malawi golden nr 2 död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    malawi golden nr 2 död

    I morse låg en av mina golden på rygg bakom en sten, andades fortf lite men jag fick avliva den. På em ser jag nästa ligger på samma ställe.

    bytte vatten 50%, hittade ektozonsalt somjag också hällde i. Värdena är bra i karet hittar inget fel. Något hög temp hade jag men inte farligt ändå, nu är de sänkt. Dom andra äter då och då på fisken som ligger där men den är inte död än

    vad kan ha hänt kan jag göra nåt mer? hälla i mer salt?

    vad är de för salt med eller utan jod isf?

    jaha så ligger den tredje fisken på dödsbädden....några timmar efter jag avlivat den andra.
    Jag vet inte vad jag ska göra heller..
    Senast redigerad av Jessi_86; 03 October 2009, 15:36. Anledning: tillägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Något skumt är på gång, det kan vi nof sluta oss till. Om de inte piggnar till med vattenbytet är det troligen någon sjukdom eller förgiftning med de symptomen. Hur ser de andra fiskarna ut att må? Äter de? Om de mår bra, är det iaf ingen förgiftning, återstår då sjukdom. Kolla noga på fiskarna.
    Gå gärna in på www.jbl.de och gå till deras engelska sida, på "Online hospital" och se om du hittar något där.
    Kanske är det någon dominant fisk som jagar goldens och stressar ihjäl dem?

    Om du inte hittar några yttre symptom alls är det något inre som spökar, då troligen en bakterieinfektion. Ta då ur de fiskar som ser dåliga ut och isolera dem. Kör sedan behandling med Octozin, AquaFuran eller någon annan sådan storslägga - de slår ut allt. Allt som oftast är sådant dock mycket svårbotat, och fiskarna dör ändå.

    En del tar ut dem och avlivar dem omedelbart, så det är upp till dig.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Jessi_86
      • November 2007
      • 232

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Något skumt är på gång, det kan vi nof sluta oss till. Om de inte piggnar till med vattenbytet är det troligen någon sjukdom eller förgiftning med de symptomen. Hur ser de andra fiskarna ut att må? Äter de? Om de mår bra, är det iaf ingen förgiftning, återstår då sjukdom. Kolla noga på fiskarna.
      Gå gärna in på www.jbl.de och gå till deras engelska sida, på "Online hospital" och se om du hittar något där.
      Kanske är det någon dominant fisk som jagar goldens och stressar ihjäl dem?

      Om du inte hittar några yttre symptom alls är det något inre som spökar, då troligen en bakterieinfektion. Ta då ur de fiskar som ser dåliga ut och isolera dem. Kör sedan behandling med Octozin, AquaFuran eller någon annan sådan storslägga - de slår ut allt. Allt som oftast är sådant dock mycket svårbotat, och fiskarna dör ändå.

      En del tar ut dem och avlivar dem omedelbart, så det är upp till dig.
      okej tack ska kika på den sidan senare. Idag är det ingen fisk som ligger inför döden iaf..dom som legat har liksom haft lite tripiga fenor. Den igår orkade ändå simma när dom andra jagade den lite, som dom gör ibland. Men jag tog ut den medsamma då jag såg att det skulle bli samma sak. För med dom andra 2 väntade jag tills dom verkligen varväldigt dåligt o dm andra åt på den. Verkade som det smittade då för bara några timmar efter att jag slagit ihjäl den ena så låg nästa..

      dom andra verkar må hyfsat. När man ska ha i salt i vattnet vad ska det vara, med jod eller utan?

      jag har en stor hane kvar o den är fin i fä'rgen den som dog igår såg jag redan på morgonen att nåt var på g för den såg lite ful ut men den åt...sen på em så löåg den ju pallad typ.

      lustigt bara att de är golden firrarna som dött...mina rödzebra är ok.

      Får väl göra ett vattenbyte snart igen

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av Jessi_86
        okej tack ska kika på den sidan senare. Idag är det ingen fisk som ligger inför döden iaf..dom som legat har liksom haft lite tripiga fenor. Den igår orkade ändå simma när dom andra jagade den lite, som dom gör ibland. Men jag tog ut den medsamma då jag såg att det skulle bli samma sak. För med dom andra 2 väntade jag tills dom verkligen varväldigt dåligt o dm andra åt på den. Verkade som det smittade då för bara några timmar efter att jag slagit ihjäl den ena så låg nästa..

        dom andra verkar må hyfsat. När man ska ha i salt i vattnet vad ska det vara, med jod eller utan?

        jag har en stor hane kvar o den är fin i fä'rgen den som dog igår såg jag redan på morgonen att nåt var på g för den såg lite ful ut men den åt...sen på em så löåg den ju pallad typ.

        lustigt bara att de är golden firrarna som dött...mina rödzebra är ok.

        Får väl göra ett vattenbyte snart igen
        1 dl salt per 100 liter vatten. Ersätt förlorat salt vid varje vattenbyte med samma dos. Helst utan jod (även om jag inte förstår vad för skada det lilla skulle göra, men "better safe than sorry").
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Gackt
          • July 2008
          • 138

          #5
          Återupplivar denna tråden då min Golden också dog.

          Alla andra fiskar ser ut att må skitbra men denna bara dog rätt upponer utanvidare..gör vattenbyte en ggn i veckan och har inga växter i karet, har bra cirkulation etc.

          Det hela började med att den började simma på sidan ungefär som om den skulle sidovolta eller börja simma upp o ned men den fortsatte bara simma på sidan.

          Är detta ett tecken på att den kanske fått in en luftbubbla eller något under vattenbytet? Hur som helst när jag såg den simma på sidan så petade jag lite på den för den var nära ytan och den simmade raskt ned fast den kämpade på för att inte ligga på sidan och simma utan ville hålla sig rak och stadig.

          Det måste ha med att den fått luft i sig antar jag?

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Om den har fått i sig luft så ska det gå över efter någon timme. Men kan med hända att simblåsan har spräckt på den och då kan man inget göra åt det tyvärr.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Gackt
              • July 2008
              • 138

              #7
              usch tråkigt när sånt händer..aja..får vara försiktigare under vattenbytena tror jag, mildare tryck i slangen.

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Ursprungligen postat av Gackt
                usch tråkigt när sånt händer..aja..får vara försiktigare under vattenbytena tror jag, mildare tryck i slangen.
                Vilken temperaturskillnad har du mellan akvariet och det vatten du fyller på med?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                Arbetssätt...