Hoppstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Hoppstjärtar

    Jag skulle vilja rekommendera hoppstjärtar som foder. I vart fall mina clown-killis trodde nog de hade kommit till himlen.

    Lättodlade är de också. Lite torrjäst och efter ett tag har man en miljard eller så. Undrar om man kan få andra fiskar, som inte äter vid ytan, att lära sig?
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Ursprungligen postat av legob
    Jag skulle vilja rekommendera hoppstjärtar som foder. I vart fall mina clown-killis trodde nog de hade kommit till himlen.

    Lättodlade är de också. Lite torrjäst och efter ett tag har man en miljard eller så. Undrar om man kan få andra fiskar, som inte äter vid ytan, att lära sig?
    Alla fiskar som är glupska nog tar det utan problem. Men har även testat det på riktigt sega fiskar som t.ex. Poecilocharax weitzmani och de tar dem också.

    Kommentar

    • TelgeFoto
      • January 2007
      • 68

      #3
      Jag har också börjat med hoppstjärtar, men vet inte riktigt hur man får upp dem ur odlingslådan. Något förslag?

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag matar med hoppstjärtar när jag måste sätta om mina grindalsmaskar vars samtliga kulturer blev invaderade av dessa, vilket jag diskuterat i annan tråd:

        Min konklusion är dock att inte all fisk gillar dom. N. cardinalis t ex är inte alls förtjusta men jag kan tänka mej att de duger finfint till Ps. annulatus. Men givetvis inte till rena bottenfiskar. Och att grindalsmask gillas mer generellt och med bättre resultat - ytfiskar troligen undantagna.
        Men förmodligen går det bättre om de vänjs till fodret i ett tidigt skede vilket förmodligen är en universalregel för allt foder - respektive fisk. Det dom äter som ungfisk äter de även som äldre fisk.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Ursprungligen postat av TelgeFoto
          Jag har också börjat med hoppstjärtar, men vet inte riktigt hur man får upp dem ur odlingslådan. Något förslag?
          Använder oasis (sånt där man använder till krukväxter av plast). Torv på botten och en bit oasis i mitten så är det bara att plocka upp den och skaka av.

          Och apropå ytfiskar och grindalsmask så kan jag säga att Hemirhamphodon tengah älskar grindalsmask, fast det är lite bökigt att mata med då en del självklart hamnar på botten. Men de blir ganska "tama", så det är bara att doppa fingret så är de där direkt.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Hur man får upp dem ur odlingslådan? Matar man bara då och då kan man översvämma dom och skopa upp dom som flyter. Var inte rädd att förlora dom dj*vlarna. Enstaka överlevde till och med några veckors torka (fick mikra det odlingssubstratet). Annars kommer de garanterat tillbaka inom några veckor.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Hur man får upp dem ur odlingslådan? Matar man bara då och då kan man översvämma dom och skopa upp dom som flyter. Var inte rädd att förlora dom dj*vlarna. Enstaka överlevde till och med några veckors torka (fick mikra det odlingssubstratet). Annars kommer de garanterat tillbaka inom några veckor.
              Uhm, inte hundra på vad du menar nu. Men jag har mina hoppstjärtar i en gammal glassburk som jag har lagt torv i botten på. Viktigt att trycka ihop torven ordentligt så att den blir packad, annars kommer de krypa in och under torven. Sen ligger oasis-biten i mitten och jästen sprider man ut vart man vill på sidorna. Hoppstjärtarna gillar att samlas på undersidan av oasis-biten och det är därför bara att plocka upp den och skaka av ovanför akvariet.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Jag har ceramis eller liknanade som substrat. Hade en kultur igång med oasis och coop kattgrus x-tra tidigare och på något sätt tog dom sej över till grindalsmasken så nu för jag på sätt och vis krig mot hoppstjärtarna men matar då med "krigsfångarna"
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • harbard
                  • July 2002
                  • 1085

                  #9
                  En beskrivning om hur man kan odla:

                  <<<(^:>*
                  Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                  Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                  Kommentar

                  • legob
                    • May 2007
                    • 642

                    #10
                    Så här kan det se ut.
                    En liten vanlig plastburk med ngr få slitsar i locket för luftväxling.
                    I botten pressad torv och en tillskuren oasisbit. Torven hålls rejält fuktig utan att det rinner, samma för oasisbiten. Man matar med en sträng torrjäst, som som man sprayar lätt med vatten (är torven riktigt blöt behövs det inte sprayas).

                    Man skördar genom att helt enkelt lyfta på oasisbiten och skakar den över akvariet. Hoppstjärtarna samlas som syns i massor under biten

                    Efter ngr månader sjunker skördens storlek och om hoppstjärtarna får växa sig alltför stora. Då startar man om en kultur.

                    Ingen risk att de rymmer. I torr luft dör de snabbt.

                    Mycket lätt alltihopa.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Wunder
                      • September 2007
                      • 315

                      #11
                      Och för oss som inte vet; vad är oasis?

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Den porösa klumpen på bilden ovan.
                        Används oftast som bas för blomsterarrangemang.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Wunder
                          • September 2007
                          • 315

                          #13
                          Ursprungligen postat av erikthur
                          Den porösa klumpen på bilden ovan.
                          Används oftast som bas för blomsterarrangemang.
                          Då förstår jag.
                          Behöver man nån startkultur eller finns de alltid i blomjord?

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Mina hoppstjärtar fick jag genom metmaskinköp. Men Janne på Södermalm säljer olika typer av startkulturer.
                            Dom är nästan omöjliga att förlora vilket jag antytt tidigare i tråden. Jag har tom några killitorvar som legat ett större antal månader där det finns hoppstjärtar som fortfarande frodas. Dock utan att skada äggen tycks det.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • Wunder
                              • September 2007
                              • 315

                              #15
                              Ursprungligen postat av erikthur
                              Mina hoppstjärtar fick jag genom metmaskinköp. Men Janne på Södermalm säljer olika typer av startkulturer.
                              Dom är nästan omöjliga att förlora vilket jag antytt tidigare i tråden. Jag har tom några killitorvar som legat ett större antal månader där det finns hoppstjärtar som fortfarande frodas. Dock utan att skada äggen tycks det.
                              Tack!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...