Det finns artemiaägg och så finns det artemiaägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #16
    Ursprungligen postat av TinaM
    Jo. Jag har köpt artemiaägg från den lokala affären i stan och från akvarielagret i Bromma. Dessa ägg kläckte jag i en glassbalja och jag fick hyfsat med nauplier på den tredje dagen efter att jag satt dit äggen. Rumstemperatur.

    Döm om min förvåning när jag så beställde ägg från Guldfisken och dessa kläcktes redan efter ett dygn och det var massor!

    Jag gör så, att jag har 6 dl vatten i varje glassbalja och så häller jag i 2 ml ägg. Jag har tre glassbaljor igång och jag blandar först grovsalt i en plastdunk med 18 dl vatten. Tre rågade matskedar och sedan får det lösas upp - jag rör om några gånger. Detta vatten häller jag någorlunda jämt i glassbaljorna och sedan tillsätter jag artemiaäggen.

    Så här ser min amatörmässiga artemiaodling ut :
    [ATTACH]17531[/ATTACH]

    Jag har tidigare provat med olika salter, dyra från akvarieaffärer till vanlig hushållssalt med jod utan att ha sett någon märkbar skillnad i kläckningsresultatet.

    Men dessa ägg från Guldfisken slog ju allt!
    På bilden så tycker jag att det ser ut som om att du har väldigt mycket ägg i förhållande till mängden vatten. Jag kör nog hälften av mängden ägg du har i 2 liter vatten, i 2 burkar och har då så att jag kan mata alla fiskar i princip. Med för mycket ägg så får man bakterieblomning direkt och då kläcker man ingenting. Kör personlig 1 matsked grovsalt per liter vatten, och vill minnas att ju mer salt man har desto längre tid tar kläckningen, men de blir även mindre ju saltare vattnet är, inget vetenskapligt dock

    Apropå Artemia-ägg så skulle jag nog undvika att köpa det från Akvarieaffärer där de får stå framme i rumstemperatur, men det är bara jag.

    Kommentar

    • Anna_mvb
      • September 2007
      • 436

      #17
      Ursprungligen postat av JojjeN
      Sen tyckte jag det var väldans vad med salt du öser i, jag har blivit rekommenderas 3/4 matsked per liter ungefär. Så 3 rågade matskedar till ca 2 liter ärt nog mer än rekommenderat. Jag har riktigt bra kläckning på mina.

      Kommer dock inte ihåg vilka på forumet som gav mig rådet, men det var 2 eller 3 stycken som jag anser väldigt kunniga.
      jag använder denna metod

      alltså ca 20 gram salt per 1 liter vatten (drygt en msk)

      men fortfarande har problem med att ta upp de och använda som mat till fiskarna

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        Jag håller med om att 2 ml ägg verkar för mycket - 1/2 - 1 ml borde nog vara bättre.
        Vad gäller kläckningstider så varierar de map ursprung och rumstemp.
        Och kvalitet...
        Men allt detta har i princip redan sagts...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #19
          Ursprungligen postat av Anna_mvb
          jag använder denna metod

          alltså ca 20 gram salt per 1 liter vatten (drygt en msk)

          men fortfarande har problem med att ta upp de och använda som mat till fiskarna

          Skaffa några pipetter och en artemiasil så suger du upp dom små rackarna och sköljer kranvatten i silen och sen ner me dom i karet
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Anna_mvb
            • September 2007
            • 436

            #20
            Ursprungligen postat av drd
            Skaffa några pipetter och en artemiasil så suger du upp dom små rackarna och sköljer kranvatten i silen och sen ner me dom i karet
            Just att skaffa pipetter verkar svårt
            men jag har provat idag med en spruta som var med dropptesterna - det var mycket lättare än med slangen.

            Problem nr 2 dyker när de ska in i akvarium då jag vill gärna fördela det på två. Då vill jag helst undvika att ta in hela silen in i vatten

            Men det kanske räcker om jag får mer kläckt artemia och kan ta de med skeden från silen

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              #21
              Ursprungligen postat av oaken
              På bilden så tycker jag att det ser ut som om att du har väldigt mycket ägg i förhållande till mängden vatten. Jag kör nog hälften av mängden ägg du har i 2 liter vatten, i 2 burkar och har då så att jag kan mata alla fiskar i princip. Med för mycket ägg så får man bakterieblomning direkt och då kläcker man ingenting. Kör personlig 1 matsked grovsalt per liter vatten, och vill minnas att ju mer salt man har desto längre tid tar kläckningen, men de blir även mindre ju saltare vattnet är, inget vetenskapligt dock
              Men de kläcks ju som aldrig förr och ingen bakterieblomning har jag fått.
              Sedan vill jag ju också jag mata alla fiskar i princip. Jag har 5 kar där jag kör med nauplier, så det är en hel del fisk som suktar efter nauplier. Tror inte att 1 ml per bunke skulle tillgodose efterfrågan här hemma.
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #22
                Ursprungligen postat av TinaM
                Men de kläcks ju som aldrig förr och ingen bakterieblomning har jag fått.
                Sedan vill jag ju också jag mata alla fiskar i princip. Jag har 5 kar där jag kör med nauplier, så det är en hel del fisk som suktar efter nauplier. Tror inte att 1 ml per bunke skulle tillgodose efterfrågan här hemma.
                Okay, om du lyckas kläcka ändå så är det väl bara bra. Men du kan ju alltid testa att ta mindre ägg och se om du får lika mycket artemia som kläcks ändå, då sparar du ju in en del

                Kommentar

                Arbetssätt...