odla nauplier i olika salter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    odla nauplier i olika salter

    Jag har testat att odla nauplier i olika salter i flera omgångar nu, och jag menar att köper man dessa dyra specialsalter och havssalter i en affär för att kläcka artemiaägg så kastar man sina pengar i sjön!

    Jag har haft flera glassbaljor med lika mycket vatten, samma temp och samma mängd salt för att testa var jag kunde håva upp flest nauplier.

    Jag har provat:
    havssalt utan jod från ICA, både strö och flingor
    grovsalt utan jod från ICA
    dyr specialsalt från akvarieaffär som skulle vara bra för just artemiakläckning
    vanlig bordssalt med jod från ICA

    Resultatet av mitt testande är att salt som salt duger lika bra i princip.
    Lite sämre resultat blev det med vanlig bordssalt med jod.

    Men vanlig grovsalt utan jod och dyr specialsalt från akvarieaffären kunde inte jag se någon skillnad på vad gällde antalet kläckta ägg.

    Numer kör jag bara med vanlig grovsalt i min artemiaodling i glassbaljor. Bara så ni vet och kan spara lite pengar.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #2
    Jag körde med en dyrpåse på sera med salt, ägg och allt för ett par dagar sen, funkade inte..
    Vad har du köpt för ägg? Vad jag har läst så verkar det bli absolut bäst resultat med kläckningsbara "skalade" ägg. Men jag kan inte hitta sådana.

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      #3
      Ursprungligen postat av Bowman
      Jag körde med en dyrpåse på sera med salt, ägg och allt för ett par dagar sen, funkade inte..
      Vad har du köpt för ägg? Vad jag har läst så verkar det bli absolut bäst resultat med kläckningsbara "skalade" ägg. Men jag kan inte hitta sådana.
      Jag har köpt vanliga artemiaägg med skal från Akvarielagret i Bromma, Guldfisken över nätet och den lokala Akvariehobbyaffären här i Uppsala.

      Skalade ägg skall man väl kunna utfodra med som de är vad jag förstått. Köpte en påse sådana från den lokala affären men har inte provat än.
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • Bowman
        • December 2008
        • 1318

        #4
        Ursprungligen postat av TinaM
        Jag har köpt vanliga artemiaägg med skal från Akvarielagret i Bromma, Guldfisken över nätet och den lokala Akvariehobbyaffären här i Uppsala.

        Skalade ägg skall man väl kunna utfodra med som de är vad jag förstått. Köpte en påse sådana från den lokala affären men har inte provat än.
        Nej inte bara, det finns två sorter av skalade ägg.

        Kommentar

        • Vandal
          • January 2006
          • 1655

          #5
          de "skalade" kläckningsbara äggen har kortare hållbarhet... kläcker typ lika bra som vanliga ägg, enda fördelen är att man slipper skikta bort äggskalen...
          over and out /Petter
          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Vilket salt som helst fungerar. Jag använder bordssalt med jod.

            Skalade ägg brukar väl inte gå att kläcka alls?
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Bowman
              • December 2008
              • 1318

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Vilket salt som helst fungerar. Jag använder bordssalt med jod.

              Skalade ägg brukar väl inte gå att kläcka alls?
              Än en gång då, det finns kläckningsbara skalade ägg. Som ovanstående säger så kanske det mest är för att slippa skalen, jag läste att det är högre kläckfrekvens med, men jag vet inte.

              Kommentar

              • TinaM
                • February 2008
                • 1040

                #8
                Ursprungligen postat av Bowman
                Nej inte bara, det finns två sorter av skalade ägg.
                Vad är det som skiljer de två sorterna åt?
                32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                Kommentar

                • Bowman
                  • December 2008
                  • 1318

                  #9
                  Ursprungligen postat av TinaM
                  Vad är det som skiljer de två sorterna åt?
                  Vet ej rent fysiskt, men en typ är bara till för utfodring direkt. Högt näringsvärde för små yngel.
                  Den andra typen skalade är till för kläckning, eller kan användas till kläckning i alla fall.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bowman
                    Högt näringsvärde för små yngel.
                    Sån har jag. Eller hade, tills katten upptäckte burken.
                    Den andra typen skalade är till för kläckning, eller kan användas till kläckning i alla fall.
                    Hm. Intressant. Är de äggen torra eller fuktiga/ligger i nån vätska?
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Bowman
                      • December 2008
                      • 1318

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Sån har jag. Eller hade, tills katten upptäckte burken.

                      Hm. Intressant. Är de äggen torra eller fuktiga/ligger i nån vätska?
                      Jag vet faktiskt inget av egen erfarenhet, har bara läst mig till detta på vida wäbben.. Så hur det ser ut eller vart det finns, det vet jag inte.

                      Kommentar

                      • Nitra98
                        • June 2005
                        • 1987

                        #12
                        Ursprungligen postat av TinaM
                        Jag har testat att odla nauplier i olika salter i flera omgångar nu, och jag menar att köper man dessa dyra specialsalter och havssalter i en affär för att kläcka artemiaägg så kastar man sina pengar i sjön!
                        Se även denna tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthre...miakl%E4ckning
                        Min zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...