neontetra sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zvärd
    • May 2010
    • 89

    neontetra sjukdom

    hej min ena neontetra har fått en vit finne eller något som sitter på långsidan. Den är ungefär 1 mm stor och kritvit. En annan neontetra har haft en liknande tidigare men den tynar bort. Vattenvärndena är bra (+ vattenbyte 30% görs varje vecka). De äter och är simmar som vanligt. Färgerna och fenorna är normala. Verkar inte sjuka. Är detta en sjukdom eller?

    Zvärd, 10 år
  • zvärd
    • May 2010
    • 89

    #2
    Jag kan säga med säkerhet att det inte är vita pricken-sjukan. Det är endast en vit prick på fisken och den är på mitten och ser ut som en vit finne, eller som ett fiskägg. Det sticker ut en del. Formen är rund och ca: 1X1 mm.
    Tacksam för alla tips.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Du frågade om för många algätare i ditt 54 liters kar i en annan tråd.

      Är det samma kar?

      Vilka fiskar har du?

      Vilken filtrering har du?

      När startades karet?

      En bild skulle underlätta.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • zvärd
        • May 2010
        • 89

        #4
        Hej,
        Tack för att du hjälper!
        Är det samma kar?
        Nej det är inte i samma kar - det är i ett 112 liters (där jag också har många malar...)

        Vilka fiskar har du?
        20 Neontetro (diamantneon)
        6 pansar
        3 ancistrus3 siamesiska algätare
        2 Borelli
        2 L. Dorsigera
        2 äppelsnäckor
        (en svärdbärare som är på visit)


        Vilken filtrering har du?

        Filter: Fluval 3+

        När startades karet?
        Akvariet startades i våras (med en del problem av obestämd typ - en del fiskar dog bara) har funkat fint den senaste tiden(hela hösten).

        Bilder
        Pappa hjälpte mig lägga upp bilder (de är lite suddiga, men vi klarade inte bättre!).




        http://www.csc.kth.se/~artman/fisk/neon4.JPG (mycket suddig - men visar utåtbuktning)
        http://www.csc.kth.se/~artman/fisk/neon5.JPG (visar storlek)
        Senast redigerad av zvärd; 05 December 2010, 18:48.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Ursprungligen postat av zvärd
          Hej,
          Tack för att du hjälper!
          Är det samma kar?
          Nej det är inte i samma kar - det är i ett 112 liters (där jag också har många malar...)

          Vilka fiskar har du?
          20 Neontetro (diamantneon)
          6 pansar
          3 ancistrus3 siamesiska algätare
          2 Borelli
          2 L. Dorsigera
          2 äppelsnäckor
          (en svärdbärare som är på visit)


          Vilken filtrering har du?

          Filter: Fluval 3+

          När startades karet?
          Akvariet startades i våras (med en del problem av obestämd typ - en del fiskar dog bara) har funkat fint den senaste tiden(hela hösten).

          Bilder
          Pappa hjälpte mig lägga upp bilder (de är lite suddiga, men vi klarade inte bättre!).




          http://www.csc.kth.se/~artman/fisk/neon4.JPG (mycket suddig - men visar utåtbuktning)
          http://www.csc.kth.se/~artman/fisk/neon5.JPG (visar storlek)
          Hmm, verkar inte vara överbefolkat.

          Har varit igång i ett halvår.

          Endast Neonterar drabbad.

          Verkar var mycket växter, enligt de något suddiga bilder du postade.

          Så då kan vi konstatera att Neontetror är ganske känsliga och de visar att något inte är som det borde vara i ditt kar.

          Hur luktar vattnet? Är det frächt eller luktar det mycket "akvarium"?

          Vad har du för botten grus?

          Hur är genomströmmningen på filtret och hur ofta gör du rent det?

          Vad har du för temperaur i akvariet? Läser du av tempen från en eller flera termometrar?

          Har du stoppat ner något nytt i akvariet den senaste månaden?

          Många frågor, men det behövs för att ringa in problemet.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • zvärd
            • May 2010
            • 89

            #6
            Jo det är en del växter - men inte så mycket som man ser annars på fina växtakvarier.
            Hur luktar vattnet?
            Gott - som det ska enligt pappa.

            Är det frächt eller luktar det mycket "akvarium"?
            Det luktar akvarium - men ingen illa.

            Vad har du för botten grus?
            Rådagrus (2-4mm?)
            Hur är genomströmmningen på filtret och hur ofta gör du rent det?
            På mellanläge. Det är kanske så att det är väl starkt. Rengörs varje vecka, + 30% vattenbyte.

            Vad har du för temperaur i akvariet? Läser du av tempen från en eller flera termometrar?

            26 grader - brukar bara ha en temp. Test med digital kökstempen säger 25 grader. Höjde temp förra veckan från 24 grader. Men som sagt hade en neon liknande men mindre vit, bula på nästan samma ställe för två veckor sedan - den är nästan borta.

            Har du stoppat ner något nytt i akvariet den senaste månaden?
            Möjligen eklöv. Kokade - i över 10 minuter. Svärdisen kom även i förra helgen för att han var för mycket på sina "tjejer".

            Värden enligt test:
            No3 25
            No2 0
            Kh6-7
            pH6.8
            Bytte 30% vatten idag
            Senast redigerad av zvärd; 05 December 2010, 19:27.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #7
              Ursprungligen postat av zvärd
              Jo det är en del växter - men inte så mycket som man ser annars på fina växtakvarier.
              Hur luktar vattnet?
              Gott - som det ska enligt pappa.

              Är det frächt eller luktar det mycket "akvarium"?
              Det luktar akvarium - men ingen illa.

              Vad har du för botten grus?
              Rådagrus (2-4mm?)
              Hur är genomströmmningen på filtret och hur ofta gör du rent det?
              På mellanläge. Det är kanske så att det är väl starkt. Rengörs varje vecka, + 30% vattenbyte.

              Vad har du för temperaur i akvariet? Läser du av tempen från en eller flera termometrar?

              26 grader - brukar bara ha en temp. Test med digital kökstempen säger 25 grader. Höjde temp förra veckan från 24 grader. Men som sagt hade en neon liknande men mindre vit, bula på nästan samma ställe för två veckor sedan - den är nästan borta.

              Har du stoppat ner något nytt i akvariet den senaste månaden?
              Möjligen eklöv. Kokade - i över 10 minuter. Svärdisen kom även i förra helgen för att han var för mycket på sina "tjejer".
              Då har vi förmodligen svaret på dina problem.

              Jag rengör mina filter ungefär en gång per halvår, det är stora ytterfilter som inte kan jämföras med ett innefilter. Men grunden är att ett filter ska skapa en bakterieflora som bryter ner "smutsen" i vattnet. Så filtret måste klara minst fyra veckor utan rengöring, utan att tappa i flås.

              Gör det inte det får man stoppa ner något som hjälper huvudfiltret som ska sköta den biologiska reningen. Kan vara en cirkulationspump med en grov filtermatta för insuget som man rengör varje vecka.

              När du dessutom stoppade i eklöv så ökade du på mängden material som ska förmultna. i vanliga fall så klarar växter som mår bra att hantera mängden multnande blad som kommer från dem själva, någon form av balans alltså. Men Eklöven är ett extra tillskott av förmultnande material som kan rubba balansen, framförallt som du inte har något filter i balans.

              Så hur kopplar jag detta till dina vita fläckar på Neontetrorna?

              Jo, de är mycket bra markörer på att något inte är bra i karet så inrikta dig inte på att de är sjuka utan på helheten inte är bra.

              Med bakgrund till dessa funderingar har jag just statat en tråd i ämnet, som just nu kanske inte tar upp ämnet direkt, men det blir ju inte alltid som man har tänkt sig...

              Varför så få frågor om TETROR?
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • zvärd
                • May 2010
                • 89

                #8
                Tusen tack. Jag åtgärdar löven, direkt. Menar du att jag ska rengöra kanske varannan vecka? Är det även bra att sätta in ett filter till (jag har ett filter till men det låter kanske mycket - vet ej fick det nyss). Eller är det bättre att sätta en "muff" på Fluvalen. Men affären sade att det skulle räcka med Fluval 3. Jag får försöka hoppas. Jag slamsuger sanden också - men läste någonstans att andra inte gör det.

                Pappa har två mindre akvarier men de funkar fint (med stort grovt filtermatta runt ett litet filter...) FUnkar bra.

                Tusen tack igen.
                Zwärd (och hans pappa)

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  Ursprungligen postat av zvärd
                  Tusen tack. Jag åtgärdar löven, direkt. Menar du att jag ska rengöra kanske varannan vecka?
                  Nej, helst varannan månad!

                  Det din pappa har med grov filtermatta runt insuget till en pump är ofta betydligt bättre än de filter man köper i affären. Den grova filtermattan ger utrymme till massor av bakterier och ger en bra nedbrytning.

                  De gånger jag använder innerfilter så är det första jag gör att ta bort medsänt filtermaterial som sitter i och ersätta det med en grov filtermatta.

                  Så du borde nog satsa på en cirkulationspump med grov filtermuff som du rengör varje vecka, den ska vara placerad så den tar det värsta grumset i karet.

                  Byt sen ut filtermaterialet i ditt innerfilter till grov filtermatta och placera det så att det inte suger i sig massa grums. Låt den sedan gå tills den markant tappar i flås, då spolar du ur filtermattan under kranen med samma temp som du har i akvariet, men inte jätte noga!

                  Då får du flåset i pumpen igen men har en massa goa bakterier kvar!

                  Lycka till!

                  I mogon är det måndag och då är jag inte närvarande på forumet lika frekvent, så förvänta dig inga svar under veckan
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Rengör inte filtret om du inte märket att vattenstrålen börjar avta, alla goda bakterier som bryter ner skit i karet finns i bottenmaterialet och i filtret så rengör du båda varje vecka så får du aldrig någon god bakteriegrund.
                    Ligger det mycket skit på botten då du slamsuger? Synligt alltså? Gör det de kan de vara att du matar för mycket och har för klent filter.

                    Mitt råd är att sluta tvätta filtret, gör det bara om du märker flåset avtar, och slamsug inte botten om det inte ligger väldigt mycket synlig skit där

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      Oj, nu hann visst c90368 före

                      Kommentar

                      Arbetssätt...