Överväxta/feta Pseudotropheus Acei "Mary gold" ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emilc
    • May 2009
    • 6

    Överväxta/feta Pseudotropheus Acei "Mary gold" ?

    Hej! Som rubriken lyder. Jag har sett många överväxta och feta Pseudotropheus Acei "mary gold" i akvarier med andra malawi (både haps och mbunas). Dessa verkar ha extremt lätt för att bli "klunsiga", pga. felaktig kost och att de är glupska. Men till min fråga: Finns det någon lösning att hålla dessa tillsammans med carnivora köttätande malawi (vilket jag gör) utan att de växer till onaturliga proportioner? Jag vet att carnivora och herbivora (som Acei) har olika foderkrav, men jag tänkte ändå se om det finns någon därute som har liknande setup och har hittat en bra foderlösning? Matar förtillfället med aquatic n. pellets och räkmix (50/50) 2ggr/v.

    Tacksam för svar!
    Senast redigerad av emilc; 17 May 2009, 12:40.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du har helt rätt i att just acei tenderar att få en tämligen fet kroppsform.
    Tycker att du skall dra ner på torrfodret eftersom allt torrfoder har ett högt proteinvärde. Kör mer med räkmix - kanske kompletterat med fryst foder som cyclops.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • emilc
      • May 2009
      • 6

      #3
      Tackar för snabbt svar! Ska absolut testa att dra ner på torrfodret och köra mer räkmix och se hur fiskarna utvecklas. Det sista jag vill är att mina acei konverteras till blåsfiskar . Tycker du att en standardräkmix 50/50 är bra eller en med mer grönt i?

      Kommentar

      Arbetssätt...