Artemia kläcknign i pet-flask metoden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martin brüsin
    • February 2007
    • 54

    Artemia kläcknign i pet-flask metoden

    Jag är lite sugen på att börja odla lite artemior igen. Innan odlade jag dem med glasspacket-metoden, men det gav inte så stor kläckning, kanske bara 10% (Trodde först att det var en dåligt metod att kläcka artemior på, men nu tror jag istället att det var dåliga ägg jag fick tag på.)

    Hursomhälst, så har jag hört att man kan odla artemior i pet-flaskor. Och undrar nu om någon skulle vilja vara så vänlig att ge mig en detaljerad arbetsbeskrivning på detta sättet, Typ-frågor som jag vill ha besvarade

    Hur de skall vara monterade?
    Hur luftslangen skall vara monterad för att inte skada larverna?

    Var de skal stå i rummet?
    Hur man enklast får upp larverna ut vattnet?
    O.S.V.

    (Har undrat länge på hur det funkar och tänkte jämföra med glasspaketen.)

    Det är en speciell fråga som jag skulle vilja ha svar på utifrån det andra: Om man har en luftslang i (som jag har läst att man ska ha) hur hindrar man artemia äggen från att fastna på sidan av flaskan när vattnet omrörs?
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Jag har haft jättebra resultat på sistone med glaspack-metoden. Faktiskt bättre än vad jag fick i uppochnervänd-avsågad-petflaske-metoden.

    http://www.saltvattensguiden.se/gall...00/artemia.jpg <-- sådär fast med bara en är ju en metod man kan använda sig av. Relativt enkel att göra. Fuckar dock bäste med dom "gamla" hårda 4kr-PET:en.

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Enklast är att helt enkelt ta en 1.5 liters PET flaska utan kork, och dra ner en luftslang till botten. Fyll ungefär halva flaskan med saltat vatten och ägg. Kör igång luftningen så pass att vattnet rör sig ordentligt. Efter cirka ett dygn är äggen kläckta och du får nu försöka slanga ut nauplierna.

      Detta kommer inte att kompensera för dålig kläckprocent pga dåliga ägg.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      Arbetssätt...