Sjuka levandefödare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    Sjuka levandefödare

    Hej!

    Sedan snart två månader så satte jag i några Black Molly och Platy i mitt akvarium. De har sett friska ut, ynglat av sig och lekt runt. Men så plötsligt en dag för ett par veckor sedan så började en av molly-honorna se sjuk ut. Stjärtfenan krymte ihop, ryggfenan spändes aldrig ut och hon såg allmänt dassig ut. Inte alls lika alert och snabb. Så en dag började hon hänga med hela bakdelen av kroppen, och dog.

    Någon vecka senare var det nästa Molly-honas tur, samma förlopp, samma resultat. Nu ser hanen och 2 Platy sjuka ut på samma sätt.

    De blr magra, stjärfena, ryggfena och analfena väsentligt mindre. (Ryggfenan spänner de inte ens ut, den är bara markerad på dem). Och Platyna markerar att de har klåda och simmar runt och kliar sig mot växter, grus och rötter.

    Finns det någon annan teori om vad de kan ha drabbats av? Läste något om inälvsmask med något sådant här förlopp?

    Tänkte försöka medicinera dem idag, men behöver lite hjälp med vad det kan vara för något de lider av, eller finns det någon allmän "dunderkur" man skall köra och hoppas på att det hjälper när jag inte vet vad de lider utav?

    Swetrot



    "Och ur kaoset talade en röst till mig och sade:
    - Le och var glad, ty det kunde vara värre.
    Och jag log och jag var glad, och det blev värre..."
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    hej
    har samma problem i mina kar....
    vet inte heller va ja ska göra

    MVH Shpend

    Kommentar

    • cecilia
      • January 2003
      • 754

      #3
      Har läst om detta "syndrom" någonstans - har för mig att det kallades spolsjuka och att det var på guppysällskapets hemsida. Har tyvärr inte adressen men den går säkert att leta upp. /Cecilia

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        hej
        ok tack ja får kolla upp det nu.....

        MVH Shpend

        Kommentar

        Arbetssätt...