Moina utomhusodling i sommar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Moina utomhusodling i sommar...

    Går runt och funderar på den kommande sommarens experiment och just nu cirkulerar tankarna kring just utomhusodling av moina. För någon sommar sedan fick jag av misstag ut lite moina i en murbruksbalja och de överlevde i alla fall men jag kan inte påstå att de frodades. Och givetvis kommer allt luftburet till baljan också (skalbaggar, skräddare och olika typer av mygglarver...). Moinan lär väl komma från Japan enligt vad jag kommer ihåg från 1980-talet så den borde klara sej väl i svenskt klimat också. Kanske tom överleva via viloägg en vinter t ex i en damm...
    Alla erfarenheter önskvärda såväl självupplevda som inlästa.
    Killies is a lifetime passion
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Skulle det inte gå att ha ett finmaskigt nät/tyg över bunken? En gammal flagga kanske? Provade lite olika men bland annat flagga när jag odlade syrsor
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Kanske det - funderar också på "lock på" men i så fall blir det ju en mindre balja...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        kokade löv i, myggnät på, och mata med jäst då och då, alt. grönvatten...

        då bör det funka..

        och ja, skuggit läge!
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Wilhelm
          • October 2002
          • 604

          #5
          Och varför kokade löv?
          Wilhelm
          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
          www.ciklid.org www.aquafish.info

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ös i varje fall inte ut vattnet från en sådan odling i något vattendrag eller dike utomhus. Moina är inte en svensk art, men om den kan överleva vintern så finns risk för att den invaderar naturliga vattendrag. Effekterna av det vet man inte, men det går sällan väl när sådant händer.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Å andra sidan så kanske man inte skall ha lock/myggnät/flagga på. De flesta som beskriver bra dafnieodlingar tycks ju leva efter principen att allt som hamnar i vattnet stannar i vattnet - löv, frön, landinsekter, möss osv...
              Vad gäller skuggigt läge så brukar det innebära tämligen kyligt - så jag hade min artemiabalja i soligt läge i somras. Så gjorde jag även med den sötvattensbaljan där jag fick röda mygglarver (ursprungligen tänkt som utomhus triopskoloni).
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • harbard
                • July 2002
                • 1085

                #8
                Varför Moina?Skaffa Daphnia magna i stället och en sil så att du kan sila ifrån nyfödda loppor (som verkligen är små!) så har du foder både till större fiskar och yngel.
                Se: http://www.dafnier.dk/
                speciellt: http://www.dafnier.dk/dafniebassiner/dafniebassiner.htm
                <<<(^:>
                Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Jag är väl också inne på att testa t ex magna till sommaren. Men saken är den att jag redan har välmående moina-odlingar inomhus. Det är bara det att dom inte klarar sej på egen hand mer än drygt två veckor. Jag har experimenterat lite tidigare och har aldrig fått moinan att leva tre veckor utan tillsyn inomhus.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Follow-up

                    När jag så tog fyra veckors semester juni-juli ställde jag hälften av mina sex kulturer på nordsidan av huset med lock på. I samtliga fanns tillräckligt med överlevare för att starta om på nytt. Kvarvarande kulturer inomhus var döda.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    Arbetssätt...