Pansarmalar blir av med sina skäggtömmar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan R
    • January 2002
    • 11

    Pansarmalar blir av med sina skäggtömmar!

    Jag har ett problem som jag inte lyckas bli av med. Mina pansarmalar har blivit av med sina skäggtömmar. Skäggtömmarna blir vita, liksom döda och försvinner sakta. En av malarna har bara ett hål till mun numera. En del säger att det kan bero på för grovt grus andra säger att det försvinner med lite salt i vattnet men inget har hjälpt.

  • Martin Persson
    • January 2002
    • 120

    #2
    Skäggtömmarna kan "gå av" om gruset är vasst. Jag har också för mig att pansarmalar inte trivs med salt i vattnet.

    Mvh
    Martin Persson
    Mvh
    Martin Persson

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Hej Johan,
      Har du läst om vad det står om Corydoras på "Fiskgrupper" - "Malar-Corydoras", här finns en massa matnyttig Corydoras-info.
      Jag tror precis som Martin att det är gruset det beror på, som han också skriver så är Corydoras och salt ingen lyckad kombination.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell Fohrman

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Johan R
        • January 2002
        • 11

        #4
        Nu har jag köpt ny sand och skall byta vatten, tack för råden!

        Kommentar

        • Johan R
          • January 2002
          • 11

          #5
          Hej Kjell och ni andra!

          Nu är jag trött på detta! Som ni ser ovan så har jag bytt sand till vanlig akvariesand ca 2-5 mm i diameter. I samband med sandbytet köpte jag även två nya pansarmalar av samma sort som innan. Nu är läget följande: Två av mina gamla malar har dött och de två nya har snart inga skäggtömmar kvar.

          Nu är det även så här att en fjärilscikld och en Otocinclus har dött. Fjärilscikliden fick också den en lite svullen mun och stod och flåsade i ett hörn. Man kunde även se en liten prick av blod på munnen. Otocinclusen var nyinköpt och dog efter ca en vecka. Den var väldigt skygg de första dagarna men hade precis börjat "tuffa till sig" när jag hittade den död. Det finns ingen nitrit att tala om i vattnet och pH är ca 6.

          Hjälp!


          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Hej igen,
            Tråkigt att höra och det som hänt låter rätt underligt. Visst verkar det vara en sjukdom, men vilken?
            Tycker inte symptomen stämmer helt på någon sjukdom. Inga andra synliga symptom?
            Kanske något i akvariet som förgiftat vattnet? Har du lagt i något nytt (förutom sanden) i akvariet? En ny rot kanske?
            Hur gamla är testerna du använder?
            Nåväl det var några frågor och även om du kan svara på dom är det långt ifrån säkert att det går att ge något svar.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Johan R
              • January 2002
              • 11

              #7
              Hej Kjell

              Nä inget nytt i vattnet, en förhållandevis stor rot finns i akvariet men den har varit där sen i april när jag startade med akvariet. Innan dess var det minst tio år sedan den var i ett akvarium.
              De där två malarna hittade jag aldrig så de kan visserligen förorenat vattnet men de är ju så små..

              En annan sak jag lagt märke till är att alla fiskar kliar sig tex mot roten, blad och stenar. Det var en av anledningarna till att jag började med salt i vattnet. Faktiskt tyckte jag att kliandet, och försvinnandet av skäggtömmar blev något bättre när jag tillsatte salt. Jag har också prövat att medicinera med Prozin (tror att det stavas så) för att Hans på Zoomässan (om du vet vem det är)sa att det kunde funka, men jag kunde inte se att det gjorde det.

              ha de

              Johan R

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Tjena igen,
                Protozin är nog en medicin som man kunde anta skulle funka, men tydligen ändå inte.
                Kanske skall du i alla fall försöka med salt för att komma till rätta med problemet, även om varken dina Corydoras eller växter kommer att uppskatta det.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...