Alla bara dör!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lorennia
    • March 2003
    • 48

    Alla bara dör!!!

    Hej
    Jag skaffade mig ett akvarium för ca. 2 mån sen.
    Har haft akvarium tidigare och då hände inget liknande som det gjorde den här gången.
    Vi köpte guppys,kampfisk,malar och black molly i olika omgångar i fyra olika zoo-affärer.

    Efter ett tag så dog några efter att fenorna försvunnit och då såg vi
    att kampfiskarna bet av dom av guppysarna och black mollysarna.
    Vi flyttade kampfiskarna och saltbadade de utsatta fiskarna som
    fortfarande var i livet men de bara dör en efter en.De liksom fräts upp och ser ut som levande lik då de försöker simma omkring och varje dag dör någon.Vi har saltbadat och saltbadat men de bra fräts sönder.

    Även två malar har dött på samma sätt.Vad beror det här på.Vad är det för något?.
    Av 18 fiskar är nu bara 6 kvar och alla ser väldigt sjuka ut.
    Förra gången jag hade akvarium hände aldrig något liknande.
    Men kampfiskarna ser jätte pigga och glada ut och ingen har dött av dem.
    Snälla hjälp innan jag bara har kampfiskar kvar.

    M.v.h
    Lorennia
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Hur saltbadat.


    I Kramfors är det ljust och vackert
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Lorennia
      • March 2003
      • 48

      #3
      Jag har tagit en burk och satt i havssalt utan jod i olika doser och olika länge.

      Kommentar

      • Zobban
        • February 2003
        • 345

        #4
        Jaaa,a... det låter tungt. Kampriskar skall ju aldrig gå med guppyhanar, inte ens kamphonorna, just för att de biter av fenorna på de stackars guppyhanarna, detta gäller även somliga andra arter. Mina kampfiskar går ALDRIG i samma kar som guppysar (vis av erfarenhet), men däremot går de bra ihop med mollysarna svärbärarna och platys.

        Saltbad är ingen undermedecin.... är de så illa däran som du beskriver skulle jag överväga att ta slut på deras lidande. Hur har du det med vattenvärdena i akvariet? har du mycket växter?
        (vilket ju är mycket bra för biobalansen)

        Kanske får du hålla kampfirrarna för sig själva och "börja ifrån början" när det gäller de andra arterna. Jag tar hellre bort en fisk än att se den lida för mycket. Men det är min egen åsikt.

        Ofta tar det lång tid att få till en bra biobalans i akvariumet, i början hade jag också mycket fiskar som dog, nuförtiden då jag bara byter max 50% av vattnet i veckan och har mycket växter lever de gott i alla tre akvarierna.

        Jag tycker synd om dig och hoppas att det löser sig, men tänk på att kampfiskar är kampfiskar.. mina är dock rätt fredliga, men vissa exemplar är riktigt "på hugget".

        Zobb

        "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
        Al Pacino
        --------------------------------
        60L Sällskapsakvarium (levandefödare)
        20L Yngeluppfödning
        12L Kampfisk

        Zobb

        "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
        Al Pacino
        --------------------------------
        60L Panorama
        50L 6-kantigt
        20L Yngel + tonåringar


        Hovawart - Brukshunden No 1 !!

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Om man saltbadar en fisk så är det för att bli av med bakterier svamp parasiter och då brukar 3% salt räcka under en kort stund max 10 minter, men om du efter det sätter tillbaka fisken i ditt akvarie utan att ha åtgärdat vattnet i det, och eftersom fisken blir försvagad av det jobbiga saltbadet, har ännu lättare att angripas av sjukdomar.
          Salt badet kan upprepas dagen efter om det är svamp kvar kvar och då kan man ha en lägre salthalt beroende på vilken fisk det är, och sakta höja temperaturen till 27- 28 grader

          Så när man har behandlat en fisk så måste den få ett perfekt vatten med tillsats av vitaminer där den i lugn och ro få vila upp sig, i ett väl syresatt vatten.
          Nu är det väl inte stor mening att behandla dina fiskar en avlivning är nog bäst.

          I Kramfors är det ljust och vackert
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...