Vad ska jag ge för mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slajf
    • August 2006
    • 29

    Vad ska jag ge för mat?

    Hejsan!

    Har 5st malawifiskar och en mal.

    Matar dom med Artemia räkor och vanlig torrfoder.

    Skulle vilja mata dom med olika varianter av foder....

    Skulle vilja veta på nån ENKEL och bra räkmix som jag kan göra hemma.

    Samt har läst att gurka och tomat (råa) kan också ges?
    Stämmer detta ?

    Vad brukar ni mata dom med ?


    Jag vill ha bra mat som ger dom starka färger samt att dom växer till ....
  • malawifisken
    • August 2008
    • 969

    #2
    jag ger mina malawi mysis räkor, egen räkmix (innehåller ärtor, räkor och vitfisk) och ett ciklid pellets. Växer bra o har fina färger
    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

    Kommentar

    • Slajf
      • August 2006
      • 29

      #3
      Ursprungligen postat av malawifisken
      jag ger mina malawi mysis räkor, egen räkmix (innehåller ärtor, räkor och vitfisk) och ett ciklid pellets. Växer bra o har fina färger


      Angående din egen räkmix.... innehåller den ENDAST ärtor, räkor och vitfisk? inga geleting och massa andra tillsatser?

      Kommentar

      • malawifisken
        • August 2008
        • 969

        #4
        Ursprungligen postat av Slajf
        Angående din egen räkmix.... innehåller den ENDAST ärtor, räkor och vitfisk? inga geleting och massa andra tillsatser?

        nix inga tillsattser, mara de ovannämda ingridienserna. Som sagt så har iallafall mina fiskar klara o fina färger o växer som dom ska så jag ser ingen anledning att ha i alla dessa tillsatser.
        Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Inte för att vara petig, men, det finns malawiciklider som är högspecialicerade rovfiskar, och de som äter vegetabilier, du bör anpassa kosten lite efter vad dina fiskar äter naturligt. För vanliga mbunas funkar det ypperligt med räkmix och guldfiskpellets med astaxantin eller spirulina.

          Mal finns det ännu fler varianter att välja på, och även den bär få mat som passar just den arten.
          Senast redigerad av Erik...; 30 January 2009, 11:06. Anledning: tillägg

          Kommentar

          • malawifisken
            • August 2008
            • 969

            #6
            jo givetvis men efter som att han frågade efter en bra räkmix så antog jag att han hade malawi som inte e vegetrianer. men malawi som är rovfisk behöver även få i sig "grönsaker" så räkmix funkar bra till dom också vad jag vet
            Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

            Kommentar

            • Fösen
              • January 2009
              • 383

              #7
              Du kan köpa fryst räkmix i fiskaffären kör med det till våra Malawi men dom finns inte nu mera vi lämnade tillbaka dom och nu ska det bli Diskus. Ja räkmix är väldigt bra för Malawi ciklider, Men mata ALDRIG med mygglarver då kan du få en olycka som handlar om döden för dina fiskar Och kanske JBL maltabletter som heter Novo Tab till malarna. Tänk på mata inte för mycket varannan dag räcker

              Kommentar

              Arbetssätt...