Mata med räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    Mata med räkor?

    Hur är det att mata med vanliga räkor? (såna vi äter) Har en fahaka som bara äter det.. Troligen vänjer han sig äta annat senare men just nu är det bara räkor som gäller...

    Så vad tror ni? Bra eller anus?
    Mvh Patrik
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Reker, alltså sånna man eter kokas om jag inte missminner mig i salt lag, hurvida detta är bra eller anus vet kanske andra, däremot borde den kunna livnära sig på snäckor.

    Visste inte detta om tetraodon lineatus, visste du?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • tetraodonfeber
      • May 2007
      • 336

      #3
      hur stor är din lineatus. var ute efter en sådan för ett par år sedan, har läst att dom kan bli upp emot 70cm, grymma! du kan mata dom med levande kräftor när den blir större.
      Malawi

      Kommentar

      • patriksg
        • May 2007
        • 1705

        #4
        Att dom är giftiga viste jag, men rätt intresant att läsa.. Min fahaka är ca 6-8cm nu.. en lite bebbis :P

        Snäckor har den ätit i määääääängder!!! Äppelsnäckor är tydligen riktigt gott. men det kan jag inte alltid bidra med.. Kräfter kommer senare när jag har en stadig kull av dessa. har en kräfta med rom som jag hoppas blir en bra kull av...

        Någon som vet hur det är med näring och liknande i vanliga räkor???
        Mvh Patrik

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          ??
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • Carassius
            • January 2006
            • 81

            #6
            Som Gaffel skriver så är de nog rätt så salta, men jag tror inte det är något större problem. Fiskar har ju, genom den miljö de lever i, inga större problem att hitta nog med vatten att späda ut överflödigt salt i. Men långsiktigt kanske det kan vara jobbigt för deras njurar.

            När det gäller näringsinnehållet så misstänker jag att det också kan vara en aning bristfälligt under en längre period (om det är skalade räkor vi pratar om). Det är ju i så fall bara muskelvävnaden de får så proteiner råder det väl ingen brist på. Skulle nog försöka få med lite av hela räkan om det går - dvs skalbitar, inälvor och rom. Då blir det väl lite mer heltäckande.

            Men precis som det mesta jag skriver på detta forum så är detta min personliga uppfattning baserad på teoretiska biologikunskaper, snarare än praktisk erfarenhet av akvaristik.

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              jag har matat fiskar med räkor i saltlag, dom dog inte av det. dock så är det ju inte regelbundet. men har slutat med det nu och har börjat använda frusta hela räkor.

              brukar hacka räkan i bitar (ev tar veck skalet) och slänger i i akvariet. fiskarna älskar att äta det.

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Du kanske kunde sätta upp ett kar med körsbärsräkor, skräpsnäckor och äppelsnäckor och odla delar av fodret den vägen så slipper du förhöjda salt halter i karet. Skräp snäckor är lätt att skörda och ingen butik lär ta betalt för dom heller genom att lägga ett frövält sallads bald i karet på kvällen så dras de dit under natten sedna är det bara till att plocka upp den på morognen och ge firen frukost. =)
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen postat av patriksg
                  Hur är det att mata med vanliga räkor?
                  Om vi pratar hela frysta räkor är det ett mycket bra foder. Mata gärna med rommen också. Räkor i lag har säkert något lägre näringshalt.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • HenkeP
                    • January 2009
                    • 886

                    #10
                    Brukar ge mina lite räkor nån gång i veckan.. Ungefär som lördagsgodis..
                    Äter som galningar gör fiskarna. Köpte frysta, skalade räkor i random mataffär.

                    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                    Kommentar

                    • KoiKe
                      • March 2008
                      • 331

                      #11
                      Jag har öronålar å dessa har jag matat med Köpe räkor sånna som vi äter fast frysta å oskalade( då dom är dom ju mest naturliga) i över 1 års tid nu å de funkar bra dom äter som fanken

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Det foder mina matvägrande rovfirrar börjar äta först är just frysta räkor, oskalade. Verkar uppskattas och funkar lite som en trigger.

                        Kommentar

                        • Galne-Gurra
                          • April 2008
                          • 1080

                          #13
                          Frysta räkor med rom ett toppenfoder...
                          http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                          Kommentar

                          • mange016
                            • May 2006
                            • 341

                            #14
                            jürgen tycker iallafall om oskalde räkor :P
                            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

                            Kommentar

                            • Fanbyalperna

                              • September 2005
                              • 752

                              #15
                              Det var en riktig fuling
                              Har inte alltid rätt, men fel ibland

                              Kommentar

                              Arbetssätt...