Medicin mot bukvattensot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linastorm
    • January 2010
    • 146

    Medicin mot bukvattensot?

    Finns det någon medicin mot bukvattensot? Om inte, hur gör man då för att bli av med det i sitt akvarium?
    170l - 64l - 40l - 16l
    Bloggen
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Octozin kan fungera mot bukvattusot, men bara i ett tidigt stadium. Är fiskarna uppsvällda är det i regel redan för sent, och då är det oftast lika bra att avliva de stackarna och möjligen köra en behandling på de som är kvar.

    Tänk dock på att mediciner även är elaka mot filterbakterierna.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #3
      Bukvattensot är ett begrepp inte en diagnos.
      Utan mer information är det bara mer eller mindre avancerade gissningar som gäller.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • linastorm
        • January 2010
        • 146

        #4
        Dom är ju pigga och lever som vanligt, inget uppsvällda men dom börjar få lite utstående fjäll. Har haft fiskar förr som fått det, så nu ser jag direkt när det börjar. Det är bara på ca 3 utav alla fiskar och så syns det jätte lite. Men ska fråga efter Octozin och hoppas på att det hjälper.
        170l - 64l - 40l - 16l
        Bloggen

        Kommentar

        • linastorm
          • January 2010
          • 146

          #5
          Nu blir jag lite fundersam, det där octozin skulle tydligen inte alls hjälpa mot bukvattensot sa dom i djuraffären iaf. Och sen är det många här som sagt att det inte finns medicin mot bukvattensot, och sen är det många som sagt att det bara finns receptbelagda mediciner mot det. Men nu efter en tur i ett x antal djuraffärer så var det en som hade 3 olika mediciner mot det. Blir så förvirrad när alla säger helt olika. Vem ska man lyssna på?
          170l - 64l - 40l - 16l
          Bloggen

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            Problemet är att du inte har en riktig diagnos. Bukvattensot kan vara flera saker, spiro, bakterier det kan till och med vara så att flera olika sjukdomsalstrare samverkar. Den medicin som är verksam mot allt finns inte. Flagyl som är receptbelagt är ett preparat som finns i flera olika mediciner men det tar inte bakterier. Bredspektra preparat som t.ex aquamor tar inte flagellater.
            Så därför när de enda symtom du beskriver är lite utstående fjäll så är all medicinering som o kasta pil Dvs man hoppas man träffar rätt.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • linastorm
              • January 2010
              • 146

              #7
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Problemet är att du inte har en riktig diagnos. Bukvattensot kan vara flera saker, spiro, bakterier det kan till och med vara så att flera olika sjukdomsalstrare samverkar. Den medicin som är verksam mot allt finns inte. Flagyl som är receptbelagt är ett preparat som finns i flera olika mediciner men det tar inte bakterier. Bredspektra preparat som t.ex aquamor tar inte flagellater.
              Så därför när de enda symtom du beskriver är lite utstående fjäll så är all medicinering som o kasta pil Dvs man hoppas man träffar rätt.
              Okej, tackar. Nu förstår jag det hela iaf
              170l - 64l - 40l - 16l
              Bloggen

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                • April 2002
                • 1103

                #8
                Ursprungligen postat av kaj.p
                Flagyl som är receptbelagt är ett preparat som finns i flera olika mediciner men det tar inte bakterier.
                Inte helt rätt, du syftar nog på aeroba bakterier. Flagyl tar framför allt anaeroba bakterier, men också flagellater. Anaeroba bakterier är, i alla fall hos människan, mycket vanliga patogener i tarmarna.

                Ditt resonemang kring bukvattensoten som ett symtom och inte en specifik sjukdom tror jag absolut är helt korrekt.
                Senast redigerad av daniel_i_malmö; 23 February 2010, 22:28.
                Malmö Akvarieförening
                no hope, no harm, just another false alarm

                Kommentar

                • Karin_95
                  • May 2009
                  • 85

                  #9
                  fråg efter medecin mot bukvattensot i djur affären, så ska dom nog fixa fram något

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av linastorm
                    Finns det någon medicin mot bukvattensot? Om inte, hur gör man då för att bli av med det i sitt akvarium?
                    Waterlife octozin funkar mot bukvattensot, men ofta så tror man att fiskar har bukvattensot, men det är då något helt annat.

                    Man skall ALDRIG medicinera i onödan - eftersom medicinen också dödar nyttobakterierna i akvariet vilket ger ett instabilt akvarium och då kommer det ytterligare sjukdomar pga detta
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • linastorm
                      • January 2010
                      • 146

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Waterlife octozin funkar mot bukvattensot, men ofta så tror man att fiskar har bukvattensot, men det är då något helt annat.

                      Man skall ALDRIG medicinera i onödan - eftersom medicinen också dödar nyttobakterierna i akvariet vilket ger ett instabilt akvarium och då kommer det ytterligare sjukdomar pga detta
                      Jag har kollat upp en massa, och har även frågat flera kunniga, det är bukvattensot. Har haft det i detta akvarium förr men har aldrig medicinerat så det har kommit tillbaka lite då och då.

                      Jag frågade om octozin på djuraffären men dom sa att man inte skulle ha det, utan dom plockade fram 2 andra mediciner som dom själva använder mot bukvattensot.
                      170l - 64l - 40l - 16l
                      Bloggen

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av linastorm
                        Jag har kollat upp en massa, och har även frågat flera kunniga, det är bukvattensot. Har haft det i detta akvarium förr men har aldrig medicinerat så det har kommit tillbaka lite då och då.
                        Vem är kunnigare än mig i ämnet
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • linastorm
                          • January 2010
                          • 146

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Vem är kunnigare än mig i ämnet
                          Haha
                          170l - 64l - 40l - 16l
                          Bloggen

                          Kommentar

                          • Orangetrade
                            • December 2011
                            • 15

                            #14
                            Bukvattensot

                            Jag fick ett massivt utbrott av bukvattensot pga följande... Jag hade låtit växterna härja fritt för länge, så baljan liknade mest tät djungel och fiskarna hade inget utrymme. När jag till sist tog tag i det och rensade upp ordentligt, samt avlägsnade lite onödig inredning blev fiskarna väldigt stressade. Dessutom upptäckte jag att några av mina knölar av Aponogeton Madagascariensis som gått i vila börjat ruttna och det är svårt att få helt rent när man har fin sand. Det hjälpte heller inte till att Åstorps kommun efter många år med perfekt vatten plötsligt börjat klorera utan att meddela förändringen. Även om jag bara gjorde delvattenbyte blev det en chock och räkorna dog omedelbart. Först verkade fiskarna andfådda och flåsade frenetiskt (3 dagar efter städning) och jag satte in extra syre/cirkulation, sen kom de första svullna bukarna. Först silverhaj, sen några tetror, algätare, kuliål, eldstjärt, botia striata och pakistanbotia. Nu 2 veckor senare har ett 15-tal dött, alla med extremt uppsvälld buk, konstigt nog alla under natten. Buken blir så uppsvälld när de dött att det nästan knäcker ryggen på dem. De som är kvar har ingen matlust. Eftersom jag hyser en mycket kär gammal praktbotia på 20cm och även den tappat aptiten anser jag att jag nu måste medicinera. Kvar finns även några ovanliga kubotai, chokladmalar, både randiga och prickiga, ansistrus, div botier och en massa endlers guppi. Guppisarna verkar oemottagliga, de äter och frodas som vanligt. Jag testar med Hexamor i full dos, som skall fungera på flagellater. Innan har jag framgångsrikt botat hål i huvudet och knivrygg med Hexamor, fast då har jag kört en egen dosering, nämligen preparerat mat. Eftersom de nu inte har aptit fungerar inte detta, vilket är synd eftersom det går åt mindre medicin och man kan ha filtret igång. Jag har satt i extrem syresättning och kopplat bort ytterfiltret, UV-filtret låter jag vara fortsatt igång, jag tror inte det påverkar medicinen, men det borde ta död på lite bakterier och parasiter, tycker man. Jag återkommer om det är framgångsrikt. Seriösa tips emottages tacksamt!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...