Grönsaker?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Samarin4
    • December 2008
    • 227

    Grönsaker?

    Hej

    Vilken människomat (grönsaker då) kan man mata fiskarna med?
    http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
    uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    allt naturligt kan du ge till fiskarna(ägg,kött(fågel,fisk,nöt,fläsk),grönsaker, örter,frukter). sedan är det väl en fråga om dom äter det.

    mina fiskar älskar grönsaker,torsk,räkor,frukt,ägg m.m.

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Ja skulle passa mig för fågel,kött,kyckling.

      Men Gurka,gröna ärtor,broccoli,paprika..skala gärna allt som har skal, så som gurka ärtor m.m
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Samarin4
        • December 2008
        • 227

        #4
        Fungerar det även med Äpple, Päron, Apelsin ( även om de är frukter)
        Skalade morötter då? Sen vet jag att botior, eldstjärtar och andra karpliknande fiskar äter grönsaker men jag undrar även om andra fiskar som t.ex tetror, labyrintfiskar och såna också äter grönsaker?

        Sen en fråga, Är det hälsosamt att ge bröd till fiskar?
        http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
        uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Ursprungligen postat av Samarin4
          Fungerar det även med Äpple, Päron, Apelsin ( även om de är frukter)
          Skalade morötter då? Sen vet jag att botior, eldstjärtar och andra karpliknande fiskar äter grönsaker men jag undrar även om andra fiskar som t.ex tetror, labyrintfiskar och såna också äter grönsaker?

          Sen en fråga, Är det hälsosamt att ge bröd till fiskar?
          Jag provade att mata mina fiskar med Päron igår (skalade såklart) men det var ingen hit.

          Morötter har jag gett med det är mest malar och botior som äter det.

          En del fiskar lever enbart på frukter i naturen, tex i vissa sjöar i afrika och liknande ställen (kan inte sätta namn på vart) pga frukt som faller ner i vattnet.

          Så Äpple och Apelsin funkar nog också...men jag skulle inte ge frukter och sånt speciellt ofta..

          Detta är antaganden baserad på viss erfarhet, så lita nu inte blint på mig.

          De jag matar mina fiskar med ibland är gurka,broccoli,ärtor och squash(eller hur det nu stavas).

          Squash och Gurka skalar jag bort det gröna skalet på, broccoli förväller(kokar lite) innan jag ger, ärtorna skalar jag också och förväller lite.

          Ibland slänger jag ner några räkor(ytterst sällan).


          /Markus
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • Samarin4
            • December 2008
            • 227

            #6
            OK men aa, ingen idé för mig då, Eldstjärten är oerhört rädd för nya saker och Ancistrusen hittar aldrig maten såvida det itne är deras specialpiller. Sniglarna/Snäckorna är ju hur sega som helst.

            Men går det bra att mata med bröd?
            http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
            uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av Markus1984
              Ja skulle passa mig för fågel,kött,kyckling.

              Men Gurka,gröna ärtor,broccoli,paprika..skala gärna allt som har skal, så som gurka ärtor m.m
              ja man får ju se till varje fisk art. annars finns det ju fiskar som man kan ge kött till. varför skulle det vara dåligt?

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av Samarin4
                Fungerar det även med Äpple, Päron, Apelsin ( även om de är frukter)
                Skalade morötter då? Sen vet jag att botior, eldstjärtar och andra karpliknande fiskar äter grönsaker men jag undrar även om andra fiskar som t.ex tetror, labyrintfiskar och såna också äter grönsaker?

                Sen en fråga, Är det hälsosamt att ge bröd till fiskar?
                som jag skrev allt av frukt och grönt kan du ge till dina fiskar. sedan får du själv komma underfund med vilka som äter det eller ej.

                jag ger mina ibland (bara ibland) päron och apelsin och annat och jag har en del som äter det.

                gurka,majs,ärtor ger jag mer av för det gillar mina att äta.

                sedan en gång i veckan ger jag kött i form av räkor eller annan fisk. testa med skinka EN gång och det blev uppätet snabbt.

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #9
                  Ursprungligen postat av Flaxss
                  som jag skrev allt av frukt och grönt kan du ge till dina fiskar. sedan får du själv komma underfund med vilka som äter det eller ej.

                  jag ger mina ibland (bara ibland) päron och apelsin och annat och jag har en del som äter det.

                  gurka,majs,ärtor ger jag mer av för det gillar mina att äta.

                  sedan en gång i veckan ger jag kött i form av räkor eller annan fisk. testa med skinka EN gång och det blev uppätet snabbt.
                  Räkor och fisk har jag gett mina vid tillfälle och det gillar dom verkligen.

                  Anledning att jag själv inte skulle ge kött(nötkött,griskött,fågel) är nog bara baserat på rykten och missöden jag hört. Så det är bara min uppfattning!
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • Samarin4
                    • December 2008
                    • 227

                    #10
                    Haha ursäkta mig för att jag är så oerhört tjatig, men går det att mata fiskarna med bröd? Förr så brukade jag ge bröd till ankorna i slottsskogen och då kom det fiskar som åt upp brödbitarna också

                    Nästa gång ska jag verkligen testa med att slänga in en fryst räka. Det verkar sjukt intressant och se hur fiskarna reagerar på det. Sen kanske om vi har rå fisk eller något. Men hur ger ni fiskarna räkor/fisk?
                    http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
                    uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      Ursprungligen postat av Markus1984
                      Räkor och fisk har jag gett mina vid tillfälle och det gillar dom verkligen.

                      Anledning att jag själv inte skulle ge kött(nötkött,griskött,fågel) är nog bara baserat på rykten och missöden jag hört. Så det är bara min uppfattning!
                      jag ger inte heller mina sådant kött(förutom en gång då jag gav dom skinka), men jag har sett folk som har gett fiskar fågel,nöt kött m.m. till större köttätande fiskar.

                      sedan alla klarar väl inte av att smälta sådant kraftigt foder.

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #12
                        Ursprungligen postat av Flaxss
                        jag ger inte heller mina sådant kött(förutom en gång då jag gav dom skinka), men jag har sett folk som har gett fiskar fågel,nöt kött m.m. till större köttätande fiskar.

                        sedan alla klarar väl inte av att smälta sådant kraftigt foder.
                        Nej det är väl annorlunda med channas och pirayor och liknande
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • Bowman
                          • December 2008
                          • 1318

                          #13
                          Jag köpte oxhjärta sist jag var på ett zoo, det var inte poppis alls hos mina dvärgciklider.
                          Det dom gillar bäst är röda mygglarver.
                          Inget annat passar direkt.

                          Kommentar

                          • Markus1984
                            • November 2008
                            • 2606

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bowman
                            Jag köpte oxhjärta sist jag var på ett zoo, det var inte poppis alls hos mina dvärgciklider.
                            Det dom gillar bäst är röda mygglarver.
                            Inget annat passar direkt.
                            Fick tipset att ge daphnier och Cyclops idag till mina Apistogramma....dom gillade det verkligen...Apistogramma sorter (och många andra) tar upp ett gruskorn och 'suger av' näringen och sen spottar ut...jag tror mina 2 Baenschi åt upp verenda smula....
                            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #15
                              Räkor, strömmingfilé och alaska pollock ingår i dieten hemma hos mig

                              Kommentar

                              Arbetssätt...