Fiskdöd pga överbefolkning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • callew
    • November 2002
    • 38

    Fiskdöd pga överbefolkning?

    Hej!
    Jag har ett 275 liters hörn akvarium som jag fyllde på med lite flera fiskar, i omgångar under ca tre veckor.
    Jag fyllde på med fem st Praktbotior (hade två st lite större) och två st Pakistanbotior( hade två lite större). Det blev även ett gäng pansarmalar 6-7 st tror jag.

    Tot ca 14 nya fiskar.
    Innan de nya kom fanns där tre blod tetror och botiorna jag nämnde ovan, två mindre cilkider tror det är Eldbuk (yngre), några ancistrusmalar(3-4st) och en stor knorrmal eller vad den nu kan kallas.

    Totalt ca 15 fiskar fanns innan jag tillsatte de nya..
    Vattenbyte gör jag ungefär 30-40 liter varannan - var tredje vecka

    För en vecka sedan började fiskarna dö, fem praktbotior har dött och fem pansarmalar.
    inga tecken på sjukdom eller hängiga fiskar.

    Enligt ett multitest så var allt bra förutom KH som var något låg 3-4˚d. Vad beror det på?

    Var jag för seg mellan vattenbyten?
    Jag kanske matade för mycket? (ca 1 msk flingfoder om dagen).
    Nu har jag bytt 40 liter varje dag i tre dagar, Är det rätt taktik?

    Vänliga hälsningar Calle
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    Tjena Calle,

    köp riktiga tester istället såkallade dropptester....dom där stickorna är bara skräp.

    Tillsätt 1dl salt per 100L vatten, för att hjälpa fiskarna att klara av vad det nu är för någon sorts förgiftning som drabbat akvariet (eventuellt Nitrit.) Köp EasyLife FFM eller HappyLife's motsvarande "filtermedium" på flaska och tillsätt en dubbeldos.

    Vad har du för filter/pumpar till akvariet?

    Och hur gör du när du rengör akvariet vid vattenbyte och etc?
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av callew
      Hej!
      Jag har ett 275 liters hörn akvarium som jag fyllde på med lite flera fiskar, i omgångar under ca tre veckor.
      Jag fyllde på med fem st Praktbotior (hade två st lite större) och två st Pakistanbotior( hade två lite större). Det blev även ett gäng pansarmalar 6-7 st tror jag.

      Tot ca 14 nya fiskar.
      Innan de nya kom fanns där tre blod tetror och botiorna jag nämnde ovan, två mindre cilkider tror det är Eldbuk (yngre), några ancistrusmalar(3-4st) och en stor knorrmal eller vad den nu kan kallas.

      Totalt ca 15 fiskar fanns innan jag tillsatte de nya..
      Vattenbyte gör jag ungefär 30-40 liter varannan - var tredje vecka

      För en vecka sedan började fiskarna dö, fem praktbotior har dött och fem pansarmalar.
      inga tecken på sjukdom eller hängiga fiskar.

      Enligt ett multitest så var allt bra förutom KH som var något låg 3-4˚d. Vad beror det på?

      Var jag för seg mellan vattenbyten?
      Jag kanske matade för mycket? (ca 1 msk flingfoder om dagen).
      Nu har jag bytt 40 liter varje dag i tre dagar, Är det rätt taktik?

      Vänliga hälsningar Calle
      Vet inte varför dina fiskar dör, och en tank i den storleken borde kunna "housa" de fiskarna du har tycker jag. Däremot reagerar jag på dina vattenbyten. 30-40 liter varannan till var trejde vecka e på tok för lite för ett såpass stort kar, oavsett fiskuppsättning! I fortsättningen: Byt hellre ca 1/3 av vattnet en gång per vecka. Är man som mig lite mer bekväm av sig (= kan du väl byta 50-66% varannan vecka och använd som tidigare påpekats gärna easy life´s filtermedium eller motsvarande.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • callew
        • November 2002
        • 38

        #4
        Tjena!
        Jag har två innerfilter ett fluval 3plus och ett aquael turbofilter 1100.
        vid vart tredje vatten byte (ungefär) brukar jag skölja och krama ur skummaterialet i filtren.

        1 dl salt /100 liter tillsatt vatten eller totalt i akvariet? Alltså ska ja ha i ett par matskedar i samband med vattenbyte eller ca 3dl totalt på en gång?

        Kommentar

        • callew
          • November 2002
          • 38

          #5
          ok, jag kan köpa fler vattenbyten men det konstiga är ju att det har funkat i ett par år utan konstigheter.

          Det här filtermediet ni har tipsat om är det en kemikalie man tillför eller är det något man lägger i filtermaterialet?

          Tack för svaren!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av callew
            ok, jag kan köpa fler vattenbyten men det konstiga är ju att det har funkat i ett par år utan konstigheter.

            Det här filtermediet ni har tipsat om är det en kemikalie man tillför eller är det något man lägger i filtermaterialet?

            Tack för svaren!
            Du kanske ökade på matningen en del när du ökade antalet fiskar och det kan leda till problem...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • callew
              • November 2002
              • 38

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Du kanske ökade på matningen en del när du ökade antalet fiskar och det kan leda till problem...
              Ja det gjorde jag, kanske blev det för mycket foder. Är det nitrit som blir problemet då?
              Vattenbyten räcker det? eller måste det tillsättas någon "medicin"?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av callew
                Ja det gjorde jag, kanske blev det för mycket foder. Är det nitrit som blir problemet då?
                Vattenbyten räcker det? eller måste det tillsättas någon "medicin"?
                Du kan få problem med nitrit, höga halter ammonium eller höga halter nitrat, du kan även få en ökad bakteriehalt i vattnet vilket kan bli för mycket för fisken! Du kan använda nitrivec varje dag i ett par veckor för att hjälpa till med nedbrytningen och så är det bra om du byter 25% vatten varje vecka
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...