farligt att äta artemiaäggskal???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linan
    • May 2004
    • 89

    farligt att äta artemiaäggskal???

    hej!

    jag undrar om det är farligt för små små yngle att äta hela artemaiägg med ska o allt? det är två veckorsyngel av kampfisk det gäller och dom är ungefär i storlek som nyfödda guppyyngel.

    jag köpte en artemiakläckare som ska sitta i akvariet och där artemian ska simma ut själva i takt med att de kläcks. problemet var att när jag satte igång den så var det nog för stort blås i luftslangen som kopplas till kläckaren, så ägg och salt trycktes ut genom "artemiautgången" vilket resulterade i att hela yngelkaret blev fullt med små hela artemiaägg och hög salthalt. ynglena käkade äggen, och nu är jag orolig att dom ska få problem i magen i form av förstoppnig eller ngt och dö. vad tror ni?

    nu har jag gjort ett stort vattenbyte och det ser redan bättre ut. kläckaren tog jag ut och ska tänka på att strypa slangen när jag kopplar in den igen!

    tacksam för svar!

    lina
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    När man har haft salt i karet ska man vara MYCKET försiktig med att sänka salthalten så snabbt som du gjorde. Nu är det väl förmodligen ingen större saltmängd, men bara ett varningens finger. Fiskarna kan då få osmosisk chock (rätta mig om jag har fel, ngn)

    Svaret på egentliga frågan har jag tyvärr ingen aning om.

    MVH Johan

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är inte överdrivet farligt, men skalen har höga bakteriehalter, vilket är dåligt, och eftersom fisken inte kan smälta skalen lär det dessutom finnas risk för blockeringar i tarmsystemet. Men jag har personligen aldrig sett det hända.

      Dvs jag tror inte dina yngel svävar i nån större fara.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Linan
        • May 2004
        • 89

        #4
        Ursprungligen postat av Johanski
        När man har haft salt i karet ska man vara MYCKET försiktig med att sänka salthalten så snabbt som du gjorde. Nu är det väl förmodligen ingen större saltmängd, men bara ett varningens finger. Fiskarna kan då få osmosisk chock (rätta mig om jag har fel, ngn)

        Svaret på egentliga frågan har jag tyvärr ingen aning om.

        MVH Johan
        okej, det var bra, det hade jag inte tänkt på! för faktiskt. jag fick en liten kallsup när jag skulle börja suga ut vattnet vid vattenbytet, och det smakade ganska mycket salt. det känns som att det borde vara i början direkt efter bytet som dom skulle ha börjat må dåligt om dom skulle få en osmosisk chock, och än så länge har inget uppvisat något. det har gått mer än ett dygn nu.

        men tack så mycket för tipset, nu har jag lärt mig något nytt

        Kommentar

        • Linan
          • May 2004
          • 89

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Det är inte överdrivet farligt, men skalen har höga bakteriehalter, vilket är dåligt, och eftersom fisken inte kan smälta skalen lär det dessutom finnas risk för blockeringar i tarmsystemet. Men jag har personligen aldrig sett det hända.

          Dvs jag tror inte dina yngel svävar i nån större fara.
          tack för ditt lugnande svar! hoppas det stämmer in även på mina yngel. nu kan jag sova gott om natten utan att oroa mig för de små.

          Kommentar

          • Linan
            • May 2004
            • 89

            #6
            hej alla!

            tack för era tips, tänkte att det kan vara intressant att veta att vad jag kan se så har alla yngel klarat missödet med artemiaäggen galant

            man kunde se de hela äggen ligga i magen på dem, antar att de kom ut den naturliga vägen sen för nu är de fulla av bra kläckt artemia i stället.

            lina

            Kommentar

            Arbetssätt...