Iglar till akvariefisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sehkn0
    • March 2009
    • 131

    Iglar till akvariefisk?

    Hej,
    jag har två dammar i trädgården och när jag stoppar ner handen bland växterna så kan det sitta 10 småiglar på handen.

    Troligen så har iglarna kommit med någon koikarp eller någon dammväxt och jag vet inte vilken typ av igel det är.
    De är normalt mellan några millimeter och en centimeter stor.

    Tror ni iglarna passar som mat eller kan det vara skadligt för fiskarna?
    Det sista jag vill är ju att iglarna äter sig ut genom diskusarna från insidan...

    /Hasse
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Det finns många sorters iglar, en del parasiterar på fiskar, en del är rovdjur osv.

    Jag vet inte vilken sorts igel du har, man i ditt läge skulle jag inte börja med att stoppa dom i akvariet, utan kolla Koiarna om de har iglar på sig, inkusive gälarana, alltså innanför gällocken.

    När jag var liten stoppade jag hästiglar i samma akvarium som mina jack dempseys, fiskarna var tillräckligt stöddiga för att dra blod på människor, men iglarna kunde de bara irritera tillräckligt så de till slut rymde ur akvariet.

    Kommentar

    • sehkn0
      • March 2009
      • 131

      #3
      Tack Erik,
      bra förslag.

      Jag får ta och håva upp en firre ur dammen och se om det är angripen.
      Jag har lagt 7 iglar i ett glas på akvariet men jag väntar nog med att stoppa ner dem i akvariet.

      /Hasse

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Husmorskur

        "Vid allvarlig sjukdom som bukvattusot eller kräftpest låto trenne svultna iglar suga ur det sjuka i 12 minuter en natt med fullmåne, bränn därefter iglarna i öppna spisen och kasta salt på golvet framför"
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          1) Du behöver ta reda på VILKEN igel det är du har, och hur det kommer sig att du har så många. De flesta iglar är små rovdjur som ger sig på snäckor och mask, men en del är parasiter på sjöfåglar, däggdjur, eller fisk.
          Är det så många iglar att bara du "stoppar ner handen bland växterna så kan det sitta 10 småiglar på handen", så har du tiotusentals med iglar i dammen, och då frågar man sig ju vad det är de äter när de kunnat bli så många.

          2) Jag skulle inte mata med iglar. Även de som inte ger sig på fisk har så starka sugproppar att fisken inte brukar kunna få lös dem.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • sehkn0
            • March 2009
            • 131

            #6
            Har försökt fånga in några firrar men dammen är för stor och djup, ca 4*4 meter och 1,5 meter djup.

            Har suttit och letat på nätet och jag kan konstatera att iglar inte är det mest populära ämnet på nätet.

            Så här långt kan jag konstatera att det inte är någon av de större iglarna, blodiglar kan bli upp till 15 cm. "Mina" iglar är bara 7-10 mm så just nu ligger tipset två tvåögd igel, men jag har inte hittat någon bra bild ännu...

            Jag återkommer när jag vet mer.

            Om det finns någon igelexpert i forumet så får du gärna komma med tips.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Har oxå letat runt efter iglar. Vet inte om någon av dom här kan vara nåt eller så har du redan ramlat över dom. Kanske är ungar? http://images.google.se/imgres?imgur...a%3DX%26um%3D1 http://www.bumblebee.org/invertebrates/ANNELIDAb.htm http://www.bugsandweeds.co.uk/leeches.html
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Utan bild eller nåt är det svårt, men en tanke slår mig - hur rör sig dina iglar? Rör de sig som en mätarlarv, med sugkoppar i fram och bakände, eller glider de långsamt fram över underlaget?
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • sehkn0
                  • March 2009
                  • 131

                  #9
                  eriahl> Tack för länkarna, dock hittar jag ingen som passar. Det kan ju vara unga exemplar.
                  "Mina" iglar har en stor mörk pigmentprick på den smala delen (huvudet?). Den smala änden är ljusare och den tjocka änden är mörkare med många små prickar.

                  Jag får väl bli guldmedlem så att jag kan lägga upp en bild.
                  Har lyckats ta några hyfsade bilder med kameran.

                  Azur> Den rör sig som en mätarlarv. I vattnet fäster den den tjocka änden och svävar ut i vattnet.
                  De överlever knappt 12 timmar i kranvatten (Göteborg).

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av sehkn0
                    Azur> Den rör sig som en mätarlarv. I vattnet fäster den den tjocka änden och svävar ut i vattnet.
                    OK, rörelsemönstret gör att vi i alla fall säkert kan säga att det är en igel, inte en plattmask.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • cecilienne
                      • February 2007
                      • 282

                      #11
                      Du kan lägga upp din bild på t ex imageshack.us och sedan länka till bilden!

                      Kommentar

                      • Hanni
                        • March 2009
                        • 22

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        "Vid allvarlig sjukdom som bukvattusot eller kräftpest låto trenne svultna iglar suga ur det sjuka i 12 minuter en natt med fullmåne, bränn därefter iglarna i öppna spisen och kasta salt på golvet framför"
                        Men yää! Husmorskurer ftw!

                        Kommentar

                        • sehkn0
                          • March 2009
                          • 131

                          #13
                          Hanni> Mot en smärre ersättning kan du få bada 12 minuter i min damm.

                          Kommentar

                          • sehkn0
                            • March 2009
                            • 131

                            #14
                            Nu har jag laddat upp tre bilder.

                            Bild 1 är en igel på en 10-krona så att man ser hur stor den är.
                            Bild 2 är igel i utsträckt läge i vatten.
                            Bild 3 är en igel på handen.

                            Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                            Förhoppningsvis så finns det någon som kan se vilken typ det är.

                            Är de ofarliga så så skulle säkert fiskarna må riktigt gott av dessa "godsaker".

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Jag har nycklat och letat, och jag får det till att det är en Glossiphoniid igel, kanske Helobdella stagnalis. I såna fall är det ett litet (upp till 10 mm) rovdjur som främst livnär sig på mygglarver - har du mycket mygglarver i dammen?

                              Identifieringen är mycket skakig, men en sak är säker: det är inte en fiskigel.
                              Senast redigerad av Azur; 28 April 2009, 21:25.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...