Karotin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Karotin?

    Har ni exempel på bra foder till crystal red och körsbärsräkor som innehåller Karotin? (Dvs. förstärker färgerna)

    Berätta hur också hur man förbereder dessa fodersorter innan man kan ge dom om ni föreslår nån sorts grönsaker eller liknande.
    Tillbaks efter paus.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Ifall karotin förstärker färger skall jag låta vara osagt. Astaxantin och spirulina har dock båda färgförstärkande verkan. Astaxantin finns i bland annat räkor, och spirulina är en alg som man kan köpa i pulverform. Sök på "Räkmix" så lär du hitta recept...om de rätt nu är till ciklider så skulle jag tro att de funkar även till räkor med lite förändring.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Tja, jag litar på Kjell, och det står i artbeskrivningen att det förstärker den röda färgen.

      Så vill helst bara ha tips på foder som innehåller karotin.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Astaxanthin är en karotenoid och är det som brukar användas för att ge framförallt fiskar bättre (röda) färger, men funkar nog bra på räkor med.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Men så ni tror räkor äter frysta räkor om man stoppar i det?

          Men gärna mer foder tips.

          Kan man ge morötter? För det innehåller väl karotin? Och hur förbereder man dom isåfall?
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #6
            Ursprungligen postat av JojjeN
            Men så ni tror räkor äter frysta räkor om man stoppar i det?

            Men gärna mer foder tips.

            Kan man ge morötter? För det innehåller väl karotin? Och hur förbereder man dom isåfall?
            Anledningen till att man använder Astaxanthin är för att det är väldigt starkt. Morötter skulle väl ge samma effekt men då i väldigt stora mängder (om det nu ens är lämpligt att mata med morötter).

            Ett exempel på ett foder med astaxanthin är något som kallas för "Red Astax Crumb". Vet iofs bara Killisällskapet som säljer det i Sverige. Men annars finns det många andra foder som innehåller det, t.ex. NLS, det brukar vara populärt.

            Kommentar

            Arbetssätt...