Växter och fisksjukdomar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Växter och fisksjukdomar

    Jag undrar om hur det blir när man köper växter ur akvarium där fiskar har sjukdomar tex vita prick eller någon annan, kan fisksjukdomarna följa med växterna till ens akvarium då
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #2
    De sjukdomar som smittar genom vattnet kan nog följa med, men jag sköljer alltid växter jag köper så man får med så lite av vattnet som möjligt, men lite får man nog alltid med.
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Så då finns det en risk för smittospridning genom växterna då
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Cyruz10
        • February 2010
        • 235

        #4
        Ursprungligen postat av solis
        Så då finns det en risk för smittospridning genom växterna då
        Beror på vad det är, om bakterien/viruset klarar av att överleva X antal timmar utan en levande värd. T.ex Oodinium kan teoretiskt smitta genom växter på detta sätt då bakterierna kan överleva upp mot 36 timmar utan en värd fisk.

        Men jag tvivlar att dom kan följa med genom växten i sig, utan det är nog så att sjukdomar kan följa med vattnet. Om man gör som Klotte, nämligen sköljer av växterna noga under rinnande vatten borde det inte vara någon risk.

        Kan jag fråga varför du ställer frågan, har du fått/köpt växter från kar som visat sig innehålla sjukdom?

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Nej jag har inte fått någon sjukdom vad jag vet men jag säljer och ger bort växter och då är det bra att veta om man ska undvika att ta växter ur ett kar om det skulle vara någon misstänkt sjukdom i karet.
          Även när jag ibland köper växter själv så är det ju bra att veta, som i fiskaffärer när man ser att fiskarna inte mår bra så är det bra att veta om man ska undvika just dom växterna i det karet.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          Arbetssätt...