Placera mat till jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    • November 2008
    • 735

    Placera mat till jordätare

    Har en fundering på om det skulle gå att lägga mat nere i sanden så att mina jordätare verkligen skulle hitta käk i sitt ändlösa tuggande av sanden. Har provat att "mylla ner" mindre pellets i sanden och jag tror mig se en större andel bottenätande?
    Någon som provat något liknande??
    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

    Quidquid latine dictum sit, altum videtur
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    jag har med funderat i dessa banor till mina pansarmalar. tänkt "mylla" ner olika sorters foder typ mikromask eller cyklops till dem men inte vågat pga dåligt vatten. men du har sett att de gillar det? har du försökt mer?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • fesoj
      • November 2007
      • 250

      #3
      tycker lite synd om mina tuppkamar som letar igenom sanden för att knappt hitta något, kanske ska prova detta
      112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

      Kommentar

      • GöranE
        • November 2008
        • 735

        #4
        Jag har gjort det ibland och det verkar som mina jordätare uppskattar det. Däremot har jag funderat en del på hur man skulle kunna lösa nedläggningen av maten på ett bra sätt. Svårigheten är nog att hitta rätt djup.
        Jordisarna tar ju bara upp dom översta 4-5mm max så någon form av rör/slang med en platta som anger djupet och en spruta som man "laddar" med mat och drar genom sanden samtidigt som man sprutar ut maten borde fungera?
        Jag har ju scalarer i mitt jordätarkar och dom är ju väldigt glupska så det blir inte så mycket mat som faller ner till botten. En anledning till att prova kanske.
        Skulle vara kul om ni oxå provar lite så kan vi dela resultaten här? Ha d!
        Jordätare................ inget kommer i närheten!!

        Quidquid latine dictum sit, altum videtur

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          jag har ju en doseringsspruta som lätt kan kopplas till en slang. dock är jag fortf orolig att mylla ner mat som bara blir liggandes och sen blir dåligt... tankar kring det?
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • GöranE
            • November 2008
            • 735

            #6
            Ursprungligen postat av smurfmats
            jag har ju en doseringsspruta som lätt kan kopplas till en slang. dock är jag fortf orolig att mylla ner mat som bara blir liggandes och sen blir dåligt... tankar kring det?
            Det är ju en risk med det förstås. Jag har lagt små sjunkande pellets (ca1mm i diam) i sanden.
            Om man gör det på ett ganska begränsat område typ 20x20cm kan man ju göra rent med slamsugen just där lite oftare.
            Jordätare................ inget kommer i närheten!!

            Quidquid latine dictum sit, altum videtur

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              mm, det har du väldans rätt i! måste prova idag!!
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • GöranE
                • November 2008
                • 735

                #8
                Ursprungligen postat av smurfmats
                mm, det har du väldans rätt i! måste prova idag!!
                Väntar med spänning på resultatet
                Skall gå och mata mina med..... tebax, två nypor nedmyllade i sanden
                Kan nästan svära på att den första Satansfisken såg grymt förvånad ut när han fick munnen full med mat , alla 10 jordisarna äter som besatta. Dessutom blir det rena diket (2cm djupt)där maten blev nerlagd..
                Skall definitivt utveckla detta.
                Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                Kommentar

                Arbetssätt...