akut - min fisk vägrar att äta!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • arctic_mosquito
    • May 2003
    • 30

    akut - min fisk vägrar att äta!!

    Min praktbotia har haft vita prick sjukan, jag medicinerade och den blev av med alla vita prickar, men nu vägrar den att äta... några förslag??
  • Helena S.
    • March 2003
    • 280

    #2
    Vad matar du den med? När jag hade praktbotior matade jag dom ibland med gurka, och det var dom alldeles galna i.

    -Helena S.
    -Helena S.

    Kommentar

    • arctic_mosquito
      • May 2003
      • 30

      #3
      ok... nu har jag prövat med gurka också... den vägrar fortfarande att äta!! och den har blivit jätte mager!! i början, när den vägrade att äta flingor bara, gav jag den lite frysta larver, och det gillade den. så jag gav den det ganska ofta, men nu vägrar den att äta det också. Allt den gör är att lukta lite på den...

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Har du återställt vattnet till det optimala efter medicineringen.
        Äter dina dina övriga fiskar.
        Efter sjukdom kan fiskarna behöva vitaminer.

        I Kramfors är det ljust och vackert
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • arctic_mosquito
          • May 2003
          • 30

          #5
          Ja, alla andra fiskar äter. Jag andvände JBL Ektol fluid, en disinfektionsmedel för nästan allting föratt olika fiskar hade olika sjukdomar, (vita prick sjukan, neonsjuka, fenröta) och det står på bruksanvisningen att man ska använda JBL Denitrol efter det för att återställa nyttobakterier... det har jag inte gjort än, däremot har jag bytt 1/3 av vattnet... kan det vara problement?? vad är nyttobakterier, och finns det något annat än Deinitrol man kan använda?

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Det är tydligt att fisken inte är återställd.
            Medicinering kan orsaka syrebrist och är den sjuka fisken större än de andra då drabbas den först, dessutom är den väl inte så pigg efter sjukdommen.
            Den kan också fått vitaprick därför den är sjuk av någon annan orsak och på så sätt blivit motaglig för parasiten.
            Tänk på att parasiten kan även angripa gälarna och förorsaka fiskars död utan att över huvud taget synas.
            Om medicinen färstört bakteriefloran i ditt filter då kan du få nitrit i vattnet som sätter ner dina andra fiskarnas imunförsvar och då blir de sjuka.
            Har du ökat cirkulationen.


            I Kramfors är det ljust och vackert
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Puffbin
              • April 2003
              • 117

              #7
              Jag har haft exakt samma problem med en praktbotio. (Den hade visserligen inte vita prick innan den magrade) Nu behandlade jag det aldrig och den dog tyvärr en utdragen förtviningsdöd. Jag erfor då att det var en tarmparasit som var orsaken. Hör med din affär så har de säkert nån "cure".

              P.S de älskar frusen artemia testa det!D.S.

              MvH/Albin

              Kommentar

              • arctic_mosquito
                • May 2003
                • 30

                #8
                under medicineringen var pumpen alltid på och rörde vatten ytan, dessutom hade jag en luftpump på för att undvika någon syrebrist. Det är bara den praktbotian som vägrar att äta. Jag ringde till de jag brukar köpa fiskar hos, och de sa att jag skulle mata med mygglarver varje dag och då skulle det bli bättre... Men min praktbotia simmar alltid vid ytan, den snappar inte efter luft, den bara simmar där uppe, och kommer inte ner, och den blir knuffad av alla andra fiskar som vill åt larverna... så jag la lite larver nu på en tallrik och lät den gå där en själv, utan andra fiskar och den åt lite grann... jag hoppas att den blir bättre nu!!!

                En liten fråga -- jag har försökt läsa lite om tarmparasiter men det står bara att det leder till avmagring... men är det så att fisken äter men ändå magrar eller att fisken inte äter och därför magrar??

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  Jag hade med praktbotia..hade vita prick i karet & medicinerade, men praktbotian blev aldrig bra igen..några veckor senare fick jag avliva den... den hade en kompis som dog avmagringsdöden nån månad innan med..det va innan jag fick denna..
                  botian simmade upp & gömde sig bakom pumpen hela tiden, matvägrade & va allmänt hängig & blek. alla andra fiskar mådde prima & käkade massor.

                  160L Eldstjärt,guppy..110L segelmolly neontetra & kardinaltetra
                  45L guppy & segelmolly yngel..10L + 2*8.5L (avdelad 17L) karantän & sjukstuga
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...