Det finns artemiaägg och så finns det artemiaägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Det finns artemiaägg och så finns det artemiaägg

    Jo. Jag har köpt artemiaägg från den lokala affären i stan och från akvarielagret i Bromma. Dessa ägg kläckte jag i en glassbalja och jag fick hyfsat med nauplier på den tredje dagen efter att jag satt dit äggen. Rumstemperatur.

    Döm om min förvåning när jag så beställde ägg från Guldfisken och dessa kläcktes redan efter ett dygn och det var massor!

    Jag gör så, att jag har 6 dl vatten i varje glassbalja och så häller jag i 2 ml ägg. Jag har tre glassbaljor igång och jag blandar först grovsalt i en plastdunk med 18 dl vatten. Tre rågade matskedar och sedan får det lösas upp - jag rör om några gånger. Detta vatten häller jag någorlunda jämt i glassbaljorna och sedan tillsätter jag artemiaäggen.

    Så här ser min amatörmässiga artemiaodling ut :
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN3904.JPG
Visningar: 1
Storlek: 138,1 KB
ID: 2178280

    Jag har tidigare provat med olika salter, dyra från akvarieaffärer till vanlig hushållssalt med jod utan att ha sett någon märkbar skillnad i kläckningsresultatet.

    Men dessa ägg från Guldfisken slog ju allt!
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • iknor
    • February 2009
    • 59

    #2
    Är inte ett dygn tiden som det SKA ta i rumstemperatur?
    Den lokala affären verkar vara en skitaffär

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      jag har kvar mina aartemiaägg från guldfisken och de kläcker fortf kalasbra! det var tider det när man bodde granne med dem!

      men var borstar du tänderna nu då när hela handfatet är upptaget!!
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #4
        Ursprungligen postat av iknor
        Är inte ett dygn tiden som det SKA ta i rumstemperatur?
        Den lokala affären verkar vara en skitaffär
        Det beror väl på rumstemperaturen.
        Nej, den lokala affären är rätt fräsch, men de artemiaägg de hade, samt de jag köpte från Akvarielagret var inte alls av samma kvalité som Guldfiskens.
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • Bowman
          • December 2008
          • 1318

          #5
          Gäller det " A.H.T. Artemiaägg "?

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            #6
            Ursprungligen postat av smurfmats
            men var borstar du tänderna nu då när hela handfatet är upptaget!!
            Jag har ett badrum också! Duschrummet är helgat för karen!
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              #7
              Ursprungligen postat av Bowman
              Gäller det " A.H.T. Artemiaägg "?
              Vad är A.H.T. Artemiaägg ?
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • Bowman
                • December 2008
                • 1318

                #8
                Ursprungligen postat av TinaM
                Det är vad dom heter på guldfisken?

                Du sa ju "Döm om min förvåning när jag så beställde ägg från Guldfisken"

                Jag undrar om det är denna sort du menar då.

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Har oxå kläckt en sats artemia precis och på ungefär 18 timmar så simma dom första och nu efter knappt ett dygn så är det ett gött myller i burken som ska bli mat åt corydorassmåttingarna.
                  Matar upp en del till massa black molly yngel som ble galna oxå av det

                  Ska tillägga att mina ägg jag kläckte på är 5 år gamla
                  Stått orörd i kylen i 2 år sen sista kläckningen så det är rätt bra att dom funkar än.
                  Senast redigerad av drd; 13 February 2009, 23:25.
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • TinaM
                    • February 2008
                    • 1040

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bowman
                    Det är vad dom heter på guldfisken?

                    Du sa ju "Döm om min förvåning när jag så beställde ägg från Guldfisken"

                    Jag undrar om det är denna sort du menar då.
                    Jag vet inte vilken sort jag beställde från Guldfisken, bara att jag beställde artemiaägg därifrån i samma veva som jag beställde annat.
                    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Jag trodde 24 timmar var den normala tiden, mina småttingar simmar alltid runt efter ca 20 timmar, och jag har väl inte mer än 22 grader i rummet. Dock kan väl en solstråle komma in då och då.

                      Sen tyckte jag det var väldans vad med salt du öser i, jag har blivit rekommenderas 3/4 matsked per liter ungefär. Så 3 rågade matskedar till ca 2 liter ärt nog mer än rekommenderat. Jag har riktigt bra kläckning på mina.

                      Kommer dock inte ihåg vilka på forumet som gav mig rådet, men det var 2 eller 3 stycken som jag anser väldigt kunniga.

                      Mina ägg heter Hobby eller nåt tror jag.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • sting
                        • September 2007
                        • 481

                        #12
                        Man får tänka på att guldfisken använder så pass mycket själva så de har en jäkla "routation" och köper nya.

                        Tack jojje! Fler måste inse att man inte köper äggen var som hällst... + att det går alldeles utmärkt att kläcka i glassförpackningar.



                        Jaha... Trodde det var jojjen o inte TinaM... Ber om ursäkt..

                        Kommentar

                        • Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

                          #13
                          Ursprungligen postat av TinaM
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

                          Kommentar

                          • Joppan4ever
                            • December 2008
                            • 277

                            #14
                            Hur ofta matar man med atemia och hur länge lever maten? Kan man typ göra mat för en vecka och hälla i lite i taget??
                            // Joppan

                            Akvarium: 220L dvärgciklider
                            40-50L Tomt

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              "Artemia" är en inte en art, utan en artflock, dvs det är dussintals arter som är nära släkt och svåra att skilja åt. I stort sett varje saltsjö har sin egen art, och den äkta Artemia salina var en spansk art som nu är utdöd (saltsjöarna dikades ut på 70-talet).
                              Kläckprocent, kläcktid, näringsinnehåll, storlek på nauplierna - allt sånt skiljer sig beroende på var äggen samlats in, och det är inte nåt man som kund egentligen kan veta nånting om. Ägg från Great Salt Lake i USA anses ha hög kvalitet, men mycket av de artemiaägg som säljs är insamlad i saltsjöar i Kina, och har varierande kvalitet.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...