Mata med levande foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rolle85
    • January 2009
    • 124

    #16
    Artemia verkar lite smått, hade behövt ett foder som är iaf nån mm.
    15 L Körsbärsräkor, snäckor, harneskmalar.
    54 L Pansarmalar, Platys, Mal, Långstreckade pansarmalar.
    35 L Black Crystal, Red Crystal, White Pearl.

    Kommentar

    • lilleulv
      • July 2007
      • 208

      #17
      Ursprungligen postat av Rolle85
      Artemia verkar lite smått, hade behövt ett foder som är iaf nån mm.
      Levande foder kan vara så mycket. Jag tror jag har haft det mesta i kultur över åren - Stor Dafnia, Moina, Hyalella, Grindalmask, kompostmask och Enkyträer - de sista är bra, men jag har haft otur med dem. De skall hållas på ca. 14-15 grader, och det är nästan till omöjligt i moderna boliger. Resultaten har varit en invasion av den lila svarta flugan, som egentligen är en sorgemyg. Dessa ivaderade senara alla husets plantor till min söta frugas förträtt. Allt i allt tog det mycket mer tid att passa foderdjuren och med ringa resultat än mina fisk. Det enasta och nog rätt okänd var kulturer med helt vanliga gråsuggar.
      Dessa kan hållas i tätslutande plastboxe med rätt vått jord i botten och lite tort löv eller ett stycka bark överst. Fodringen klaras med vanligt flingfoder. Et tiotal vuxna gråsuggar i boxen och efter ett par månader vimlar det med små avkomme, som mina amerikanske ciklider älskade. Nå annars gåt det ju bra med foderfisk. Själv får mina A-ciklider guppier och Platy.
      Der måste vara mycket fuktigt i Gråsugga boxen, da dessa andas med gälar. Faktisk som enaste landlevande kräftdjur. Derför kan boxen slutas tät.
      Har du någon lusta till att prova på någon av övannämtne foderdjur, kan du beställe färdiga kulturer hos: www.springhalen.dk
      Lilleulv
      Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

      Kommentar

      • Teffek
        • September 2006
        • 8

        #18
        Bananflugor, finns sådana som inte flyger. Eller gråsuggor av olika arter, finns i flera olika storlekar. Olika former av kackerlackor, buffaloworms, zhophobas, mjölmask och dom flesta andra insekter, finns en hel uppsjö av insekter som är lätta att odla och få tag på.

        Kommentar

        Arbetssätt...