Fjärilsciklid electric Blue..sjuka??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    Fjärilsciklid electric Blue..sjuka??

    Hej!
    Har 2 stycken Fjärilsciklid electric Blue, och dessa har jag haft va 3 veckor, och nu på sistone så har den ena blivit grå/svart och tappat färg...ungefär som en Diskus vid sjukdom. Jag har 25 grader, jag byter hälften av vatten varje lördag, då jag har mycket fisk (Har 240 liters juwel akv.)

    Vid vattenbyte:
    Byter ca hälften av vattnet.
    Har i Easy lifes vattenberedningsmedlet.
    Har i salt (har hört 1 matsked per 50 liter vatten) men har mindre, ingen överdosering.
    Sen efter några timmar har jag i easy lifes gödning och senare näringen.

    Dom är mycket vid botten just nu och ligger mest där??
    Jag har inte upplevt nåt sådant med mina fiskar innan... har mycket växter och pinnar och stenar...

    Ps. Behöver ett större akv....hehe... =9


    Jag matar Matar med: Färgflingor, cyclops, räkmix och tinade gröna ärtor utan skal, röda och gröna maltabletter detta varierar jag i veckan.

    Dessa har jag idag.
    5 st Praktbotior (4 st är mellan 6-7 cm, + en 1 mindre)
    ca 25 neontetror
    5 Black Molly (dom ska förmodligen en vän få)
    2 st Fjärilsciklider (Electric Blue)
    5 st siemesiska algätare rossochelus Oblongus

    1 antricitrus mal ca 5 cml
    1 Gibbiceps mal ca 18 cm
    1 Mal Golden Nugget Pleco ca 5-6 cm
    Senast redigerad av candra; 03 December 2010, 12:01.
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    skippa saltet. finns ingen anledning att ha i om de inte är sjuka.

    fjärilar är jäkligt känsliga. plöstsligt blir de sjuka o droppar av bara. jag har inte lyckats med några av mina fjärilar o har ändå haft akvarium i över 10 år.

    Kommentar

    • candra
      • January 2010
      • 455

      #3
      Ja, jag ska nog hålla mig till standardfiskar med andra ord...diskus och fjäril är nog inte min grej..men kan det vara saltet tro då?? =)
      // Candra


      240l sällskap 20l Nano


      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        kanske. gör vattenbyte o skippa saltet

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Jag skulle vilja höra/läsa lite om miljön dina fjärilar går i.
          Visst är Fjärilsciklider lite känsliga, men det blir ännu värre för dom om dom inte riktigt känner sig hemmastadda. På din fisklista ser jag flera ganska "energiska" fiskar, typ botior, siameser och gibbiceps. Får dina fjärilar vara ifred för dessa, alltså att fjärilarna i lugn och ro kan simma omkring bland sina gömställen och platser och softa, utan att bli störda?
          Om fjärilarna blir stressade av att inte kunna få ta det lite cool, så blir de lätt sjuka och segnar ofta ihop.
          Berätta lite om hur det ser ut i karet, eller ta en bild och lägg upp!

          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #6
            Detta är något jag känner igen med fjärilsar. De blir mycket stressade av en del andra fiskar, eller som jag misstänker i min sons fall av fjärilsciklider att honan inte varit riktigt lika intresserad/imponerad av uppvaktningen och därför säger ifrån med hårda nypor. Då går det snabbt - med flåsande andning, apatiskt beteende, ingen matlust, liggandes bland växterna eller pumpen.
            Så pass lite salt i gör ingen skillnad efter vad jag förstår. Kan det vara så att det är väl stora vattenbyten, det borde räcka med 30% om du har bra värden. Vad har du för pH? Fjärilarna vi gärna ha lite surt.

            Kommentar

            • candra
              • January 2010
              • 455

              #7
              Ja, dess Zoobutiker vill bara ha pengar...att jag aldrig lär mig..!! Ja, förmodligen är det att dom inte får lugnt och ro...och torv ska man tydligen använda också...Ja, men hade jag tänkt till lite innan jag köpte dom så hade jag ju både sett och förstått det. Ingen annans fel än mitt...

              Inget jag kan göra med andra ord...men måste skaffa större akv...
              Ska försöka sätta in en bild ikväll...
              // Candra


              240l sällskap 20l Nano


              Kommentar

              • fisheye
                • November 2010
                • 488

                #8
                Ursprungligen postat av candra
                Ja, dess Zoobutiker vill bara ha pengar...att jag aldrig lär mig..!! Ja, förmodligen är det att dom inte får lugnt och ro...och torv ska man tydligen använda också...Ja, men hade jag tänkt till lite innan jag köpte dom så hade jag ju både sett och förstått det. Ingen annans fel än mitt...
                Nja, varför ska du ta på dig skulden? In konsumentköplagen (eftersom du köpte hos handlare) så är det som så att det är näringsidkare som har bevisbörda på att du gjort fel och dessutom har de upplysningsplikt. Så eftersom det gått så kort tid kan du nog gå tillbaka med fisken idag och säg att den är sjuk - jag vågar misstänka att du får stå på dig eftersom det finns någon slags praxis hos zoohandlarna att slå ifrån sig. Naturligtvis så bör man som köpare som köpare av goda skäl ställa frågor vid köp (man vill ju inte ha problem). Men bevisbördan är näringsidkarens - precis som om det det vore en högtalare till stereo som inte funka med din stereo - skulle du då inte gå tillbaka med högtalarna då? Det är så synd när personer som de fakto för söker lära sig om sina djur (exempelvis på detta forum) ändå helt lägger skulden på sig själva.

                Torv bör du nog vara lite försiktig med om du inte läser på en hel del. Några eklöv/alkottar räcker ofta för att sänka pH.

                Fisheye

                Kommentar

                • candra
                  • January 2010
                  • 455

                  #9
                  Hej!

                  Jo jag tycker jag borde ha läst på..men jag frågade zoo om det gick bra med mina fiskar..och det skulle gå bra...

                  Ja, tjejen dog häromdagen....=( men kan tro att det är för att jag har livliga fiskar, och mina praktisar och siemesiska algätare börjar blir stora nu..och det är bra liv i akvariet! =)
                  Vill inte göra mig av med dom..men måste köpa nytt akvarium..eller så har jag funderat på att bara ha neontetror..det är rätt snyggt när dom stimmar... =)
                  Man fäster sig vid dom små liven, fast det "bara" är fisk... =)
                  // Candra


                  240l sällskap 20l Nano


                  Kommentar

                  • candra
                    • January 2010
                    • 455

                    #10
                    Här är en bild på mitt akvarium...







                    och en film med lite barnprogram till =)

                    // Candra


                    240l sällskap 20l Nano


                    Kommentar

                    • candra
                      • January 2010
                      • 455

                      #11
                      Hej!

                      Har lagt upp bilder......

                      // Candra


                      240l sällskap 20l Nano


                      Kommentar

                      Arbetssätt...