Camallanus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #16
    Japp SERA nematol. Det var för 3 veckor sedan. Det står på burken att man kan medicinera igen efter 2 veckor för att döda ägg och det tänkte jag göra nu i helgen. Sedan ska fiskarna flytta till nytt större akvarium.
    Nämde om det lite här, du var med i början men missade slutet:
    Checking out...

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Står det inte tre veckor i bruksanvisningen? Hur som helst så verkar det ju ha nå´n effekt, eftersom maskarna sitter längre ut, och inte verkar särskilt levande. Men tycker ju att de borde åka ut nå´n gång, om de var döda.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Nu verkar maculipinnishonan ha blivit av med det, de två (döda) maskarna som hängt ut i flera dagar är borta nu. Även paletthonan fick en som började hänga långt ut efter medicineringen, och den verkar också vara borta nu. Men tycker det ser ut som att en eller två av scalarerna har kvar, om de lever eller är döda (maskarna alltså) är jag osäker på.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Ser inga maskar nu, förutom några som såg döda ut, på en av palettungarna.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #20
            Bra, då har det fungerat. Du hade nog en rejäl laddning av maskar med tanke på hur länge det ändå tagit att rensa upp.
            Checking out...

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Ja, och när maculipinnishonans döda maskar äntligen släppte, så kröp det fram nya när hon åt, men nu har jag inte sett fler på henne, och scalarernas tycks vara bort. Har sett några som såg döda ut även på en av scalareungarna i scalarekuben, men annars verkar de vara rensade också. Tyckte mig se en mask för ett tag se´n på en av albinoancistrusarna i akvariet maculipinnisarna gick i först, så jag medicinerade där också, men har inte sett nå´n mask krypa ut på nyckelhålen och pansarmalarna som går där.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #22
                Hur ser det ut nu Micke?

                Vilka mediciner testade du, var det Sera Nematol som hjälpte dig?

                Har fått själv i två kar...
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #23
                  Det ser ut att vara borta, har inte sett nå´t på ett tag. Japp, det var Sera Nematol som tog bort dem, testade en annan innan, som verkade hjälpa på en fisk, men inte de andra. Den var dessutom lite lurig, och bör inte överdoseras.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #24
                    Jaha, så var det dags igen

                    Har inte sett några Camallanus överhuvudtaget se'n jag skrev senast i tråden... Men häromdagen köpte jag en scalare, och denna scalare har såklart Camallanus såg jag nyss Det syns inget på de andra scalarerna jag redan hade, eller de övriga fiskarna, vad jag kan se, så är ganska övertygad om att skiten följde med denna scalare. Så det blir till att åka och köpa Nematol imorr'n, hoppas han har det inne fortfarande. Och får nog varna honom att han ska kolla karet scalaren gick i. Misstänker att han hade fått den i inbyte.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #25
                      Välkommen i denna klubb! Förstår ju numera precis hur det känns.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #26
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Välkommen i denna klubb! Förstår ju numera precis hur det känns.
                        Tack Var ju som sagt medlem i klubben redan för flera år se'n. Får hoppas skiten försvinner den här gången också.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Helene&Andreas
                          • January 2009
                          • 1336

                          #27
                          Tror faktiskt att fisken kommer från en onämnd grossist! Vet en grossist som har problem med skiten just nu!

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #28
                            Jag har beställt Imazo-skalarer som kommer på tisdag. Bör jag medicinera?
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #29
                              Den här scalaren är en rätt liten rökscalare, som jag tror var rätt nyinkommen, och det var bara några stycken, så jag misstänker att de var inbyten. Hade ett tag tidigare köpt några liknande scalarer, som han hade ett större antal av, och som kom från en rätt duktig privatodlare vad jag förstod. På dessa har jag inte sett några maskar, vare sig nu, eller tidigare, utan bara på denna nyköpta.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                #30
                                Ursprungligen postat av HWH
                                Jag har beställt Imazo-skalarer som kommer på tisdag. Bör jag medicinera?
                                Ja det tycker jag du skall göra. Sätt dem i karantän och behandla med dubbel dos Sera Nematol!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...