Mat till Ancistrus och Scalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azak83
    • February 2009
    • 13

    Mat till Ancistrus och Scalar?

    Nybörjare som behöver lite tips!
    Har 4 Ancistrus och 4 scalare (4-5cm stora) i ca 350L.
    Blev tillsagd i affären att varannan dag släppa ner en Wafer till malarna (Har Tropical med Spirulina) men på burken står det "flera gånger varje dag". Dessutom är scalarerna där och nafsar på den... Hur ska man göra egentligen? Och vad annat bör jag ge mina malar? Akvariet är ca 2 m djupt, så det är lite jobb med att få upp ratat foder tillbaka.

    Scalarerna får flingfoder: Tropical Supervit. Vad mer rekommenderar ni?
    Tänkte göra en kort investering i ett stim neontetror emellanåt... Eller är det en dum idé?
    Vill att mina fiskar ska ha det så bra som möjligt, och är man nybörjare så är man!

    Tacksam för fodertips! Fick inga bra svar på djuraffären...
  • Guest

    #2
    2 m djupt? 350L?

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Ursprungligen postat av Anettejt
      2 m djupt? 350L?



      Kommentar

      • Guest

        #4
        Ja där fick jag som ett paket på posten...

        Jag tycker du skall ge dina malar grönsaker som gurka, broccoli, skalade gröna ärtor o.s.v.
        Om du tar ett snöre, trär en nål i ena ändan, och fäster en vikt i andra. (jag använder mig av danska mynt.)(de har ett hål i mitten))
        Sen trär jag igenom grönsaken, förankrar längts ner med vikten, och sänker ner allt, (som nu sjunker) bortsett från nålen och en 10cm snöre.

        Dagen efter hissar jag bara upp grönsaken via snöret och ersätter med en ny färsk. Du har dock inte så många så det räcker säkert med att du gör detta varannan dag.

        Maltabletterna kan du ge en halv av (om de är stora) varannandag, det borde räcka.

        Frysfoder som t.e.x artemia borde vara uppskattat av alla dina fiskar att få nån gång i veckan.

        Kommentar

        • qvinna
          • February 2009
          • 2

          #5
          Jag hade scalerer förut.

          De käkar neontetror som mellanmål. Köpte 10 st tetror och vipps var de borta!

          Så, köp något annat, större! Varför inte barber?

          Kommentar

          Arbetssätt...