Malawi, insjunken under magen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel. A
    • October 2002
    • 22

    Malawi, insjunken under magen...

    Hej
    Jag har ett 310L akvarie med malawiciklider. 4 st golden, 3 st socolofi och 2 st rödzebra.
    Alla är ganska små ca 4 cm. idag dog en socolofi (hade 4 st tidigare).

    Först för någon dag sedan såg jag att han inte åt så mycket som de andra men reagerade inte så mycket över det förrän han började bli lite slö och simma för sig själv, vilket han började med först i går. Innan jag avlivade honom så stod han mest still i ett hörn eller simmade konstigt. Han var insjunken under magen.

    Hade inte haft socolofi mer än någon vecka och när jag fick dem så var de insjunkna under magen, så jag har inte varit säker på om han var sjuk eller bara en svag fisk. Men nu så blir jag orolig att det är något allvarligt eftersom en av mina golden har börjat göra lika dant. Äter inte mycket och är insjunken under magen vilket han inte var tidigare. Annars så simmar han som vanligt förutom vid matningen då han inte är lika alert på maten. Precis samma beteende som socolofin som dog. Några råd på vad det kan vara och hur jag ska agera?

    Kan tillägga att alla andra fiska ser friska ut och äter bra, även de andra socolofi har ätit upp sig sedan de kom och är inte insjunkna vid magen längre.

    Övrigt så är ph ca 7,5-8 och nitriten ca 0, temperatur 26 , byter vatten varje vecka ca 25%, jag har inget salt i akvariet bör jag tillsätta det?


    310L Malawi: Golden, Rödzebra, Socolofi,
  • Daniel. A
    • October 2002
    • 22

    #2
    Kom på att den golden som inte äter så bra även spottar ut maten efter ett tag när han tagit endel i munnen.

    310L Malawi: Golden, Rödzebra, Socolofi,

    Kommentar

    • speed
      • February 2003
      • 397

      #3
      undrar en sak.. varför avlivade du den?? den kanske hade kunnat repa sig.
      vad matar du dom med för mat??


      mvh Jonas

      Mina akvarium!
      375L Malawi & ancistrusar
      188L Tetror, ancistrusar & pleco
      188L växter.. vet inte vad jag ska ha i det.
      105L guppys & ancistrusar
      73L Malawiyngel
      Mvh Jonas


      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=131517

      Kommentar

      • Daniel. A
        • October 2002
        • 22

        #4
        kanske var fel, men i slutet så låg den bara på gruset och när den skulle simma så snurrade den bara runt. Så jag tror inte han hade någon möjlighet att klara sig utan bara låg och plågades.

        310L Malawi: Golden, Rödzebra, Socolofi,

        Kommentar

        • Daniel. A
          • October 2002
          • 22

          #5
          glömde...
          jag ger dem räkmix och ibland cyclops
          matar en gång om dagen men hoppar över någon gång då och då

          hehe, nu såg jag att man kunde ändra sina svar :-)

          310L Malawi: Golden, Rödzebra, Socolofi,

          Kommentar

          Arbetssätt...