Slöa praktbotior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Distiller
    • November 2010
    • 22

    Slöa praktbotior

    Hej,
    jag har tre praktbotior som har varit väldigt slöa en längre tid. Dom ligger i sin grotta och kommer inte gärna ut. Kan det bero på någon form av sjukdom, vad jag hört ska dom ju tydligen vara rätt känsliga?
    Tilläggas bör att jag är ganska orutinerad på det här med akvarier men jag vill ju inte att dom ska må dåligt pga det.
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Hur stort är karet?
    Hur länge har det varit igång?
    Vad har du för andra fiskar?
    Har du kollat vattenvärdena?

    Kommentar

    • Distiller
      • November 2010
      • 22

      #3
      Hej,
      det är troligtvis alldeles för litet har jag nu lyckats läsa mig till, strax över 50l.
      Det har varit igång ca. 4-5 månader nu och jag har dessutom 2 kampfiskhonor, 4kopparbarbar, 4 kuliålar och 2 ancistrusmalar.
      Jag har inte kollat vattenvärden, hur gör man det?
      Tilläggas bör att då jag är ganska grön på det här med akvarier så har jag rådfrågat när jag köpt fiskar varje gång, dom har vetat hur stort akvariet är och vad jag har för fiskar i övrigt, nu mår jag ju inget vidare efter att ha läst i några minuter på det här forumet.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        vad har du för temp ? hur mycket/lite matar du ?

        dom gillar också syrerikt vatten.

        praktbotior blir stora fiskar, som små ca 3-6cm kan dom vara i ett kar på 100-200L. sedan mellan 250-350L passar bra som min. när dom börjar komma upp i storlek över 20cm bör ett kar på 500L skaffas.

        har du inte plats för större eller inte kan skaffa, så är mitt råd att lämna tillbaka dom till butiken eller ge dom till någon som har större kar eller sälja dom.

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Tyvärr är det så, de flesta djuraffärer är bara intresserade av att sälja och inte av hur fiskarna mår... Det bästa vore om du fick lämna tillbaka dina botior!

          Egentligen är ett 50 l kar för litet för ancistrusar också. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1
          I zoopets artregister finns bra info, så där är det bra att läsa på om fiskarna man tänker skaffa innan man köper dem.

          För att testa vattenvärdena så köper du vattentester på djuraffären, dropptest, inte stickor! (Stickorna är inte tillförlitliga) Sedan står det på förpackningen hur du ska gå tillväga.

          De flesta gör misstag i början, men du kan ju glädja dig att du hittat ett ypperligt forum nu där folk gärna vill hjälpa

          Kommentar

          • Distiller
            • November 2010
            • 22

            #6
            Temperaturen ligger på 26grader.
            Har en lampa med syrepump utöver det syre som filtret tar in så nog ska det vara hyfsat syrerikt iaf.
            Vi ska skaffa ett större akvarium, men ekonomin tillåter inte riktigt just nu men inom ett par månader ska det stå ett större akvarium på plats.

            Kommentar

            • Distiller
              • November 2010
              • 22

              #7
              Jo, jag är väldigt tacksam för svaren, men man blir ju lite irriterad om man säger så när man tror att man får råd (djuraffären) som är bra och så efter 5min. framför zoopet och några svar av er så har man ganska klart för sig att det man hört inte ens är nära sanningen.
              Jag vill ju att dom små gynnarna ska må bra.

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                Syrepump? Sån som bubblar? Tyvärr syresätter det inte vattnet utan driver bara ut kol som växterna behöver För att vattnet ska syresättas ordentligt så ska utblåset från pumpen/filtret vara riktade så att vattenytan krusar sig. Gör den det så är det bra.

                Kommentar

                • MVN
                  • September 2009
                  • 181

                  #9
                  Praktbotier har stort krav på filtrering (nåja, filtrering gör det mycket lättare att hålla dem), och utvecklar lätt vita prick. Jag tror inte filteringen i ditt 50L räcker till för praktbotier även om du bara hade haft dem ensamma, sen är akvariet alldeles för litet som tidigare nämnt. Kolla temperaturen med finger och gärna med en annan termometer, minst 25 grader och syrerikt vatten är mer lr mindre ett krav. Jag tror du behöver göra vattenbyten 2ggr i veckan (om du inte redan gör det) tills du får bort praktbotiorna. Och byt inte med enbart kallt vatten för temperaturändringar ger dem lätt vita prick... om de inte redan har det då. Dock enligt min erfarenhet så är de slöa dör de nog inom 2 veckor såvida vattenbyte inte räcker. Kan vara vita prick, mina fick det utan att någon annan fisk i akvariet blev sjuk.
                  Edit: nu antar jag att de inte är fullvuxna utan runt 4-6cm. När de är fullvuxna är de lättare att hålla.
                  edit2: Kan tillägga att du ska se när du har släckt ljuset på kvällen ifall de inte blir aktiva efter 10min eller så. Vissa praktbotier gömmer sig när det är ljust i grottor.
                  Senast redigerad av MVN; 13 November 2010, 15:13.

                  Kommentar

                  • Distiller
                    • November 2010
                    • 22

                    #10
                    Hej,
                    jo dom kommer fram lite efter som du säger blivit mörkt och varit det en stund. Helst ska det vara mörkt i hela rummet. Kan det alltså vara ett "normalt" beteende för dom?
                    Och nej, dom är bara mellan 4-6cm. som du skrev.

                    Kommentar

                    • MVN
                      • September 2009
                      • 181

                      #11
                      ja det är nödvändigtvis inte som de är sjuka men de är oftast riktigt aktiva när ljuset är släckt o far runt o har hyss för sig som att äta på dina växter o annat. Innan de har lärt sig akvariet kan de vara skygga men ändrar de beteende är något fel. När jag har haft praktbotier så verkar de vilja trycka när de är osäkra eller verkar må dåligt, men är det ingen sjukdom så är det vattenkvaliten.
                      De verkar trivas mer om det är lite strömt i akvariet. Det vanligaste är vita prick som lätt botas (om man har medicin och inte som jag långhelg och mellandagsstängt så de hinner dö), det andra är en tarmparasit jag inte kan namnet på eller symptomen och det är den näst vanligaste. De är inte känsligare än andra fiskar, men har lite mer krav kanske. Räknas som en ganska svår fisk att hållas.

                      Hade det inte varit för kopparbarben skulle jag ha höjt temperaturen till 27 grader då de fiskar du annars har gillar högre temperatur (vitaprick överlever inte en längre tid över 28 grader, lr ja de slutar spridas...). Förresten kuliålar blir 10-12cm så de bör du inte ha i dit akvarium heller...

                      Om det är någon glädje så finns det värre fall där oseriösa butiker har sagt fel, en mal som heter gibbiceps ifolkmun säger de gärna att man kan ha i 100L akvarium. Gibbiceps säljs oftast dyrt så de hamnar lätt i fel akvarium (de blir alltså 40-50cm som bäst i ett akvarium som har rätt storlek och ett 100L är bara 75cm långt...).

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Khuliiål kan man ha i 50-60L som minimum, men dom trivs såklart bättre i större kar där dom kan sträcka ut sig om lusten faller in.

                        den andra sjukdomen brukar heta ''Loach Skinny disease'' och gör man inte nåt åt det så dör dom rätt snabbt, mitt tips till dig är att ha kvar dom där så som du har om du lovar att köpa upp till större kar snart ev skaffar du en bättre pump redan nu som du riktar mot ytan så den krusas. när du skaffar större så köp också så att du har minst 5st praktbotior och så köp en bra pump/filter som passar för karet samma som innan rikta mot ytan. kopparbarb och kampfiskarna kan ha 27grader, vet dock inte hur det är med malen.

                        mina praktbotior är framme och aktiva hela dagen och kvällen/förnatten sedan efter 1 på natten vilar dom och blir mer aktiva igen vid 5tiden. så har mina deras rytm, men det kan säkert skilja.

                        Kommentar

                        • MVN
                          • September 2009
                          • 181

                          #13
                          Alltid fått höra 100L är lämpligt för kuhliål men där ser man.
                          Ang. kopparbarb; Jag fick gå efter zoopets artdatabas och där stod det 26 grader, har aldrig haft barbrer faktiskt. Malen klarar 27 utan problem, även 28, fast optimalt för malen är ca 25 grader även om de lever i miljö i naturen där temperaturen varierar mellan 22-27. Men högre temperatur kräver högre pumpflöde och ytvattenrörelse (enkelt förklarat har syre lägre lösning i vatten vid högre temperaturer).

                          Kommentar

                          • Distiller
                            • November 2010
                            • 22

                            #14
                            Hej igen och tack för alla svar.
                            Jag har redan nu ikväll rotat fram min gamla pump som är betydligt större än den andra jag har haft igång. Så nu har jag en pump i var ände av akvariet och dom är riktade så att vattnet krusas och så ska jag så snart ekonomin tillåter köpa ett betydligt större akvarie

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              ja det är det som är problemet speciellt på sommaren i varma kar, det är inte temperaturen i sig som är problemet utan bieffekter. som lägre syrehalt.

                              om barben gick jag efter mig själv , jag har mina i ca 27-30grader. ett Eheim 2217 ytterfilter och så ett Fluval 4 plus innerfilter och så Fluval U4 innerfilter så verkar dom ockås trivas.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...