Iglar till akvariefisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

    #16
    aaaaaah! du håller den i handen!!!

    Kommentar

    • sehkn0
      • March 2009
      • 131

      #17
      Ursprungligen postat av Azur
      Jag har nycklat och letat, och jag får det till att det är en Glossiphoniid igel, kanske Helobdella stagnalis. I såna fall är det ett litet (upp till 10 mm) rovdjur som främst livnär sig på mygglarver - har du mycket mygglarver i dammen?
      Nej det finns inte mycket mygglarver. Dammen ligger mitt inne i Göteborg och vi har nästan inga mygg här.

      Tror ni jag vågar mata mina akvariefiskar?
      De ser onekligen lite mumsiga ut.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Jag tror ärligt talat inte att de funkar särskilt bra som fiskfoder - iglar har för bra fästförmåga.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • cecilienne
          • February 2007
          • 282

          #19
          Ingen aning. Prova med en och se vad som händer!

          Sen undrar jag ju om det inte kan finnas parasiter och grejor i de där otäckingarna. Ingen aning egentligen, men det sägs ju att snäckor och sniglar ute i naturen har en massa parasiter, så varför inte dessa...

          Kommentar

          • sehkn0
            • March 2009
            • 131

            #20
            Jag följer nog Eriks råd att först fånga in en fisk från dammen för att se om den är angripen. Det är bara så förtvivlat svårt att fånga dem bara...

            Jag återkommer när jag lyckats håva in en av guldfiskarna.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #21
              Min bild i huvudet innan fotona var helt annorlunda. Om den skulle hinna fästa sig på fisken blir det nog lite jobb med att få loss den som sagt. Följer med alla möjliga iglar när jag håvar småkryp och iglarna sitter som (censur) på hinksidorna.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Den som vill kan testa att nyckla här:


                Jag får det som sagt till Helobdella stagnalis.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • sehkn0
                  • March 2009
                  • 131

                  #23
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Den som vill kan testa att nyckla här:


                  Jag får det som sagt till Helobdella stagnalis.
                  Jag är beredd att hålla med dig.
                  Det enda som inte stämmer är pigmenteringen. Bilderna på stagnalis tyder på att de är enfärgade.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...