Nackdelar med grindalsmask?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Nackdelar med grindalsmask?

    Grindalsmask är ju fantastiskt lättodlade och överlever flera dagar i rent vatten har jag märkt. Men jag har för mig att det varnas för att använda för mycket grindalsmask och för ofta.

    Hur är det med den saken egentligen. De är väldigt praktiska och det skulle vara fint om man kunde slippa sölandet med artemia.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Sölandet med artemian lär du väl knappast undgå. Det är väldigt få yngel som är stora nog att ta grindal från start. Däremot mikromask.
    Själv kör jag med artemianauplier/mikromask för nykläckt (vinägermikro för väldigt små killiyngel) och övergår senare till moina. Därefter blir det moina/grindal för dem med mer moina för mindre och lekande arter. Hoppstjärtar vid rensning av grindalskulturerna och bananflugor mest i reserv.
    Ibland djupfryst artemia eller räkpress men inte så ofta för närvarande.
    Men visst fick jag på 1980-talet problem med clown killies som fick för mycket grindalsmask - struma och leverförfettning. Då hade det varit bättre att kläcka artemia åt dem i alla fall som supplement.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Scilla
      • November 2008
      • 37

      #3
      Hur ofta är det rimligt att ge grindalsmask? Jag ger det, fryst eller nykläckt artemia, röda mygglarver då och då och GVG-mix. Försöker variera så att det ska vara olika.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Just nu ger jag min fisk det var eller varannan dag. Matar även med Moina och vid tillfällen hoppstjärtar. Ibland fryst artemia.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Scilla
          • November 2008
          • 37

          #5
          Ursprungligen postat av erikthur
          Just nu ger jag min fisk det var eller varannan dag. Matar även med Moina och vid tillfällen hoppstjärtar. Ibland fryst artemia.
          Åh, så kan kan ge såpass ofta? Då kanske jag ska börja med varannan dag, dom gillar det verkligen och det är ju så sjukt enkelt att odla

          Kommentar

          Arbetssätt...