Hur mycket äter fiskar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av hlafk

    Jag tänkte lite kring kanske att ungdomar borde äta mer än vuxna och kanske så bör man mata lite mer när dom är könsmogna för att dom ska ha nått att producera av...
    Maten borde ju ha stor betydelse för en hel del saker...specielt när det gäller att dom ska växa och bli stora...
    så sant och yngel ska man mata många ggr/dag

    Lämna en kommentar:


  • hlafk
    svarade
    4 calvus 6-4cm, 6 mulitsar 5-3cm, 4 regani 7-5cm

    Jag matar ungefär en gång per dag nu med en bit räkmix ibland fryst artemia.
    Nitrit har jag inga problem med akvariet har vart igång i typ 4 månader.

    Jag tänkte lite kring kanske att ungdomar borde äta mer än vuxna och kanske så bör man mata lite mer när dom är könsmogna för att dom ska ha nått att producera av...
    Maten borde ju ha stor betydelse för en hel del saker...specielt när det gäller att dom ska växa och bli stora...

    Lämna en kommentar:


  • Gurkan3
    svarade
    Hur många fiskar har du o hur stora mata ungefär varrannan dag annars blir det stor chans att du får nitrit!

    Lämna en kommentar:


  • Sultanen
    svarade
    Tror att det ibland rekommenderas till uppstarten av karet men att han tydligen fortsatt med det efter att nitrifikationen kommit igång.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av BigJonte
    hur många har du?? Det rekommenderas att mata varannan-var tredje dag.
    Vart rekommederas det undrar jag

    Lämna en kommentar:


  • Johanski
    svarade
    Ursprungligen postat av BigJonte
    hur många har du?? Det rekommenderas att mata varannan-var tredje dag. Matar du flera gånger om dagen e det högre chans att få nitrit.
    Mata hellre för lite än för mycket fiskarna svälter aldrig det finns alltid alger och äta!!!
    Så mina fengäddor ska få käka alger när de blir hungriga

    Nejnej, man kan gott och väl mata 7-10 ggr per dag, bara man inte matar FÖR mycket Detta gäller då inte när man har nystartat akvarium.

    Lämna en kommentar:


  • BigJonte
    svarade
    hur många har du?? Det rekommenderas att mata varannan-var tredje dag. Matar du flera gånger om dagen e det högre chans att få nitrit.
    Mata hellre för lite än för mycket fiskarna svälter aldrig det finns alltid alger och äta!!!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    det vore ju smidigt men tyvärr tror jag det är omöjligt att fastställa precis hur mycket foder man ska ge sina fiskar eftersom faktorerna är många tex, hur kraftigt ett foder är, vilken fiskart det gäller, vilken temperatur man har i karet osv. I naturen så är inte födan lika lättingänglig och största delen går åt att söka efter nåt ätbart och därför utfodrar jag 2-3ggr per dag för att hålla dem sysselsatta har man som i mitt fall väl tilltaget filter (5% av akvarievolymen och uppåt) så leder inte nån enstaka för kraftig utfodring till några problem
    Senast redigerad av åheim; 08 January 2009, 23:40.

    Lämna en kommentar:


  • hlafk
    startade ett ämne Hur mycket äter fiskar ?

    Hur mycket äter fiskar ?

    Jag har inte direkt sett någon som sagt hur mycket fiskar äter eller snarare hur mycket dom kan/ska/bör äta.

    Det ända jag sett angående detta är att man bara ska mata så mycket som dom äter upp på 2 minuter vilket är rätt svårt om man har ett Tanganyikakar och matar med räkmix.
    Sen är ju klassikern med runda magar på fiskarna då vet man ju att man matat för mycket.

    Jag har multisar, regani och calvus i mitt kar...

    Men min fråga är:
    Finns det någon forskning kring ett optimalt matintag?

    Hur många gram mat per cm fisk?
    Hur ofta per dag?
    Speciellt för vissa arter?
Arbetssätt...