Eldål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gurky
    • June 2009
    • 43

    Eldål

    Hej jag har en eldål på ca 18cm som i nuläget inte äter något annat än daggmaskar, vilket kommer att bli problematiskt under vinterhalvåret.
    Jag har försökt att mata med fryst artemia, frysta svarta mygglarver och räkbitar. Den kommer fram till handen, pillar lite på maten utan att äta något, ibland verkar den tom lite rädd för maten. Hur bör man bäst gå till väga för att få den att äta något annat än daggmask(ser inte röda mygglarver som ett alternativ)? Och vad finns det mer som dom äter förutom det som jag har prövat med.

    Mvh Peter
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    min är glad i frysta räkor, sil, torsk, pollock. tinar upp det och handmatar med det (viftar framför näsan och munnen och sedan brukar den ta sig en bit).

    Kommentar

    • Gurky
      • June 2009
      • 43

      #3
      Får ta och testa med sill o torsk

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        annars kanske butiker som säljer fiske utrustnings kan ha maskar även på vintern till försäljning.

        Kommentar

        • Gurky
          • June 2009
          • 43

          #5
          Den dissar fisk

          Blir nog mask från fiskebutik i vinter antar jag.

          Kommentar

          • Rudabb
            • December 2007
            • 47

            #6
            Strunta i att mata fisken i några dagar och sedan, när den är riktigt hungrig, tar du räkor eller strimlor av fisk och binder fast dem i en fiskelina som du håller i vid utblåset av pumpen så de kommer i rörelse. Detta kommer antagligen få ålen villig att äta maten och när den väl fått smak för det kommer det räcka för dig att lägga i räk- eller fiskbitarna senare.

            Kommentar

            Arbetssätt...