Hur mycket mat till små Channor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Hur mycket mat till små Channor?

    Jag undrar hur mycket man som kan tänkas vara lagom per dag för en Channa Bleheri i storleken 6 cm?

    I nuläget har jag matat med räkor, och de slukar en halv var ungefär per matningstillfälle. Även Mollys:arna älskar räkor o sliter hejvilt i det som blir över.
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Finns ingen generell regel för hur mycket du ska mata. Mata vad du tycker känns bra. Iaf så de blir runda å goa om magen och växer snabbt (Kom ihåg att byta vatten bara )

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Johanski -

      Jag tänker närmast på hur noga det är att inte mata fiskar i allmänhet för mycket. En regel är väl generellt hellre för lite än för mycket?

      De här Channorna är som sagt ca 6 cm ännu o hugger o sväljer ner en halv liten räka åt gången. Ser ut som en Boaorm som sväljer en hjort ungefär. Sen simmar de i vila i grotta resp. växtlighet o står där med en rund mage ganska länge.

      Hur matar du dina rovfiskar, vilka det nu kan vara?

      Kommentar

      • -andy-
        • August 2008
        • 91

        #4
        Ursprungligen postat av perfetto
        Johanski -

        Jag tänker närmast på hur noga det är att inte mata fiskar i allmänhet för mycket. En regel är väl generellt hellre för lite än för mycket?
        Jo precis, generellt hellre för lite än för mycket, i förhållande till hur bra du kan hålla ditt vatten. Matar du mycket, skiter dom mycket och då får du hänga på med vattenbyte. Naturligtvis tar du upp den mat som inte blir uppäten ganska omgående.

        Men det här tråden e helt värdelös utan bilder.

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Perfetto:

          Om du matar med t.ex. pellets så lägg ner en drös så det blir uppätet på ett par minuter. Det ser ut som rätt mycket mat, men rovfirrar äter ju en hel del. Jag matar rätt kraftigt, men byter vatten två ggr i veckan.

          Rovfiskar är ju glufsiga och skitar ner en del, så vattenbyten, som jag tjatat om, är viktigt. Tänk på att ha någon sorts städare som äter upp småsmulorna som inte channorna bryr sig om. Jag har en trupp på 43839 malaysiska sandsnäckor som röjer upp efter måltider.

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ursprungligen postat av -andy-
            Jo precis, generellt hellre för lite än för mycket, i förhållande till hur bra du kan hålla ditt vatten. Matar du mycket, skiter dom mycket och då får du hänga på med vattenbyte. Naturligtvis tar du upp den mat som inte blir uppäten ganska omgående.

            Men det här tråden e helt värdelös utan bilder.
            - På vilket vis blir det enklare att tipsa mig om matning av två 6-cm Channor om du ser bilder på dem? : )

            Men visst ska jag in med någon eller några bilder redan imorgon.

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ursprungligen postat av Johanski
              Perfetto:

              Om du matar med t.ex. pellets så lägg ner en drös så det blir uppätet på ett par minuter. Det ser ut som rätt mycket mat, men rovfirrar äter ju en hel del. Jag matar rätt kraftigt, men byter vatten två ggr i veckan.

              Rovfiskar är ju glufsiga och skitar ner en del, så vattenbyten, som jag tjatat om, är viktigt. Tänk på att ha någon sorts städare som äter upp småsmulorna som inte channorna bryr sig om. Jag har en trupp på 43839 malaysiska sandsnäckor som röjer upp efter måltider.
              - Jag har lyckats hålla bra vattenvärden i mina akvarium med vattenbyten (ung. 40%) bara ca var tionde dag hittills.

              Nu har jag ju totalt fem fiskar i 205 liter och 155 cm långt akvarium, så det kanske är lättare då än i ett tätbefolkat dito. Tips på någon mal som får arbeta ifred från Channa-attacker?

              Kommentar

              • -andy-
                • August 2008
                • 91

                #8
                Ursprungligen postat av perfetto
                - På vilket vis blir det enklare att tipsa mig om matning av två 6-cm Channor om du ser bilder på dem? : )

                Men visst ska jag in med någon eller några bilder redan imorgon.
                Det blir inte ett dugg enklare. Bara nyfiken och det alltid roligt med en liten bild

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Ett par bilder har jag nu ordnat i Projektforumet - "IKEA-projekt".

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Ursprungligen postat av perfetto
                    - Jag har lyckats hålla bra vattenvärden i mina akvarium med vattenbyten (ung. 40%) bara ca var tionde dag hittills.

                    Nu har jag ju totalt fem fiskar i 205 liter och 155 cm långt akvarium, så det kanske är lättare då än i ett tätbefolkat dito. Tips på någon mal som får arbeta ifred från Channa-attacker?
                    Kör malaysiska sandsnäckor. Det som behövs städas upp är ju småsmulor som dem inte käkar upp av uppenbara anledningar.

                    Annars har jag hört corydoras klarar sig från rovfiskar, då de är giftiga. Men jag har aldrig vågat prova, för att firrarna kan dö om de sätter i sig dem.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...