Blod/grått märke på mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SalFord
    • November 2009
    • 20

    Blod/grått märke på mal

    Hej!

    Det är såhär att jag bor med några stycken just nu som har akvarium. De har någon Ancistrus mal där i som verkar rätt frisk. Dock så upptäckte vi ett märke på hans rygg i morse. Det är blodrött samtidigt som det är gråaktigt runt om den röda delen.
    Finns det någon sjukdom som ger dessa symptom? Malen är 4-5 år gammal och bor i ett 50L akvarium. Det verkar inte vara några vattenproblem.

    De säger att han gärna suger sig fast mellan doppvärmaren och glaset och doppvärmaren är inställd på 25C. Kan han ha bränt sig?
    Är inställd på att han dör men... man vill ju aldrig att de små söta sakerna ska dö :-)
  • SalFord
    • November 2009
    • 20

    #2
    Åh, de säger att han är en "skäggmunsmal"..

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Vist kan det vara att han bränt sig, men även en bakterieinfektion som ger dessa symptom. Jag har sett malar med de märkena några gånger, men bara en av fiskarna har överlevt och då var det utan medicinering.
      Skulle tippa på att han blir slöare och slöare utan att han repar sig för att till slut gå bort, tyvärr.
      Skulle det gå åt andra hållet är jag den förste att gratulera dig.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • SalFord
        • November 2009
        • 20

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Vist kan det vara att han bränt sig, men även en bakterieinfektion som ger dessa symptom. Jag har sett malar med de märkena några gånger, men bara en av fiskarna har överlevt och då var det utan medicinering.
        Skulle tippa på att han blir slöare och slöare utan att han repar sig för att till slut gå bort, tyvärr.
        Skulle det gå åt andra hållet är jag den förste att gratulera dig.

        Jo, det tror jag med.. Att han snart kommer dö. Slö har han dock varit de senaste åren och inga vänner (malar) verkar han vilja ha heller, heh. :-) Visserligen får man väl vara glad att han hann bli så pass gammal! Dock kommer det bli läskigt att se honom livlös. Jag kan säga att jag har STOR respekt för honom

        Kommentar

        • SalFord
          • November 2009
          • 20

          #5
          Jag undrar, malen som klarade sig - hur såg den ut? Gick sjävla märket bort på den?
          Den här malen har iallafall inget märke kvar på ryggen nu. Det började sakta att bli mindre och mindre och det blodröda blev mattare tills endast en liten, vit prick återstod och nu är den också borta...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det låter precis som det var samma skit som drabbade dem. Numera syns det ingenting på malen...skönt att det gick vägen även för din!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...