet att han är frisk och att han äter. Han var utsatt för tillräckligt med stress i och med hanteringen från de tidigare "ägarna" som hade honom i ett litet ca 4 liters plastkar (transportbox för möss eller liknande...).
      Jag provade att slå i lite ektozonsalt idag för att se om hinnan försvinner, tänkte att det kanske kan vara bakterier. Får avvakta någon dag och se om det möjligen hjälpte. De båda siamensisarna är helt symptomfria, inga som helst hinnor eller andra sjukdomar.

      Jodå - jag har provat med skalade räkor också. Men inte ens det föll honom i smaken... Men jag fortsätter att försöka ge honom lite av varje. Han ska i alla fall ha tillgång till mat om han bara skulle komma på idén att äta!

      Kommentar

      • ImPulse
        • August 2009
        • 203

        #4
        Ursprungligen postat av Moll-Tass
        Hej!
        Tack för ditt snabba svar! Det känns alltid bra att få lite tips och råd från någon som har eller har haft öronålar, och känner till hur de brukar bete sig!

        Hinnan över ögonen har varit där i drygt 1 dygn. Vattenvärdena ser bra ut, mätt med multisticka samt nitrittest med droppar. Idag går ålen i ett 54 liters akvarium (karantän), tillsammans med 2 siamensis på uppväxt. Anledningen till det lilla akvariumet är att jag inte vill stoppa ner honom till mina övriga fiskar som går i endera 350 L eller 720 L, förrän jag vet att han är frisk och att han äter. Han var utsatt för tillräckligt med stress i och med hanteringen från de tidigare "ägarna" som hade honom i ett litet ca 4 liters plastkar (transportbox för möss eller liknande...).
        Jag provade att slå i lite ektozonsalt idag för att se om hinnan försvinner, tänkte att det kanske kan vara bakterier. Får avvakta någon dag och se om det möjligen hjälpte. De båda siamensisarna är helt symptomfria, inga som helst hinnor eller andra sjukdomar.

        Jodå - jag har provat med skalade räkor också. Men inte ens det föll honom i smaken... Men jag fortsätter att försöka ge honom lite av varje. Han ska i alla fall ha tillgång till mat om han bara skulle komma på idén att äta!
        Hur stor är öronålen? Tänkte lite på om han är för stor för ett kar på 54l så kan det öka stressen istället, men om det är en liten yngling vi pratar om så är det nog en bra plan att låta honom gå där ett tag. Skulle han inte börja äta i det karet så skulle nog jag personligen ha flyttat över honom till 350-karet istället och provat lite där också. Hinnan över ögonen hade jag inte bekymrat mig så mycket för, speciellt inte om siamensisarna är symptomfria och inte har drabbats av några hinnor, det bör ju tyda på att vad det än är öronålen drabbats av så smittar det inte andra fiskar. Jag kan mycket väl tänka mig att det skulle fungera att badda ögonen i ett saltbad faktiskt, men låt öronålen gå i det lilla karet ett tag och se hur det utvecklar sig. :]
        65 liter
        220 liter

        Kommentar

        • Moll-Tass
          • December 2010
          • 11

          #5
          Ålen är relativt liten, jag uppskattar honom till 20-22cm. Borde han inte kunna gå i 54 L tills han åtminstone fått ordning på ögonen och börjat äta tro? (Planen är att han ska gå i 720 L så fort som möjligt.)

          Men börjar han inte äta snart är jag rädd att han hamnar i en ond spiral, ingen mat ger sämre motståndskraft till sjukdomar som i sin tur ger ännu sämre aptit...

          Kommentar

          • ImPulse
            • August 2009
            • 203

            #6
            Ursprungligen postat av Moll-Tass
            Ålen är relativt liten, jag uppskattar honom till 20-22cm. Borde han inte kunna gå i 54 L tills han åtminstone fått ordning på ögonen och börjat äta tro? (Planen är att han ska gå i 720 L så fort som möjligt.)

            Men börjar han inte äta snart är jag rädd att han hamnar i en ond spiral, ingen mat ger sämre motståndskraft till sjukdomar som i sin tur ger ännu sämre aptit...
            Då tycker jag han kan gå i det lilla karet tills han fått ordning på ögonen och börjat äta. Vad gäller öronål (eller som vissa föredrar att kalla dom, "pansarål"), så kan en fullvuxen på 30cm gå i ett 220l-kar utan problem eftersom de är långa och slanka och har mycket bättre möjligheter att vända och vrida på sig. De är smidigare helt enkelt, så jag ser inget problem i att en 20cm går i ett 54 liters temporärt.

            Nåväl, utöver det, har det skett någon förändring under dessa dagarna jag glömt bort att återkomma i denna tråden? :]
            65 liter
            220 liter

            Kommentar

            • Moll-Tass
              • December 2010
              • 11

              #7
              Nej, jag har inte sett någon förändring alls. Varesig med ögonen eller matlusten. Det enda som kanske är en liten förändring är när jag nu slår i mat så lyfter han på huvudet, vilket han inte gjorde förut. Då struntade han totalt i vad jag gjorde.
              Däremot tycker jag att han står och "flämtar" vid botten, ungefär som om det var nitritproblem,vilket det inte är. Jag kollar vattenvärdena i princip varje dag i det här karet, då det är såpass litet att det är svårt att få bra balans i det. Med flämtar menar jag att han öppnar munnen lite ungefär en gång/sekund. Det här har han hållit på med någon dag nu. Jag har ingen aning om ifall han gör detta för att han mår dåligt eller "bara ändå". Men i stort så är det ingen förändring - varesig bättre eller sämre.

              Maten han erbjuds för närvarande är svarta mygg och diskuspellets. Det är ju möjligt att han käkar när jag inte ser på, men som sagt - hittills har han inte ätit så jag sett det. Man kan ju fundera hur länge han klarar sig om han inte äter...

              Kommentar

              • ImPulse
                • August 2009
                • 203

                #8
                Ursprungligen postat av Moll-Tass
                Nej, jag har inte sett någon förändring alls. Varesig med ögonen eller matlusten. Det enda som kanske är en liten förändring är när jag nu slår i mat så lyfter han på huvudet, vilket han inte gjorde förut. Då struntade han totalt i vad jag gjorde.
                Däremot tycker jag att han står och "flämtar" vid botten, ungefär som om det var nitritproblem,vilket det inte är. Jag kollar vattenvärdena i princip varje dag i det här karet, då det är såpass litet att det är svårt att få bra balans i det. Med flämtar menar jag att han öppnar munnen lite ungefär en gång/sekund. Det här har han hållit på med någon dag nu. Jag har ingen aning om ifall han gör detta för att han mår dåligt eller "bara ändå". Men i stort så är det ingen förändring - varesig bättre eller sämre.

                Maten han erbjuds för närvarande är svarta mygg och diskuspellets. Det är ju möjligt att han käkar när jag inte ser på, men som sagt - hittills har han inte ätit så jag sett det. Man kan ju fundera hur länge han klarar sig om han inte äter...
                Ptja, det är lättare att mata ihjäl en fisk än det är att svälta ihjäl den, sägs det. Vad gäller det där fenomenet att öronålen "flämtar" har jag sett på de jag har också, men det gör de bara periodvis och då i korta stunder, innan de går tillbaka till "vanlig" andning, och dessa öronålarna har jag haft nu i ett halvår utan problem. Därmed inte sagt att din öronål inte flämtar av någon annan orsak som är mer allvarlig.

                Dock är det lite oroande att svarta mygg inte fungerar, normalt sett när en fisk matvägrar så har jag alltid använt röda mygglarver (med försiktighet, handskar på mig varje gång jag rör de där röda mygglarverna pga hermaglobinet som framkallar allergiska reaktioner), än så länge har jag inte stött på en enda fisk som inte glufsat i sig av dessa, trots att de vägrar äta någonting annat.

                Hur ser öronålen ut i övrigt? Färgen är som den ska över hela kroppen? Vattnet är väl syresatt och öronålen har gömställen i form av grottor/rötter han kan lägga sig under?
                65 liter
                220 liter

                Kommentar

                • Moll-Tass
                  • December 2010
                  • 11

                  #9
                  Jo, det finns gömställen i form av en grotta och relativt mycket växter. Han verkar inte gilla grottan men ligger gärna slingrad runt en stor kolsten i skydd av växterna.
                  Han ser ut som den ena av bilderna av öronål här på Zoopet, artbeskrivningen. (Den mörka av de två.) Jag skulle väl säga att han är olivgrön på kroppen och gulare under hakan och möjligen lite ljusare under magen än på kroppen i övrigt. Han ser inte ut att missfärga någonstans, men han är heller inte helt klar i färgen - aningen mörkgråskiftande på kroppen, men inte på huvudet som är en kopia av fotot i artbeskr.

                  Utblåset på filtret sitter i vattenytan så det är en bra ytrörelse på vattnen. Locket till akvariet har två luckor, den ena har jag stängd och den andra har jag öppen och försedd med galler för luftväxlingen. 25,5 grader i vattnet.

                  Äter inte idag heller. (Menyn idag: svartamygg, discuspellets och en annan sorts pellets (köpt lösvikt) som alla mina andra fiskar älskar.)

                  Kommentar

                  • ImPulse
                    • August 2009
                    • 203

                    #10
                    Ursprungligen postat av Moll-Tass
                    Jo, det finns gömställen i form av en grotta och relativt mycket växter. Han verkar inte gilla grottan men ligger gärna slingrad runt en stor kolsten i skydd av växterna.
                    Han ser ut som den ena av bilderna av öronål här på Zoopet, artbeskrivningen. (Den mörka av de två.) Jag skulle väl säga att han är olivgrön på kroppen och gulare under hakan och möjligen lite ljusare under magen än på kroppen i övrigt. Han ser inte ut att missfärga någonstans, men han är heller inte helt klar i färgen - aningen mörkgråskiftande på kroppen, men inte på huvudet som är en kopia av fotot i artbeskr.

                    Utblåset på filtret sitter i vattenytan så det är en bra ytrörelse på vattnen. Locket till akvariet har två luckor, den ena har jag stängd och den andra har jag öppen och försedd med galler för luftväxlingen. 25,5 grader i vattnet.

                    Äter inte idag heller. (Menyn idag: svartamygg, discuspellets och en annan sorts pellets (köpt lösvikt) som alla mina andra fiskar älskar.)
                    Mkay. Som jag förstått det så har du alltså 2st. siamensis i detta karet också, dessa har fortfarande inte fått några hinnor/andra symptom på sjukdom? För om så är fallet, så hade nog jag flyttat över öronålen till 375an, och fortsatt mata som vanligt och hålla koll på om öronålen är framme och intresserad. Öronålar är även nattaktiva (mina är iaf det, om det är något som väcker mig om nätterna så är det dom) så det du kan göra är att lägga ner lite räkor och/eller svarta mygg. Pellets och torrfoder accepteras inte av öronålar då dessa bör betraktas som en Polypterus, dvs en fengädda. De är alltså rovfiskar. Små fiskar som får plats i öronålens mun äter han upp, så ha det i åtanke om det är så att du har mindre fisk (mellan 3-5cm) i 375an.

                    Fortsätt ge köttbaserat foder, men gör det någon halvtimme efter att karet har släckts för natten. Givetvis blir det svårt för dig att faktiskt kontrollera så att öronålen har ätit, men det finns en större chans att han vågar sig ut utan att känna sig stressad av all annan rörelse i karet. Detta under villkoret att du inte har en massa andra nattaktiva fiskar i karet givetvis. Vill du inte flytta över öronålen till det större karet så fortsätt ha honom i ditt 54l ett tag till, men lägg ner mat en stund efter ljuset släckts.

                    Ang. hinnan, det har inte skett någon förändring där alls?
                    65 liter
                    220 liter

                    Kommentar

                    • Moll-Tass
                      • December 2010
                      • 11

                      #11
                      Inga som helst sjukdomssymptom på siamensisarna, hur fina som helst. Kanske, kanske är hinnan något bättre idag, men det är i så fall marginellt. (Ibland tror jag att jag börjar inbilla mig att han ser bättre ut...)
                      Jag ska prova att lägga ner en liten räkbit ikväll efter släckning. Siamensisarna äter inte räkor (inte hittills i alla fall) så är den borta i morgon så borde det ha varit ålen som vart framme. Bra förslag att mata efter släckning!
                      Det känns som om det är en bra idé att låta ålen gå kvar ett tag till i 54-an. Jag misstänker att han får svårt att hävda sig tillsammans med mina ciklidterrorister och malarna som för tillfället också går i 350-litern i väntan på flytt till ett större kar.
                      Vi får hålla tummarna att räkbiten är borta i morgonbitti... *ler*

                      Kommentar

                      • ImPulse
                        • August 2009
                        • 203

                        #12
                        Ursprungligen postat av Moll-Tass
                        Inga som helst sjukdomssymptom på siamensisarna, hur fina som helst. Kanske, kanske är hinnan något bättre idag, men det är i så fall marginellt. (Ibland tror jag att jag börjar inbilla mig att han ser bättre ut...)
                        Jag ska prova att lägga ner en liten räkbit ikväll efter släckning. Siamensisarna äter inte räkor (inte hittills i alla fall) så är den borta i morgon så borde det ha varit ålen som vart framme. Bra förslag att mata efter släckning!
                        Det känns som om det är en bra idé att låta ålen gå kvar ett tag till i 54-an. Jag misstänker att han får svårt att hävda sig tillsammans med mina ciklidterrorister och malarna som för tillfället också går i 350-litern i väntan på flytt till ett större kar.
                        Vi får hålla tummarna att räkbiten är borta i morgonbitti... *ler*
                        Återigen, har det skett några förändringar här? Var räkbiten borta dagen efter? :] Du får gärna dubbelposta med lite uppdateringar då jag verkar lite glömsk av mig.
                        65 liter
                        220 liter

                        Kommentar

                        • Moll-Tass
                          • December 2010
                          • 11

                          #13
                          Nix, räkbiten låg kvar... Fick förrästen ett tips om att jag eventuellt hade för mjukt vatten, så nu håller jag på att sakta men säkert höja hårdhetsgraden i vattnet. När jag mätte hårdheten tyckte jag inte att det var något oroväckande lågt, men efter tipset om att ögonen kunde bli bättre med hårdare vatten så är det ju värt ett försök i alla fall. Jag antar att ålen måste "tjuväta" små rester när ingen ser den, för annars borde den ha svultit ihjäl vid det här laget.

                          Kommentar

                          • Moll-Tass
                            • December 2010
                            • 11

                            #14
                            I takt med att jag försiktigt höjde hårdheten i vattnet började hinnan på öronålen försvinna! Och idag är han helt fri från hinnorna. :-)

                            Kommentar

                            • ImPulse
                              • August 2009
                              • 203

                              #15
                              Ursprungligen postat av Moll-Tass
                              I takt med att jag försiktigt höjde hårdheten i vattnet började hinnan på öronålen försvinna! Och idag är han helt fri från hinnorna. :-)
                              Brabra, hårdheten på vattnet var det sista som jag hade tänkt på kan jag ju vara ärlig med att säga men det är bra att du löst problemet. Löstes matproblemet i samma sväng?
                              65 liter
                              220 liter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...