Salthalt till artemia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael Legnér
    • January 2002
    • 467

    Salthalt till artemia?

    Hej!

    Jag har sökt på detta forum men inte hittat någon rekommendation för hur mycket salt jag ska ha i vattnet vid kläckning av artemia. Affärerna här i stan säger olika saker så de verkar inte ha läget under kontroll.

    Någon som vet? Det ska ha stor betydelse för kläckningsgraden.

    /Micke

    Mina akvarium...(websiten uppdaterad 2003-04-07)
    /Micke
    Mitt akvarium
  • Annika
    • January 2002
    • 2518

    #2
    Jag brukar ha tre teskedar salt till 1 liter vatten när jag kläcker artemia. Tror att det behöver vara mera salt om man skall försöka föda upp dem till vuxna djur.

    //Annika

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det brukar anges på förpackningen hur mycket som behövs. Att svaren du fått har varit olika beror kanske på att de olika "Artemia"-märkena kläcks bäst vid olika salthalt.
      Dvs en rekommendation kan var det maximala för ett märke, medan det inte fungerar alls för ett annat märke som behöver en annan salthalt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Michael Legnér
        • January 2002
        • 467

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Det brukar anges på förpackningen hur mycket som behövs. Att svaren du fått har varit olika beror kanske på att de olika "Artemia"-märkena kläcks bäst vid olika salthalt.
        Dvs en rekommendation kan var det maximala för ett märke, medan det inte fungerar alls för ett annat märke som behöver en annan salthalt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Jag har köpt av märket "Hobby" och de anger inget alls på sin förpackning. De har bara skickat med reklam, tyvärr.

        /Micke

        Mina akvarium...(websiten uppdaterad 2003-04-07)
        /Micke
        Mitt akvarium

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag har köpt av märket "Hobby" och de anger inget alls på sin förpackning. De har bara skickat med reklam, tyvärr.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          När jag gick aquaculture kurs sas det att bästa kläckningen uppnåddes vid salthalt av cirka 1/2 marin salthalt (runt 18 ppt).

          Den här texten har massor av bra info om Artemia:
          http://fishgeeks.com/faqs/artemia.htm

          (Det är ett fel i texten: en specifik densitet av 1.030 motsvarar omkrin 35 promille, inte 5 promille. Jag vet inte om en trea har ramlat bort, eller densiteten är fel).

          Enligt den här tabellen verkar det inte spela så stor roll om man har 5 eller 35 promille, utom om ens artemia råkar komma från Chaplin Lake.
          http://allserv.rug.ac.be/aquaculture/coursmat/faoman/cystuse/cyst20.htm
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Michael Legnér
            • January 2002
            • 467

            #6
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag har köpt av märket "Hobby" och de anger inget alls på sin förpackning. De har bara skickat med reklam, tyvärr.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

            När jag gick aquaculture kurs sas det att bästa kläckningen uppnåddes vid salthalt av cirka 1/2 marin salthalt (runt 18 ppt).
            ...
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

            Hur många matskedar salt per liter motsvarar det? (Har ingen densitetsmätare hemma, har slängt den som var till bilens batteri.)

            Hittade FAQ:n tidigare idag, men som du skriver står där "bara" den densitet man ska uppnå.

            Jag har hört 3 msk/liter och 1 msk/liter. Det första skulle vara för att "i alla fall lyckas med kläckningen" och det andra om man ville få dem att överleva och bli större (med matning).

            /Micke

            Mina akvarium...(websiten uppdaterad 2003-04-07)
            /Micke
            Mitt akvarium

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Hur många matskedar salt per liter motsvarar det? (Har ingen densitetsmätare hemma, har slängt den som var till bilens batteri.)
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

              Tjaaaaaa... En mycket grov uppskattning, mellan tummen och pekfingret: 1 dl salt till 1 hink vatten.
              Artemia international rekommenderar 1-2 "table spoons" salt per liter, en "table spoon" är väl detsamma som matsked?

              Som tur är är det uppenbart inte särskilt kritiskt vilken salthalt man har, bara man har en.

              Det kan också vara en god idé att tillsätta en tesked bikarbonat till kläckningskärlet.

              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Ola Svensson
                • June 2002
                • 1081

                #8
                Hej

                En liter grovsalt väger ett kilo cirka ett kilo senast jag vägde. Jag har alltid kört 3,5 vikt % salthalt (35 cl salt/ 1l vatten) och får mycket god kläckning. Artemia ska ju klara ännu högre salthalter så jag har aldrig ändrat mitt vinnande koncept. Nummera kör jag med två matskedar per liter men det finns de som kör med en matsked per liter på samma Artemia som jag har. Av misstag har jag en gång kört dubbla (7%) och då kläckte det inte.

                Mvh.

                Ola
                Mvh. Ola
                Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                Kommentar

                • Michael Legnér
                  • January 2002
                  • 467

                  #9
                  Tack Ola!

                  /Micke

                  Mina akvarium...(websiten uppdaterad 2003-04-07)
                  /Micke
                  Mitt akvarium

                  Kommentar

                  • phreak
                    • March 2010
                    • 77

                    #10
                    Jag har läst att ett kaffe mått ska vara lagom till 1liter vatten.. har satt en flaska idag återkommer med resultat :P
                    102l kar
                    350l kar
                    200l kar

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Närmast arkeologisk tråd att väcka liv i. Och Mikael som skall återkomma till har inte varit aktiv sen samma år jag reggade mej på forumet...
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • SuperAquaMan
                        • August 2009
                        • 245

                        #12
                        jag har 60 gram havssalt ( ca ½dl) till 2 liter vatten ovh 8 kryddmått ägg. Blir bra kläckning på det.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...