Mina Malar dör och växterna växer inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wistyl
    • February 2010
    • 8

    Mina Malar dör och växterna växer inte

    Jag har ett 80L akvarium som jag stratade i höstas(jag har bara haft ett innan detta). Jag hade svart sand i och så fick mina fiskar från det gammla akvariet flytta in. det var 1 skäggmunsmal, 3 guppy 1 fjärilsciklid och 1 platy. Malen har mått jättebra i det andra akvariet och var en av mina favorieter men så en dag låg hon där, död på botten, det konstiga var att jag såg henne på morgonen när hon låg och säg på sin tablett men på eftermiddagen låg hon fortfarande där(jag var i skolan) jag tog upp henne ioch såg att hon var stendöd. så en lugn och fin begravning i vattenvirvlen blev det.
    jag tänkte att det var väl ingen fara så jag köpte en ny mal. men även denna dog och det efter bara 3 dar. ii samband med det malköpet köpte jag också två nya sorters växrer vet tyvärr ej vad det är för några. Men jag tänkte att det kanke var en egeångs händelse så nästa gång jag kom till affären köpte jag TVÅ malar. den första dog efter 2 dagar och den anra klarade sig i fyra. jag fattade att detta inte var en slump så jag började kålla pH och natrium halt men fann inget fel.
    När en kompis kom och diskuterade med mig kom vi att tänka på att växterna växte väldigt dåligt.
    Då testade jag att byrta från svart sand till stensand men det har inte hjälp. jag har inte vågat stoppa i någon nya mal av rädsla att den också ska dö. har någon något tips på vad jag kan göra. en växt som jag har kan man säga liknar en grån och växer uppåt. man knipsar av den och sätter ner den i sanden igen och så växer det igen men de har intre växt någonting alls.
    Jag fick fiskar av min kompis (efter händelsen m,ed malarna) så nu är det 1 guppy, 2 mosaikgurami, 3 rosentetra, 3 sorgmantetra.
    TAck på förhand.
  • Ouscazz
    • February 2009
    • 898

    #2
    Hur ser dina vattenbytesrutiner ut?
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #3
      Troligtvis den svarta sanden som är giftig. Det finns en sort som sålts i Sverige som är extra farlig för malar.

      Kommentar

      • Wistyl
        • February 2010
        • 8

        #4
        Jag har bytt vatten en gång i veckan sedan det statades, den svarta sanden bytte jag ut några veckor innan jul men det har inte hjälpt mina växter växer fortfarande inte. bör jag försöka lägga i en ny mal trorts att vaäxterna inte verkar må bra...??
        Kram Malin
        p.s tack för de snabba svaren.
        Senast redigerad av Wistyl; 05 February 2010, 13:51. Anledning: någon mer ide om felet?

        Kommentar

        • Wistyl
          • February 2010
          • 8

          #5
          Någon som har någon ide?

          Är det någon som vet hur jag ska lösa problemet
          Kram Malin

          Kommentar

          • ImPulse
            • August 2009
            • 203

            #6
            Jag har samma problem, använde blästersilikat som bottensubstrat vilket tog död på mina malar (och även andra fiskarter), jag bytte sand för någon vecka sedan och i samband med det lade jag ner två små ancistrus i karet, dagen efter var de döda. Det blev ett stort vattenbyte i samband med sandbytet också.

            Så, jag har samma problem och jag vet inte vad man ska göra åt det. Växterna trivs inte, fiskar (främst malar) dör efter bara någon dag i akvariet. Jag har rentav tänkt såpass långt som att köpa in ett helt nytt filter till pumpen, utifall att det satt sig bakterier/kemikalier i det filtret som pumpas ut i det nya vattnet.
            65 liter
            220 liter

            Kommentar

            • Wistyl
              • February 2010
              • 8

              #7
              Är det mitt akvarie du pratar om??

              Tänk det är precis samma problem. jag bytte också sand nu har jag till och med bytt ut pumpen mot två mindre med tätare filter sedan har jag köpt ny växtnäring men jag vågar inte släppa i någon mal en på ett tag. Det borde ju vara så att om växterna mår så mår också malen bra eftersom båda är på botten. Säg till om du finner en lösning på problemet
              Kram Malin

              Kommentar

              • ImPulse
                • August 2009
                • 203

                #8
                Ursprungligen postat av Wistyl
                Tänk det är precis samma problem. jag bytte också sand nu har jag till och med bytt ut pumpen mot två mindre med tätare filter sedan har jag köpt ny växtnäring men jag vågar inte släppa i någon mal en på ett tag. Det borde ju vara så att om växterna mår så mår också malen bra eftersom båda är på botten. Säg till om du finner en lösning på problemet
                Kram Malin
                Jag håller just nu på med min pump och filtret osv, jag upptäckte att det hade samlats en hel del blästersilikat i filtret. Rent logiskt sett bör pumpen således pumpa ut kemikalierna som blästersilikatet släpper ifrån sig, och om så är fallet så spelar det ingen roll om man byter sand o fixar med vattenbyten o har sig. Nya gifter pumpas bara ut i vattnet lika snabbt.

                Så jag rengjorde filtret på ett sätt som man inte bör göra, eftersom det tar död på all bakterieflora som finns i filtret. Man kan säga att det blir en helt ny omstart, och det är inge vidare. Men jag vet faktiskt inte hur jag ska lösa problemet, och ingen annan här på zoopet verkar ha en lösning heller.
                65 liter
                220 liter

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Hej!
                  Trist med malarna, Vad har du för lysrör till karet och använder du något till växterna så som t.ex. EC eller Pmdd??
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • ImPulse
                    • August 2009
                    • 203

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Hej!
                    Trist med malarna, Vad har du för lysrör till karet och använder du något till växterna så som t.ex. EC eller Pmdd??
                    Mitt problem (som verkar väldigt likt det Wistyl har) kan du läsa om här, inlägg #14 och framåt helt enkelt.
                    65 liter
                    220 liter

                    Kommentar

                    • Wistyl
                      • February 2010
                      • 8

                      #11
                      ledsen att jag inte svara så fort men har haft det lite jobbigt hemma.. jag ger växterna Aqua-plant basic men det verkar inte heller fungera som det ska..

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Gå igenom frågorna på Kjells lista och leverera så mycket du kan, det är annars att leta efter den berömda nålen i höstacken, tråkigt med dina malar.

                        FISKSJUKDOMAR: Att kunna ge en diagnos på vilken sjukdom som en fisk har är nästintill omöjligt om man inte har alla fakta – det blir som att ringa till en läkare
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Wistyl
                          • February 2010
                          • 8

                          #13
                          NU har jag fått i en mal och den har levt i hela TVÅ veckor... jippie.. det är så fint i akvariet du så jag är berädd att kyssa den.

                          Jag tog med ett vattenprov till djuraffären men de kunde inte hitta något fel på vattnet så jag köpte en mal och ett annat medel till växterna osm heter Easycarbo som jag ska hälla i lite varje dag. det verkar funka fin fint....
                          Tack för hjälpen
                          Kram Malin

                          Kommentar

                          Arbetssätt...