Camallanus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Camallanus?

    Heter den väl, den där lilla röda äckliga masken som sticker ut ur fiskar? Jag misstänker att min Thorichthys maculipinnishane har så´na

    Såg nyss att han hade nå´t rött som stack ut, och det såg ut som små trådar. Saken är att jag inte kan förstå när och var de kom dit. Flyttade maculipinnisparet från ett annat akvarium häromdagen, där de har gått se´n i våras nå´n gång, och de har lekt några gånger i det akvariet, och hanen har vuxit en del se´n jag köpte honom. Jag har inte sett några maskar hos fiskarna i vare sig akvariet de gick i innan eller det jag flyttade dem till, så jag begriper ingenting. Om han haft maskarna från affären skulle han väl inte vuxit och verkat frisk, eller ens överlevt så här länge?

    Går det att bli av med skiten? Här är några bilder jag tog för några dagar se´n, efter flytten, och det verkar synas nå´t på den andra bilden. Finns det nå´n schans att bara han är drabbad?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Shepard; 25 June 2010, 00:40.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ser nu att även honan har
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #3
      Seras Nematol skall ta det http://www.sera.de/index.php?id=699&L=1
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hur smittsamt är det? Är det stor risk att alla i akvariet är drabbade? Och frågan är ju också då varifrån och när det hamnade där, och i vilket akvarium. Och vilken fisk det kommer från.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Nu har i alla fall ett scalarepar lekt i det akvariet, och de sjuka maculipinnisarna är också i lektagen Hoppas jag blir av med skiten.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Rättelse, de maskätna maculipinnisarna är inte i lektagen, de har lekt redan.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Vad jag kan se har hanen inga, eller endast lite mask kvar, det syns inget särskilt när man tittar, och hans buk ser inte lika insjunken ut längre. Honan däremot har kvar skiten, trots att jag har medicinerat. Har börjat med en medicinering till nu. Det lustiga är att jag ser inget på nå´n annan fisk. Har ett stort palettpar med yngel i samma akvarium, och även maculipinnisarna är i lektagen igen, såg att honans äggläggningsrör var långt ute, och mitt i det kan man skymta en röd mask

              Har fortfarande inte sett nå´t i akvariet de gick i först, ska jag medicinera där också i alla fall?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Jaha, nu har den maskätna honan lagt ägg... Nå´n som har nå´n teori om varför just de två har maskarna, och att det inte syns nå´t på de andra? En teori jag har är att de får i sig äggen när de rotar i botten, eldbukar funkar ju lite som jordätare, men de andra borde ju ha i alla fall tycker man...
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Hmm, tyckte mig se nå´t misstänkt på en av mina albinoancistrusar som går i samma akvarium som maculipinnisarna gick i först Men ancistrusarna är pigga, och verkar inte magra.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Sera Nematol

                    Har nu äntligen fått tag i Sera Nematol, medicinerade igår, masken är kvar, men ser ut att sticka ut längre än tidigare, nå´n som vet hur lång tid det tar innan masken dör? Camallanus står ju omnämnd i bruksanvisningen, så den borde ju stryka med.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Den dör ganska snabbt men det tar ett tag innan den försvinner ur fisken. Det du ser är död mask som sticker ut. Om en dag eller så är den borta.
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ok, de såg ut att vara kvar förut när jag tittade. Medicinerade som sagt i går, och är de kvar imorr´n börjar jag misströsta. Men nu efter medicineringen stack de så långt ut att en av mosaikguramina åt av dem direkt ur en scalare
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Hmm, skiten är fortfarande kvar... Men de sitter långt ut, och paletthonan, som jag inte sett nå´t på innan, har en som sticker ganska långt ut, vilket väl tyder på att hon haft hela tiden, och att masken är döende nu? Ska det verkligen ta så lång tid innan skiten trillar ur fisken efter medicineringen?
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            Tog nog 3 dagar för mig innan jag inte kunde se några alls, men det gick ganska snabbt innan de såg piggare ut.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Hmm, då borde de vara borta nu, medicinerade i tisdags. Pigga har de varit hela tiden, har fått lek av både paletterna, scalarerna, och maculipinnisarna se´n de fick masken. Använde du också SERA Nematol?
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...