Kilfläcksrasboror dör i nystartat kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peckalurk
    • August 2010
    • 27

    Kilfläcksrasboror dör i nystartat kar

    Kilfläcksrasboror dör i nystartat kar
    Jag startade upp ett 54-literskar för en dryg månad sedan. För knappt två veckor sedan kopplade jag in pump och sex dagar senare släppte jag i tio kilfläcksrasboror. Nu fem dagar senare har jag fyra kvar. De dör en efter en. Tog med vattenprov till stället jag köpte dem och de kollade ph, nitrit och nitrat men det var okej.
    Hur går jag vidare med felsökning?


    Ursprungligen postat av Grothras
    Svårt att säga du då gärna får ge mer information om vad du har för sand, växter, och så vidare. Blir det vågor/krsuningar på vattnet av pumpen? Det behöver bli en de ytrörelse för att fiskarna ska få tillräckligt med syre. Vad har du för temperatur i akvariet? Vad mäter du den med? Ser du några symptom på fiskarna innan de dör eller är de helt plötsligt bara döda? Vad har du för filter?
    Sand: typ småsten, växter: en vattenpest, en jättevallisneria, vågor: japp, temp: 23 (nåt fel på doppvärmaren tror jag eftersom det blir för varmt med den), symptom: inte sett nåt, plötsligt fattas det en eller flyter vid ytan. den 4:e eller så som som dog hade svamp.
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    dom är ganska känsliga för nystartade kar som inte är riktigt etablerade än. och startade du inte med någon fisk innan dessa så var det ändå ganska nytt när dom kom i. och dom kan då ha gott offer för nitrit eller någon annan svängning av vattnet.

    har du nu kvar några så låt det stå med dessa, byt vatten som du ska och mata försiktigt. tills det gått en månad. alltså cykla karet och låt det mogna. när det är moget tillsätt 5till så du får ett stim.

    Kommentar

    • peckalurk
      • August 2010
      • 27

      #3
      Tre kvar igår, två idag. Trenden med en om dagen håller i sig.
      Den mat som fallit ner till botten har de inte ätit upp och det har det blivit mögel på verkar det som. Har heller inte tagit upp alla döda fiskar och dessa verkar ha samlats mot samma ställe på pumpen och där är nu en klump full med mycket av något som ser ut som mögel.
      Kan detta ha nåt med saken att göra?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        Ursprungligen postat av peckalurk
        Tre kvar igår, två idag. Trenden med en om dagen håller i sig.
        Den mat som fallit ner till botten har de inte ätit upp och det har det blivit mögel på verkar det som. Har heller inte tagit upp alla döda fiskar och dessa verkar ha samlats mot samma ställe på pumpen och där är nu en klump full med mycket av något som ser ut som mögel.
        Kan detta ha nåt med saken att göra?
        Du gör alla fel man kan göra under en uppstart av ett akvarie!
        1. 10 fiskar på en gång i ett akvarie som helt saknar nitrifieringsbakterier
        2. övermatar och låter maten ligga kvar på botten
        3. låter döda fiskar ligga kvar i akvariet
        Läs under "artiklar" i menyn högst upp om hur man bör starta ett akvarium!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Jag måste få ställa frågan - varför i allsin dar lämna kvar döda fiskar och gammal mat i karet tills det börjar slemma och mögla?
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            finns nog 2 alternativ.
            1: Någon som verkligen behöver hjälp med akvarium och fiskar.
            2: Sen finns det ju troll...
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              Jag funderade på troll när jag läste det senaste inlägget (mögel och dylikt. Jisses!) ... men ibland finns det människor som inte tänker riktigt som man tänker sig att en människa ska tänka, och det gör mig lite nyfiken.

              Därtill hoppas jag att det finns forum som är mer lockande att Trolla i.
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • peckalurk
                • August 2010
                • 27

                #8
                Suck... Nej, jag trollar inte. Tog upp de första fiskarna som dog, vad dog dom av isåfall?

                "1. 10 fiskar på en gång i ett akvarie som helt saknar nitrifieringsbakterier" Vad är det för konstigt med det? Jag sa dessutom till han jag köpte av hur länge det varit igång, och han ifrågsatte inte att jag köpte 10 st.
                "2. övermatar och låter maten ligga kvar på botten" Utveckla...

                Har för övrigt inte haft några problem med mitt 220-literskar vare sig vid uppstart eller senare (1 år nu)

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av peckalurk
                  Suck... Nej, jag trollar inte. Tog upp de första fiskarna som dog, vad dog dom av isåfall?

                  "1. 10 fiskar på en gång i ett akvarie som helt saknar nitrifieringsbakterier" Vad är det för konstigt med det? Jag sa dessutom till han jag köpte av hur länge det varit igång, och han ifrågsatte inte att jag köpte 10 st.
                  "2. övermatar och låter maten ligga kvar på botten" Utveckla...

                  Har för övrigt inte haft några problem med mitt 220-literskar vare sig vid uppstart eller senare (1 år nu)
                  ja nitrit-spikar, rutten/möglade mat/döda fiskar låter väl knappast som en hälsosam miljö för fiskar ? eller ? i karet tas det inte hand om på samma sätt som i naturen. och är det inget etablerat akvarium så är dessa saker ganska förödande för fiskarna.

                  Kommentar

                  • peckalurk
                    • August 2010
                    • 27

                    #10
                    Nu har jag rensat och bytt 50 % av vattnet iaf. Tack för alla konstruktiva svar.

                    Kommentar

                    • Nadine
                      • August 2010
                      • 98

                      #11
                      Tänk på att du ska mata ungefär så mycket de hinner äta upp på två minuter, och inget ska bli över, isf plockar man upp det. När man startar upp ett kar så kan man börja med typ 2 fiskar i taget. Så blir det bra balans i karet.
                      Döda fiskar ska såklart plockas upp. Ska du fortsätta med akvarium så får du läsa på om uppstartandet och om fiskarna du ska ha.
                      Det finns gott om experter här, så fråga massor =)

                      Kommentar

                      • peckalurk
                        • August 2010
                        • 27

                        #12
                        Har ciklider i stora karet, de verkar vara gjorda av stål i jämförelse... De lämnar ju aldrig nån mat heller eller de äter upp det om det kommer till botten

                        Kommentar

                        • peckalurk
                          • August 2010
                          • 27

                          #13
                          Nu har jag inga kvar Kanske lika bra ändå då de var rätt tråkiga och dessutom smälte in färgmässigt i gruset... Frågan är hur länge man ska vänta innan man köper nåt nytt nu bara...
                          Senast redigerad av peckalurk; 04 September 2010, 06:04.

                          Kommentar

                          • peckalurk
                            • August 2010
                            • 27

                            #14
                            Kan nån förklara hur ett yngel kan ha överlevt tre veckor utan mat? Jag såg ynglet idag och det är alltså över tre veckor sedan de sista av de tio som jag hade dog.

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #15
                              Det är helt naturligt. För en liten fisk brukar det finnas nog med mikroorganismer för att överleva.

                              Kilfläcksrasboror är känsliga (mycket känsligare än flertalet cichlider - men det finns undantag). Speciellt får dom lätt oodinium. Om du försöker igen så håll koll på pyttesmå vita prickar på hud och fenor. Och inga våldsamma vattenbyten. Bara små förändringar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...