Dvärgciklidhanar dör...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SuperDuty455
    • January 2003
    • 7

    Dvärgciklidhanar dör...

    Jag har ett problem i mitt 300l kar. Skaffade för tre månader sen två par fjärilsciklider och ett par regnbågsciklider. Alla mycket fina och välmående. Men efter ca 1 månad började regnbågsciklidhanen äta allt mindre och mindre. Allt medan andra i karet mumsade glatt i sig. Till slut dog han. Han som var 'bossen' i karet. Nu blev honan hans riktigt färggrann eftersom hon fick ordentligt med stryk av honom (inledningsvis).

    Efter yttterligare en månad fick min ena fjärilsciklidhane samma symptom. Han åt mindre, blev blekare och 'krympte'. Allt medan alla andra växte och var pigga. Till slut dog även han. Han tvärvägrade att äta på slutet och buken blev mycken insjunken. Honan hans var och är fortfarande fet och utfärgad.

    Och nu drabbades jag ytterligare en gång då min andra fjärilsciklidhane av detta. Han som vad karets 'boss' efter att regnbågenshanen dog. Han var otroligt utfärgad när jag skaffade honom. Tyvärr så slutade även han att äta och dog.

    Alla andra i karet mår bra och äter fint. För att inte tala om hur dessa tre änkor mår bra. Jag har ytterligare tjugotalet kardinaltetror och fyra mindre skalare (som redan lekt i det) i karet.

    Alltså, jag har aldrig varit med om något så sjukt. Är det slumpen eller något annat? Är hanar mer känsliga för depressioner eller...?

    Tacksam för hjälp...

    Hi! I'm a computer virus. Please copy me into your .signature-file to help me spread.
    Hi! I'm a computer virus. Please paste me into your .signature-file to help me spread.
Arbetssätt...