Vill du hjälpa mig med räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slajf
    • August 2006
    • 29

    Vill du hjälpa mig med räkmix?

    Dom närmaste dagarna har jag tänkt mig göra för FÖRSTA gången räkmix! (spännande)

    Jag har förberett: Gröna ärtor
    Vitfisk
    Flingfoder
    Artemia shrims
    Vitlök
    Citron
    Röd paprika pulver

    På fredag ska färska räkor med skal inhandlas!
    Ska man koka räkorna?
    Brukar ni skära loss huvudet?
    Blir skalet verkligen *smulet* av handmixern, vill inte ha vassa bitar iaf av skalet!

    Brukar ni koka gröna ärtor?



    Tänkte andvända gelatin, får hitta nått på Citygross som passar mig.


    Men nu till den viktigaste tjafset, MÅSTE man verkligen tillägga spirulina eller Astaxhanthin?
    Spirulina kostade 198:- för 200g medan astaxhanthin kostade 228:- för 60 kapslar.

    Detta är ju sjukt mycke pengar för tillsatserna, jag är ingen uppfödare eller proffs.
    Eller är det VERKLIGEN värt pengarna? I så fall ska jag blunda och handla något utav dom!
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Ursprungligen postat av Slajf
    Dom närmaste dagarna har jag tänkt mig göra för FÖRSTA gången räkmix! (spännande)

    Jag har förberett: Gröna ärtor
    Vitfisk
    Flingfoder
    Artemia shrims
    Vitlök
    Citron
    Röd paprika pulver

    På fredag ska färska räkor med skal inhandlas!
    Ska man koka räkorna?
    Brukar ni skära loss huvudet?
    Blir skalet verkligen *smulet* av handmixern, vill inte ha vassa bitar iaf av skalet!

    Brukar ni koka gröna ärtor?



    Tänkte andvända gelatin, får hitta nått på Citygross som passar mig.


    Men nu till den viktigaste tjafset, MÅSTE man verkligen tillägga spirulina eller Astaxhanthin?
    Spirulina kostade 198:- för 200g medan astaxhanthin kostade 228:- för 60 kapslar.

    Detta är ju sjukt mycke pengar för tillsatserna, jag är ingen uppfödare eller proffs.
    Eller är det VERKLIGEN värt pengarna? I så fall ska jag blunda och handla något utav dom!
    Kör med hela tinade räkor, huet och allt och tinade ärtor.
    Spirulinan är rätt bra att ha med då den innehåller massa gotte.
    Min första batch räkmix var utan spirulina och den åts friskt ändå.
    Men blunda du bara och handla hem en burk spirulina så kan du själv också käka ett par.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Bowman
      • December 2008
      • 1318

      #3
      Du kan nog skippa spirulina om det är för dyrt för dig. (oxfilét är säkert bra, men jag skulle inte mala ner det till mina ciklider..)
      Ett bra livsmedel javisst, men det finns ingen magi i den.


      Kolla om det är något speciellt näringsämne eller mineral i det och tillför det på annat sätt.

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Köp en påse Hikaris alge wafers(eller nån annan nyttig fiskmat) och släng i din räkmix istället för att köpa spirulina eller liknande.

        Broccoli och blomkål är nyttigt för fisk. Tina det bara koka inte.
        Angående ärtorna så sägs det att skalet inte är bra för dom.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Markus1984
          Köp en påse Hikaris alge wafers(eller nån annan nyttig fiskmat) och släng i din räkmix istället för att köpa spirulina eller liknande.
          Nja om det är färgeffekten man är ute efter (vilket man ju är om använder spirulina och/eller astaxanthin) så är det betydligt mer ekonomiskt att använda koncentrerad spirl. eller astax. eftersom det går åt så ytterst lite. Däremot så utgör wafers/pellets etc. ett bra proteintillskott så man kan ändå gärna använda det.

          Angående ärtorna så sägs det att skalet inte är bra för dom.
          Inga problem att använda ärtskalet - allt mixas ju också.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • bläckfisken
            • March 2011
            • 17

            #6
            Ämnen i Spirulina & Astaxantin

            Fiskar i en gammal tråd för svar

            Ska snart blanda egen räkmix till Malawiciklider och har införskaffat mig Spirulina och funderar på Astaxantin.

            Men när jag läser på etiketten om de näringsämnen som finns i Spirulina så börjar jag undra.
            Där står att naturliga ämnen i är bl.a: Fosfor, Magnesium, Järn, Kalium, Zink, Koppar, Mangan, Krom och Selen mm.

            Då jag har läst att metaller inte är bra för våra Malawiciklider (och säker andra fiskar också) så börjar jag fundera på om Spirulina är bra eller dåligt i räkmixen??

            Det står även att det innehåller Vitamin A och E som jag läst inte är vattenlösliga och därför samlar våra fiskar på sig dessa vitaminer.

            Samma gäller för det Astaxantin (AstaPure) som jag planerar att införskaffa.

            AstaPure: Små mängder Bly, Arsenik, Krom, Kvicksilver och Kadmium samt vitamin E, Rosmarinolja, Kiseldioxid och Soja Lecitin som tillsatser.
            Senast redigerad av bläckfisken; 22 March 2011, 15:42.

            Kommentar

            • isbjörnen
              • April 2007
              • 12

              #7

              AstaPure: Små mängder Bly, Arsenik, Krom, Kvicksilver och Kadmium samt vitamin E, Rosmarinolja, Kiseldioxid och Soja Lecitin som tillsatser.

              Låter ju inte jätte nyttigt med krom, kvicksilver o arsenik...

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #8
                jag använder inte spirulina eller astaxantin. det finns ganska mycket karotin i räkskalen så om du kör med hela räkor så skulle jag ha skippat
                spirulina och astaxantinet för att vara på den säkra sidan.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av bläckfisken
                  Fiskar i en gammal tråd för svar

                  Ska snart blanda egen räkmix till Malawiciklider och har införskaffat mig Spirulina och funderar på Astaxantin.

                  Men när jag läser på etiketten om de näringsämnen som finns i Spirulina så börjar jag undra.
                  Där står att naturliga ämnen i är bl.a: Fosfor, Magnesium, Järn, Kalium, Zink, Koppar, Mangan, Krom och Selen mm.

                  Då jag har läst att metaller inte är bra för våra Malawiciklider (och säker andra fiskar också) så börjar jag fundera på om Spirulina är bra eller dåligt i räkmixen??

                  Det står även att det innehåller Vitamin A och E som jag läst inte är vattenlösliga och därför samlar våra fiskar på sig dessa vitaminer.

                  Samma gäller för det Astaxantin (AstaPure) som jag planerar att införskaffa.

                  AstaPure: Små mängder Bly, Arsenik, Krom, Kvicksilver och Kadmium samt vitamin E, Rosmarinolja, Kiseldioxid och Soja Lecitin som tillsatser.
                  Man använder så oerhört lite Spirulina/Astaxanthin samtidigt som de ämnen du nämner sedan i sin tur förekommer i så lite mängd i Spir/Asta. att det knappast spelar någon roll. I så fall hittar du nog i så fall fakstiskt säkert dessa onyttiga saker i större mängd i räkorna.

                  Så - med andra ord - knappast något att bry sig om.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • bläckfisken
                    • March 2011
                    • 17

                    #10
                    ok, då blir det att blanda i lite av dessa.

                    Tittade lite på innehållet i vanligt flingfoder och där finns flera ej vattenlösliga vitaminer med, så dessa bör ej vara något problem heller.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...