Odla mask

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Quilles
    • November 2008
    • 87

    Odla mask

    Hej

    Har 2 Tiger oscars och En arowana och dem bara älskar mask men har märkt att de är ganska dyrt i längden.. ( 50 :- för 50 mask ) så undrar om ni vet hur man odlar mask.. Vet att komposter funkar men problemet är att jag bor i lägenhet så vet inte hur jag skall kunna lösa de.

    Så är de lönt att odla mask och hur gör man..

    Tacksam för svar
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Lönt tyckte jag inte att det var - men jag har odlat från metmasken ett par vintrar eftersom det kan bli några månader när metmask ej går att köpa. Använde "krav-jord" och matade med kaffesump i en dränerad plastbox.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Keibo
      • November 2008
      • 468

      #3
      Skaffa ett akvarium, lägg 2-3 cm lecakulor (heter de så?) i botten. Mata på med en fem centimeter jord. Lägg komposterbara ämnen ovanpå (typ 2 cm). Lägg sedan i 5cm jord till och mera komposterbart. Fyll ungefär till 2/3 av akvariet så har du utrymme när du behöver gräva runt. Det luktar inte speciellt mycket om man vädrar ofta och har ett bra lock. Men som erikthur skriver, lönt vet jag inte om det är. Men billigt.

      Edit: Glömde säga att du bör vattna ungfefär tills du ser att hälften av lecakulorna är täckta. Pterfukta sedan vid behov.
      Mvh. Peter

      500L - Pelarakvarium

      1500L - Under förändring

      Kommentar

      • Quilles
        • November 2008
        • 87

        #4
        Känns mycket jobb för ett sådant arbete känns inte lönt då minna fiskar kanske snart växer förbi maskarna och tycker maskar är tråkiga.. får nog bli sådan som jag redan köper och pellets till dem tror jag

        Kommentar

        • Keibo
          • November 2008
          • 468

          #5
          Gör så, men bara så du vet så växer i alla fall inte oscar ifrån mask, ever! :P
          Mvh. Peter

          500L - Pelarakvarium

          1500L - Under förändring

          Kommentar

          • Snap3
            • May 2009
            • 145

            #6
            Ursprungligen postat av Quilles
            Känns mycket jobb för ett sådant arbete känns inte lönt då minna fiskar kanske snart växer förbi maskarna och tycker maskar är tråkiga.. får nog bli sådan som jag redan köper och pellets till dem tror jag
            det är väl bara gå ut och plocka lite, jag brukar skrapa bort ca 2 cm jord ute och redan där finns det flera maskar

            Kommentar

            Arbetssätt...