Musselkräftor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Musselkräftor

    Förra året fick jag med mig musselkräftor från en pytteliten damm, som torkar ut regelbundet. Då var de mörka i skalet. Nu har de överlevt på något sätt i mina pytsar och har genomskinligt skal. Om de är så mycket till mat vet jag inte men jag har fått en misstanke om att de gillar vattenloppor mer än jag önskar mig. Kan det vara så eller är de rena filtrerare?

    På bilderna ser man rätt så tydligt innandömet med benen och på en bild t.o.m. något som verkar vara ett öga. Jag borde kanske skaffa mig ett mikroskop? Rätt så spännande småkryp.
    Bifogade filer
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det finns många arter av musselkräfta och jag vet defintivt inte hur alla lever, men det normala för dem verkar vara att de är typiska "renhållare" som äter alla sorters dött material de råkar på - växtdelar, döda djur, detritus...
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #3
      Från Nationalencyklopedin:

      musselkräftor

      musselkräftor, ostracoder, Ostracoda, klass kräftdjur med ca 275 arter i nordiska vatten. Musselkräftor är små, har tvåklaffigt skal och liknar små musslor. De är bottenlevande, filtrerare, predatorer eller söker föda i bottenslammet.
      Tobbe

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #4
        Det betyder att de mycket väl kan äta upp vattenloppor - om det nu är den arten.

        Kommentar

        Arbetssätt...