Slöa fiskar som simmar lodrätt? Vad är fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boddanb
    • October 2009
    • 7

    Slöa fiskar som simmar lodrätt? Vad är fel?

    Upptäckte för 2-3 dagar sedan att två av fiskarna, en dalmatinermolly och en platy, i dotterns akvarium är slöa och simmar konstigt. Deras stjärtfena hålls liksom ihopfälld och pekar nedåt. Platyn lyckas fortfarande simma uppe vid ytan med sina andra friska kompisar men mollysen mer eller mindre ligger nere vid bottnen. De gånger han tar sig upp en bit så simmar han på fel håll, alltså lodrätt med stjärten ned och huvudet upp, på ett mycket märkligt sätt. Vad kan vara fel? Platyn simmar ganska besvärat och tvingas liksom pendla med hela kroppen för att ta sig fram. Hjälp någon?
    60 liters
    112 liters med en ny kille sedan igår
    312 liters på uppstart - Tjoho!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Första tanken är förgiftning av någon sort. Har ni skött vattenbyten? Är akvariet nystartat? Är något nytt lagt i akvariet? Har ni kollat nitrit och/eller andra vattenvärden?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Spongeduck
      • June 2009
      • 366

      #3
      Jag har exakt samma problem med dvärggurami. Stjärtfenan pekar ner och han han som lodrätt. Jag var på zoo affären och testade mitt vatten för någon dag sedan och då var det väldigt rent enligt dem.

      Vad kan felet vara annars ? Jag vill verkligen inte att den ska dö...

      Kommentar

      • Spongeduck
        • June 2009
        • 366

        #4
        Nu har min dvärggurami dött :/

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          jens andra frågor då? bytt vatten? nåt nytt i karet som förgiftar...?
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Boddanb
            • October 2009
            • 7

            #6
            Ska kolla nitrithalten..

            Tusen tack för alla svar!

            Jag funderade på om det kunde ha med övermatning att göra så vi drog kraftigt ner på maten. Är ju dotterns eget lilla 60-liters akvarium som har problem och kanhända är barnen lite väl generösa med foder?

            Vi har varit bortresta över helgen och nu har dessvärre båda fiskarna dött. Jättetråkigt! Är lite orolig att problemet finns kvar i akvariet o ska drabba övriga fiskar. Har också en äppelsnäcka som inte alls verkar så pigg som vanligt...

            Vi byter ut drygt 10 liter vatten i veckan. Hon fick två dalmatinermollysar för 2-3 veckor sedan. Kanske dom tagit med sig något skräp?
            Måste iallafall testa vattnet omgående. Men om det är nitrithalten är det då man kan hälla salt i vattnet? Hur mycket isåfall och tål hennes fiskar det?
            Har för mig att någon typ av mal eller om det var kuhliålar som inte tål salt i vattnet?

            Hon har numera 2 praktbotior, 4 platysar, 1 dalmatinermolly, en kuhliål, en äppelsnäcka och en kampfisk.
            60 liters
            112 liters med en ny kille sedan igår
            312 liters på uppstart - Tjoho!

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Om det är nitrit i vattnet så räcker det med en låg dos, 1 tsk per 100 liter eller så. Det sägs att pansarmalar är känsliga mot salt, men därom råder delade meningar.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Boddanb
                • October 2009
                • 7

                #8
                Halterna verkar ok i vattnet.

                Nu håller bara jag tummarna för att ingen av de andra fiskarna blir sjuka.

                Tusen tack för alla svar!

                PS: Är det någon som har en teori för vad som drabbat våra fiskar så hör gärna av er iaf. Jag undrar fortfarande
                60 liters
                112 liters med en ny kille sedan igår
                312 liters på uppstart - Tjoho!

                Kommentar

                • coraline
                  • November 2009
                  • 16

                  #9
                  Jag lånar din tråd lite grann, jag hoppas det är ok?
                  Jag har ett väldigt likt problem i mitt 35l akvarium.
                  Det är relativt nystartat, för tre månader sen ungefär. Från början la jag i 5 guppy och en ancistrus, tre veckor senare fem gröna räkor.
                  Inga problem fram tills för en månad sen, då började guppyhanarna uppföra sig konstigt, de blev slöa, spottade ut maten när de åt och lade sig gärna ovanpå filterpumpen eller hängde i vattenytan och flämtade.
                  Först dog en, sen några dagar senare blev jag tvungen att avliva en andra (Han blev som förlamad i bakfenan och kunde inte ta sig upp från botten, malen tyckte det var ett utmärkt tillfälle att äta lite guppystjärt).
                  Sen gick det nån vecka och de andra piggade på sig, åt och simmade ordentligt och jag trodde allt var ok, att det bara var en nitritspik eller nåt sånt. Då blev den ena honan likadan, hängde i ytan med stjärten rakt ner, eller låg på filtret och flämtade.
                  Hon dog efter några dagar.
                  Då var det en hane och en hona kvar, de verkade va ok, men icke.
                  Förra veckan tog jag med hanen till akvarieaffären och de var snälla och kollade om han hade några parasiter, men han hade inga de kunde se iaf.
                  Så nu är det bara en hona kvar och nu gör hon likadant, hänger lodrätt i ytan och flämtar eller ligger på pumpen. Hon har inte velat äta på några dagar heller.

                  Jag har testat för nitrit, nitrat och ammoniak och alla värden är ok. ph möjligen lite högt, det ligger närmare 8 än 7,5. Vattenbyten var femte dag, mellan 5 o 8 liter per gång, med nutrafin aquaplus. Pumpen ska ha kapacitet upp till 60l och är riktad mot vattenytan, så syret borde vara ok.
                  Räkorna och malen har inte verkat ha några problem alls, äter o simmar o putsar sten utan några bekymmer.

                  Vad gör jag fel?

                  Kommentar

                  • Boddanb
                    • October 2009
                    • 7

                    #10
                    Dra ner på maten?

                    En fundering jag har kring mitt eget lilla akvarium var om det är simblåseförlamning och är det så har jag förstått att det inte är så mycket att göra men å ena sidan verkar det konstigt att det skulle sprida sig och å andra sidan är det märkligt att två fiskar drabbas av det samtidigt.
                    Har hört av annan akvarist att det kan bli problem om man matar för ofta alternativt matar med för stora flingor. När fiskarna går upp till ytan för att äta får de samtidigt i sig lite luft. Går de då upp till ytan för att äta för ofta eller de tvingas äta för länge, dvs de har stora flingor som de spottar ut igen för att sedan ta ny tugga, då får de för mycket luft i sig och kan därigenom få problem med simblåsan.
                    Jag försökte hitta lite mer vetenskapliga belägg för den teorin på nätet men har inte hittat något än.
                    60 liters
                    112 liters med en ny kille sedan igår
                    312 liters på uppstart - Tjoho!

                    Kommentar

                    • coraline
                      • November 2009
                      • 16

                      #11
                      Nu har hon också dött, med alla sina yngel i magen.
                      Eftersom hon inte ville äta så matade jag inte mer än någon flinga varannan dag sista dagarna, så det var inte så mycket att dra ner på.

                      Nu när jag pratade med dom på akvarieaffären så trodde de att det kunde bero på för högt ph, så jag kommer att försöka sänka det lite innan jag försöker igen med nya fiskar. Byta grus o dona med ekextrakt o så...

                      Kommentar

                      • Boddanb
                        • October 2009
                        • 7

                        #12
                        Fler sjuka fiskar i samma akvarie! Vad 17 är fel?!

                        Jaha, precis som man trodde att det kanske var över så har nu ytterligare en platy blivit sjuk. Men nu är det en annan sjukdom, antar jag. Den har utåtstående prickar på ett par ställen på kroppen. Kan det vara parasiter?
                        60 liters
                        112 liters med en ny kille sedan igår
                        312 liters på uppstart - Tjoho!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...