Möjligt att starta om?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sarto
    • November 2010
    • 20

    Möjligt att starta om?

    Dottern fick i somras ett litet (30-35l?) akvarium av välmenande släkt. Startade med ngr silvertetra. Fyllde på med ngr neontrtra och guppy. Alldeles för mycket fisk förstår jag efter att ha läst här en stund. Vattentest m pH och nitrat varit fina hela tiden. Fått 5-6 guppybäbisar utan att göra något.
    Sista månaden har fiskar dött i. Rasande fart. Flera av varje sort simmar ryckigt, med slagsida eller framtungt ngr dagar innan de dör. Inte förrän idag har jag sett ngt annat avvikande; en neontrtra har en 1-2mm ljus fläck i det röda på stjärten. Silvertetrorna ser generellt ngt bleka ut. En guppy står på huvudet.
    Hur räddar man situationen? Har ett par av Guppysarna som jag gärna vill överleva! Kan dom få med lite eget vatten i en hink ngr dagar medan jag hivar resten av det gamla, skurar ur och startar om?
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Välkommen till forumet!

    Det låter som nitrit. Du ska INTE starta om utan mitt råd blir som följande:

    1. Ha i vanligt hushållssalt.
    Dosen är en ½dl salt per hundra liter vatten, så här måste skolmatten fram... Akvariet volym får du enklast om du mäter akvariet i decimeter. Längd, bredd, höjd, multiplicera och svaret blir direkt i liter. Saltet minskar nitritens skadeverkningar på gälarna.

    2. Ingen matning på en vecka.
    Sjuka fiskar har ingen aptit och eftersom fiskar är kallblodiga klarar de sig fint utan mat längre än så. Därefter matar du sparsamt 2-3 gånger i veckan. Ta hälften av den minsta mängd du kan tänka dig!

    3. Byt 10% av vattnet varje dag den kommande veckan.
    Ett smutsigt akvarium mår bäst av att göras rent i långsam takt. Sug försiktigt upp grums som ligger ovanpå gruset med en hävert. Kör inte ner den i sanden.

    4. Köp tester för nitrit i affären.
    Låt dem inte lura dig att köpa stickor, det ska vara dropptester eftersom dessa är tillförlitligare. Just nu är det viktigt att du kan hålla koll på nitritnivåerna.

    5. Läs. läs, läs! Vill du ha en riktigt bra bok där t ex sånt som vattenkemin förklaras på ett utomordentligt sätt rekommenderar jag Gabriella Ekströmsbok "Från arapaima till öronål".
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • sarto
      • November 2010
      • 20

      #3
      Tack för ditt svar!

      Snabb var du också!
      Jag ska testa med salt och det andra du nämnde. Hur ska jag göra med neontetran som blivit lite vit? Och de som simmar illa? Ska dom få sluta sina dagar eller kan man avvakta?
      Vågar inte riktigt lita till min lokale zoohandlare längre...
      mvh

      Kommentar

      • Icecoffee
        • November 2010
        • 447

        #4
        avvakta, många klarar sig, en del gör det tyvärr inte.
        Hoppas det vänder snart.
        Cogito, ergo sum
        (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
        (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Ja, avvakta, det du ser är förmodligen verkningarna av nitriten.

          Zoohandlare är inte alltid att lita på, man måste kunna det mesta själv. När jag började med akvaristiken var det med två guldfiskar i tio liter skål..... När jag insåg att det inte gick rekommenderade min lokala djurhandlare att uppgradera till 56 liter. Guldfiskar bör ha minst 200-250 liter. Som tur var hittade jag Zoopet.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Följ råden ovan men personligen skulle jag avliva alla som är sjuka i detta läget och spara några friska som du vill ha kvar...
            Checking out...

            Kommentar

            • Steff777
              • August 2010
              • 295

              #7
              Jag skulle följa Mumins punkter, men börja med ett större vattenbyte första gången, 50 % (du behöver få bort den förmodade nitriten så fort som möjligt) och sen ha i salt. Sedan kan du fortsätta med mindre vattenbyten och hålla stenkoll på vattenvärdena. Jag skulle avvakta med fiskarna, om de däremot inte kvicknar till efter en dag är det nog idé göra sig av med de fiskar som mår sämst.
              //Stefan Lindgren

              Kommentar

              • sarto
                • November 2010
                • 20

                #8
                Tack alla för input!

                Idag har jag varit när zoobutiken och köpte ett (inte billigt!) nitrit-testkit. Rusade hem för att kolla, blev dock lite förvånad då det visade ett värde i lägsta intervallet, <0,3 mg/l. Detta visserligen efter ett vattenbyte igår på ca 30%, men det borde ändå gjort större utslag tycker jag?
                Den guppy som igår simmade lodrätt är piggare, men inte helt kurant. När han kommer in i vattenströmmen från filtret tappar han liksom balansen ett litet tag. Och dessutom har den största guppin blivit taskig, simmar på honom så fort dom är nära varandra :/
                Neontetran med lite ljust på bakänden, är det nåt annat lurt?
                och dessutom, hur fortsätter man med saltregimen sen? en gång aldrig mer? Räkna koncentrationer? När firrarna är sjuka? underhåll?...

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Salt behöver du inte i vanliga fall, och eftersom du har fått ner nitriten så har också skadeverkingarna minskat. Saltet kan jämföras med Alvedon när dottern är förkyld och har feber. Behövs när det är som värst, men botar inte och lite snor och hosta får hon tåla.

                  Hur ser neontetrans fläck ut? Är den distinkt i kanterna, vit, och rätt liten, eller diffust ljus? Det förstnämnda skulle kunna vara sjukdom (vita prick), det andra bara en färgförändring.

                  Att guppyn är lite bättre idag talar för teorin om nitrit, och så verkar de börja hävda revir, det kommer att ge sig.

                  Hur stort är akvariet?
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • sarto
                    • November 2010
                    • 20

                    #10
                    hm,
                    pricken är vitaktig men fortfarande lite rött kvar i botten, diffust avgränsade kanter men ändå en distinkt fläck. 1,5 mm i diameter? och ser faktiskt likadant ut på fiskens andra sida. Ungefär som om någon varit framme med ett radergummi!
                    Kan inte påminna mig att jag sett den förut?
                    kanske finns en antydan till detsamma på en annan individ bland neontetrorna. Vad är "vita prick", smittar det, och går det att behandla?

                    akvariet är som jag ovan skrev ett liiitet ca 30-35 l.

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Vita prick är en parasitsjukdom, som måste behandlas med medicin. Men jag tycker inte det låter som vita prick. Avvakta en dag eller två, ser den pigg ut och simmar normatl så skulle jag inte oroa mig. Tycker också att sitter den på båda sidorna av stjärtfenan så låter det inte som vita prick, det vore en verklig slump om två parasiter sätter sig exakt mittemot varandra.

                      Vita prick är oftast en stressjukdom som man undviker genom att ha goda förhållanden i akvariet. som du säkert redan förstått så har du både för mycket och för stora fiskar för ett så litet akvarium. Därför ska ni förstås inte köpa fler fiskar när ni fått ordning på nitriten.
                      Antingen uppgraderar ni till ett större kar (välkommen i akvarieträsket), lämnar tillbaka fiskarna där de är köpta eller låter naturen ha sin gång. De flesta fiskar blir inte så fantastiskt gamla.
                      Självfallet rekommenderar jag inte det sista, men å andra sidan har dottern säkert redan döpt fiskarna osv,osv.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • sarto
                        • November 2010
                        • 20

                        #12
                        Tack för alla tips!

                        Och, gissa vem som suktar _svårt_ efter ett akvarium modell pool!
                        Kanske kommer tomten...

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Det brukar bli så.....
                          Numera har jag sju akvarier hemma, och de största i yngste sonens skola.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...