Camallanus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #61
    Måste jag ha i mer medicin om ett tag nu, när jag var tvungen att byta så mycket vatten? Vattenbyten ska man ju i och för sig göra.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #62
      Om du använder sera nematol så gör du andra behandlingen efter 3 veckor! Nematolet ska vara i vattnet 2 dagar sen minst 80% vattenbyte!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #63
        Ett knep som funkade för mig var att jag hade dom sjuka fiskarna i ett 30L nano, där jag körde dosen varannan dag tror jag det var(se bipack) men jag bytte även 90% av vattnet varje dag, jag bytte då med vatten från mitt stora kar så det blev ingen skillnad på vattnet, jag behövde bara köra en behandling

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #64
          Vitsen med att man måste göra flera behandlingar är ju att larver kan kläckas efter första behandlingen men som då dör efter 3 veckor innan de kan föda nya maskar. Sedan är ju inte sjukdomen bara i fiskarna utan maskarna kan klara sig långa perioder i botten, filter etc. Varför ta chansen att minska effektiviteten i behandlingen?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #65
            Hela det smittade karet måste ju behandlas.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #66
              Har för mig att det står två veckor på beskrivningen. Gjorde som sagt aldrig det första vattenbytet, och det kan ju i alla fall inte vara positivt för maskarna, eftersom medicinhalten inte minskar som den skulle vid ett vattenbyte. Bytte som sagt dagen efter andra behandlingen, för att fiskarna såg ut att vilja det.
              Senast redigerad av Shepard; 27 January 2014, 21:04.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #67
                Jag har läst beskrivningen och det ÄR 3 veckor

                Ryskbompa: vilken medicin använde du?
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #68
                  Hur som helst tror jag vattenbytena är mer för fiskarnas skull, inte för att maskarna ska dö lättare De dör nog lättare ju högre dos man har, och ju längre den är i. Håller i alla fall koll på fiskarna, och har som sagt ännu inte sett nå'n mask på nå'n mer fisk.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #69
                    Ja det är väl ganska självklart att man byter vatten för fiskens skull... Vore det inte för fisken kan du ju köra nematol 24/7 i ditt kar för att vara riktigt säker på att inget lever i karet Den börjar kännas lite underligt den här diskussionen
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #70
                      Vad jag menar är, risken att nå'n mask skulle leva nu är väl rätt liten, eftersom jag aldrig gjorde första vattenbytet. Det verkade inte behövas, eftersom fiskarna inte såg påverkade ut alls. Och då kunde jag kanske struntat i andra medicineringen, eftersom medicinhalten i akvariet inte sjönk genom ett vattenbyte? Det är det jag undrar.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        #71
                        Ursprungligen postat av Animaniac
                        Vad jag menar är, risken att nå'n mask skulle leva nu är väl rätt liten, eftersom jag aldrig gjorde första vattenbytet. Det verkade inte behövas, eftersom fiskarna inte såg påverkade ut alls. Och då kunde jag kanske struntat i andra medicineringen, eftersom medicinhalten i akvariet inte sjönk genom ett vattenbyte? Det är det jag undrar.
                        Ja om du medicinerar i 3 veckor i sträck så, det tar 3 v. för äggen att bli mask och först då bilter medicinen. Men det är en ickefråga eftersom man inte får medicinera på det viset!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          #72
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Jag har läst beskrivningen och det ÄR 3 veckor

                          Ryskbompa: vilken medicin använde du?
                          Sera nematol, hade bara 2 fiskar i de karet(147liter). jag tror stenhårt på att byta massa vatten varje dag, sen powerfeedade jag dom också

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #73
                            Jag läste på beskrivningen, och det var tre veckor, men har för mig nå'n sa två veckor, det var därför jag fick det för mig. Jag är mest orolig för att jag lät det gå för kort tid mellan behandlingarna. Vattenbytet jag tvingades göra efter andra medicineringen ska man väl göra ändå, så risken att medicinen är för utspädd nu är väl rätt liten.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #74
                              Hmm, har nå'n här märkt att scalarer verkar vara känsliga mot medicinen? Scalare efter scalare har tacklat av, och nu, rätt långt efter andra medicineringen, har en av de få kvarvarande börjat simma runt i cirklar De andra fiskarna tycks vara helt opåverkade.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #75
                                Jag tror det beror på hur många inre skador de fått av larverna. Det tar ju ett tag innan det märks fullt ut.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...