Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hildaanyqv
    • November 2010
    • 2

    Hjälp

    Jag har ett nybörjar akvarium, och mina guppys har blivit rent utsagt störda. Deras avel har snurrat ur kontroll helt, honorna är sönderavlade (helt buckliga böjda ryggar), hanarna är trasiga (alltså deras fenor vore inte få kallas fenor, och dom är och attackerar alla hela tiden) och ungarna som blir av den blandningen är inte vackra, dom är helt missbildade och kan knappt simma. Jag har avlivat den fisk som var värstdärann, jag fiska upp honom i en mugg och ställde den ute i snön tills han blev lite trött och försvann. jag har inte hjärta till att spola ner levande fiskar. Det jag undrar är, vad kan jag göra åt det, jag har medicinerat mitt akvarie två gången förut, pga infektioner hos mina mollys, och guppysarna har reagerat konstigt på det. Jag gjorde också misstaget med att köpa en SVART guppyhane, eftersom jag inte bara vill ha färglada, vilket har resulterat i att jag sitter här med bara massa svarta tråkiga fiskar som simmar omkring. :-(

    jag fyller i den här mallen :


    1/ Hur stort är akvariet? 60 l
    2/ Vilken filtrering använder du? pump med filter
    3/ När startade du akvariet? för ca 1 år sedan
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? ett 15-tal buckliga och förstörda guppys, ca 5 st svarta och dalmatin mollys, två neontetror och en algätare.
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? jag vet inte precis vad den hette, men den är stor och grön. haha dumt svar jagvet.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? har inte mätt det, men jag vet att jag har mycket järn och metaller i vattnet.
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Jag byter ca 50% av vattnet när jag tycker det behövs, alltså hur smutsigt det är osv. jag har inte brytt mig om att byta vattnet regelbundet, eftersom jag är inte så intresserad längre, och det är pågrund av det inte funkar bra.
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då ? bytte ca 30% för en månad sedan.
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? nej
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? nej, inga nya fiskar.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. vanliga blandning man köper på affären, ca 1 tsk om dagen.
    15/ Har du nyligen bytt foder? nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? när det blev jättemånga märkte jag det först.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? några svaga har dött nyligen, inge mönster i dödsfallen, det var naturligt. dom svaga dör.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. honorna är trötta och hanarna otroligt livliga, äter mycket.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. en molly hade för ett tag sedan en svampliknande infektion i ögat.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? det löste sig bra.
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? jag märker varje dag att det är flera som ser konstiga ut, men jag tror mera på att de blir så när det kommer till en vis fas, när dom blir könsmogna.
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? såfort jag märker dom (inom 12 h)


    snälla
    berätta om ni har en aning, jag vet inte om jag ska plocka bort dom värsta, eller plocka bort hanarna. det jag vill är att jag får stopp på aveln, eftersom mitt akvarie är fullproppat, men hur kan man göra det på ett lätt sätt? Tackar för alla svar.
Arbetssätt...